شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام احمدرضا یزدانی مقدم

حوزه/مدير گروه فلسفه سياسي پژوهشكده علوم و انديشه سياسي با اشاره به اینکه متأسفانه آنچنان که باید نظرات امام (ره) را مورد بررسی قرار نداده‌ایم گفت: فقط به چند موضوع اصلی پرداخته‌ایم و در یک سطح کمی به تبیین موضوعات اصلی بسنده کرده‌ایم.

حجت الاسلام و المسلمین احمدرضا یزدانی مقدم در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» با اشاره به فرارسیدن 12 فروردین روز جمهوری اسلامی ایران به اهمیت بررسی ابعاد گوناگون  "جمهوری اسلامی" پرداخت و گفت: اینکه یک مرجع دینی در دهه 50 نظرشان بر جمهوری اسلامی یعنی شکلی از جمهوری برای حکومت دینی است بسیار مهم و قابل بررسی است.

وی بیان کرد: در بررسی گفتمان عالمان شیعه در حدود 150 سال گذشته در می‌یابیم همواره این موضوع مطرح بوده است که آیا در میان شیعیان حکومتی غیر از حکومت امام معصوم نیز می‌تواند وجود داشته باشد و در این زمان که نمی‌توانیم از حضور امام معصوم استفاده کنیم، آیا می‌توانیم از حکومت فقیه استفاده کنیم.

مدير گروه فلسفه سياسي پژوهشكده علوم و انديشه سياسي گفت: امام(ره) در دهه 40 و یا قبل از آن به طور منسجم مباحث مربوط به ولایت فقیه را مطرح می‌کردند، اگر انصاف داشته باشیم و نظرات ایشان را مطالعه کنیم درمی‌یابیم امام(ره) به جنبه‌های علمی آن نیز توجه کرده‌اند.

وی با بیان اینکه پیاده کردن قالب ولایت فقیه، امروز نیز محل بحث است تصریح کرد: به نظر امام(ره) مناسب‌ترین شکل حکومتی که می‌توانیم پیاده کنیم، «جمهوری اسلامی» است و بارها نیز از ایشان پرسیدند منظور شما از جمهوری اسلامی چیست و امام گفتند: یعنی حکومتی که مبتنی بر نظرات و آرای مردم طبق موازین اسلامی باشد.

حجت الاسلام و المسلمین یزدانی مقدم با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) در "البیع" می‌گویند حکومت جمهوری

اسلامی مانند دیگر حکومت‌های دنیا است و چیز عجیبی نیست افزود: از این نظریه درمی‌یابیم امام(ره) به واقعیت‌های سیاسی و اجتماعی زندگی توجه دارند و فقه ایشان یک فقه انتزاعی نیست و ناظر بر واقعیت‌های سیاسی است و نهادهای سیاسی را درک می‌کنند و متوجه مطالبی که در عالم سیاس مطرح می‌شود هستند.

وی با بیان اینکه در فرمایشات امام راحل در بحث قضا نظرشان این است آن فقیهی که مردم به او مراجعه می‌کنند ولایت او تحقق پیدا می‌کند ابراز داشت: امام خمینی (ره) در پاسخ به آیت‌الله مشکینی گفتند؛ از آنجایی که خبرگان منتخب مردم هستند و خبرگان نیز فقیه را انتخاب می‌کنند پس«فقیه» منتخب مردم است.

مدير گروه فلسفه سياسي پژوهشكده علوم و انديشه سياسي گفت: امام خمینی(ره) تحقق ولایت‌فقیه و فعلیت یافتن ولایت را مبتنی بر نظر مردم می‌دانند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه آنچنان که باید نظرات امام (ره) را مورد بررسی قرار نداده‌ایم بیان کرد: ما فقط به چند موضوع اصلی پرداخته‌ایم و در یک سطح کمی به تبیین موضوعات اصلی بسنده کرده‌ایم.

حجت الاسلام و المسلمین یزدانی مقدم ادامه داد: هنوز در زمینه اندیشه‌های امام(ره) که بسیار مهم است کم کاری مشهود است و البته کارهایی شده است اما کفایت نمی‌کند.

وی درپایان یادآور شد: به نظر می‌رسد امام راحل از یک سو با رهبری خود انقلاب و نظام بسیار بزرگی را بنیانگذاری کردند و سوی دیگر نظرات ایشان تحولی در فقه و اندیشه سیاسی و اسلامی به وجود آورد و منجر به دیدگاه‌های مهمی در حکومت اسلامی شد و همانطور که رهبر انقلاب هستند در علم نظر نیز جایگاه برجسته‌ای دارند.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha