جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
4

حوزه/ از مراقد مقدس شیعیان جمهوری آذربایجان می توان از مرقد ابراهیم فرزند امام محمد باقر علیه السلام نام برد

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، شیعیان جمهوی آذربایجان 70 درصد ساکنان این کشور را تشکیل می دهند، اما غیر شیعیان بیشتر آنها مذهب حنفی دارند و تعدادی هم مسلمان شافعی و مذاهب دیگر در این کشور زندگی می کنند که همگی به زبان ترکی صحبت می کنند.

در زمان ضعف خلفای عباسی، حاکمانی شیعی مذهب بر مناطق آذربایجان حکومت داشته اند و این مناطق در آن زمان "آران" نام داشت با آغاز عهد صفوی و گسترش تبلیغ اسلام در قرن 19 هجری، تشیع در این مناطق رو به گسترش رفت. در زمان شاه اسماعیل صفوی مؤسس صفویه و جانشین او شاه طهماسب، تشیع به مذهب رسمی این مناطق تبدیل شد.

جمهوری آذربایجان در زمان شوروی سابق 16 مسجد داشت و شیعیان و اهل سنت مساجد ویژه خود را داشتند. مسجد جامع شیعه در باکو که نماز جمعه نیز در آن برپا می شود مسجد "تازه پیر" نام دارد که از بزرگ ترین مساجد آذربایجان به شمار می رود و مسجد جامع اهل سنت که نماز جمعه در آن برگزار می شود مسجد "آردربک" نام دارد و به جز این دو مسجد، مساجد کوچک دیگر معمولا میان شیعه و اهل سنت مشترک هستند.

از مراقد مقدس شیعیان آذربایجان می توان از مرقد ابراهیم فرزند امام محمد باقر علیه السلام نام برد که نزدیک روستای کروف قرار دارد و بنای آن در قرن 19 هجری و 15 میلادی ساخته شده و امروز زیارتگاه شیعیان است و سالانه مراسم عزاداری عاشورای امام حسین علیه السلام در آن برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha