جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
استاد زن

حوزه/ مرکز تربیت مدرس حضرت صدیقه کبری(س) در سال 1387 با هدف تربیت اساتید مجرب و متعهد خواهر در گرایش های مورد نیاز استان هایی که با کمبود استاد مواجه بودند، فعالیت خود را آغاز کرد.

مدیر مرکز تربیت مدرّس حضرت صدّیقه کبری "سلام الله علیها" در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، اظهارداشت: حوزه علمیه خواهران با سه دهه فعالیت، پیشرفت بسیار چشمگیری داشته و نقش بسزایی در ابلاغ دین، ترویج معارف الهی و همچنین تربیت بانوان متّقی و پایبند به اصول و ارزش‌ها داشته‌اند، و در حال حاضر نیز یکی از پویاترین بخش های مذهبی در کشور به شمار می روند.

*تامین اساتید حوزه‌های شهرستانی

خانم "زینب طالبی" با بیان این که وجود اساتید مجرب و متعهد به عنوان یکی از مهمترین عناصر در تحقق اهداف عالی حوزه های علمیه است، افزود: از آن جایی که جذب اولیه اساتید در حوزه های علمیه کشور از ابتدا با ضابطه کمّی و کیفی یکسانی نبوده، برای تامین اساتید متخصص، از سال 1387 مرکز تربیت مدرّس حضرت صدّیقه کبری (سلام الله علیها) با هدف تربیت اساتید مجرب و متعهد خواهر در گرایش های مورد نیاز برای استان هایی که با کمبود استاد مواجه هستند، آغاز به کار نمود.

استاد حوزه علمیه خواهران بیان داشت: به حول و قوه الهی تاکنون تعداد زیادی از بانوان طلبه فارغ التحصیل شده اند و در شهرهای خود مشغول تدریس در گرایش های تخصصی خویش می باشند و این مدرسان در صورت نیاز مدارس پس از ارزیابی قادر به تدریس در دیگر دروس نیز می باشند.

*نحوه پذیرش مرکز تربیت مدرسرکز تربیت مدرس حضرت صدیقه کبری(س)

وی به نحوه ثبت نام علاقه مندان ورود به این مرکز تخصصی اشاره کرد و گفت: نحوه‌ ثبت نام از داوطلبان همزمان با پذیرش سراسری حوزه های علمیه خواهران، از طریق سایت رسمی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران انجام خواهد شد،  از جمله شرایط پذیرش در این مرکز، دارا بودن مدرک سطح 2 و موفقیت در آزمون کتبی و مصاحبه علمی - رفتاری می باشد. قابل ذکر است که پذیرفته شدگان این دوره برای 4 الی 5 نیمسال، دروس تخصّصی و همچنین حداقل 23 واحد مهارت های مرتبط با تدریس را با بهره مندی از مجرب ترین اساتید در این مرکز به صورت حضوری گذرانده و درس های عمومی را در شهر محل سکونت یا سایر شهرهایی که مدرسه سطح 3 وجود دارد، به صورت حضوری و غیرحضوری می‌گذرانند.

وی ادامه داد: « تفسیر و علوم قرآن»، « فقه و اصول»، « ادبیات عرب»، « فلسفه اسلامی»، « کلام اسلامی»، « مطالعات اسلامی زنان» و«اخلاق و تربیت اسلامی» از جمله گرایش های این مرکز می باشد.

*برگزاری کارگاه‌های مهارتی

مدیر مرکز تربیت مدرس حوزه علمیه خواهران افزود: از جمله برنامه های جانبی تربیت مدرّس با هدف ارتقای سطح علمی و عملی طلاب؛ برگزاری کارگاه های مهارتی و نشست های اخلاقی می باشد تا در کنار واحدهای آموزشی، اطلاعات سیاسی، اعتقادی، اجتماعی و خانوادگی طلاب نیز ارتقاء یابد.

خانم طالبی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 230 طلبه در رشته های مختلف مشغول تحصیل، در حال نگارش پایان نامه و یا فارغ التحصیل می باشند، اظهارداشت: مرکز تربیت مدرس حضرت صدیقه کبری علیهاالسلام به منظور تربیت مدرس مجرب و متعهد برنامه های متنوع علمی، پژوهشی و تحقیقاتی را در طول دوران تحصیل طلاب خود توسط معاونت های مختلف برگزار می کند.

*ساختار تشکیلاتی مرکزرکز تربیت مدرس حضرت صدیقه کبری(س)

وی در بخش دیگری از گفت و گوی خود به تشریح ساختار این مرکز تخصصی  پرداخت و گفت: مرکز تربیت مدرس صدیقه کبری علیهاالسلام از چهار معاونت آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجرایی تشکیل شده است .

استاد طالبی به فعالیت های معاونت پژوهشی این مرکز اشاره کرد و گفت: برای توانمند سازی مهارتی طلاب و فراهم کردن زمینه های لازم جهت افزایش تولیدات علمی از قبیل انجام طرح های پژوهشی، تدوین و انتشار مقالات و.....معاونت پژوهش در طول ترم های تحصیلی برنامه های پژوهشی را در چند قالب ساماندهی کرده است.

وی افزود: برپایی کارگاه های پژوهشی، نشست های علمی، کرسی های آزاد اندیشی، برگزاری کمیسیون های پایان نامه، برگزاری جلسات دفاعیه و ... از جمله برنامه های هدفمند معاونت پژوهشی این مرکز است

مدیر مرکز تربیت مدرس حوزه علمیه خواهران گفت: برپایی کارگاه های پژوهشی « اصول عقاید»، « مهارت افزایی اساتید مشاور و راهنما»، « پایان نامه نویسی»، « منبع شناسی»، «مرجع شناسی (عمومی)»، « روش تحقیق میدانی»، « نرم افزارهای اسلامی» و« کارگاه مقاله نویسی» از جمله عناوین کارگاه های برگزار شده است.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه به برخی از نشست های علمی این مرکز اشاره کرد و اظهارداشت: با توجه به گستردگي زمينه‌های علمی، جنبش نرم‌افزاری ، تعميق و گسترش مباحث علمي به‌ويژه انديشه‌های نو در زمينه علوم انساني با رويکرد اسلامي، برگزاری نشست‌های علمی و کرسی های آزاداندیشی از سوی برنامه ریزان این مرکز امری ضروری محسوب می شود.

طالبی گفت: انتقال يافته‌ها توسط كارشناسان متخصص و آگاه در فضای علمی- پژوهشی، نقش مهمی در ايجاد و ساماندهی شاكله فكری طلاب دارد . به همین منظور معاونت پژوهشی این مرکز تا کنون نشست های علمی با موضوع های« زی طلبگی »، « نقش زنان در تحقق سبک زندگی اسلامی»، « بررسی کنوانسیون زنان» را با موفقیت برگزار کرده است.

*کرسی های آزاداندیشی

وی، « حجاب، چالش و شبهات» و « فضای سایبری، فرصت ها و تهدیدها» را از عناوین کرسی های آزاد اندیشی برگزار شده در این مرکزعنوان کرد.

مدیر مرکز تربیت مدرس حوزه علمیه خواهران به مساله برگزاری جلسات دفاعیه و کمیسیون های پایان نامه ها اشاره کرد و گفت: برگزاری جلسه دفاعیه پایان نامه های دانش پژوهان مرکز تربیت مدرس از ابتدا به این مرکز واگذار شد و تاکنون موفق به برگزاری 37 جلسه دفاعیه بوده ایم.همچنین از زمان واگذاری جلسات کمیسیون به این مرکز تربیت مدرس حضرت صدیقه کبری(س)رکز تا کنون 6 جلسه کمیسیون در موضوعات تفسیر، ادبیات عرب، فقه و اصول و فلسفه برگزار شده است.

خانم طالبی در ادامه به تشریح فعالیت های فرهنگی مرکز تربیت مدرس حضرت صدیقه کبری علیهاالسلام پرداخت و گفت: هدف اصلی معاونت فرهنگی - تربیتی غنی سازی اوقات فراغت طلاب، تعالی بخشیدن به سطح آگاهی های دینی، تربیتی، سیاسی و اجتماعی آنان، تلاش در جهت شکوفایی استعدادهای بالقوه و اولویت بندی نیازهای فرهنگی و تربیتی است.

وی به برخی از اقدامات انجام شده این معاونت در سال گذشته اشاره کرد و افزود: «برگزاری نشست های دینی ، تربیتی و سیاسی»، « تشکیل حلقه های معرفتی و تربیتی»، « طرح توانمندسازی طلاب گرایش مطالعات اسلامی زنان»، « برگزاری ختم یک ساله نهج البلاغه»، « مهارت های زندگی تحصیلی»، « کارگاه آموزشی مدیریت زمان»، « دوره آموزشی روش تدریس احکام کاربردی»، « دوره تخصصی فاطمه شناسی»، « دوره تخصصی شیعه شناسی» و « آموزش  فرق و مذاهب انحرافی با رویکرد نقد فرقه ای» برخی از فعالیت های فرهنگی این مرکز می باشد.

این استاد حوزه خواهران بیان داشت: با توجه به اینکه این فعالیت ها مختص به ایام و زمان خاصی نیست و طلاب در طول دوران تحصیلی خود بعضاً در تعداد زیادی از این نشست ها، کارگاه ها، هم اندیشی ها و سمینارها حضور پیدا خواهند کرد، لذا در پایان تحصیل خود در موضوعات مختلف پیرامونی،  دارای نگاهی عمیق و تحلیلی خواهند بود.

وی در ادامه به برخی از نشست های برگزار شده در مناسبت ها و ایام گوناگون اشاره کرد و افزود: «غدیر از دیدگاه اهل سنت»، « امر به معروف و نهی از منکر»، «ویژگی های حکومت امام صادق (ع)»، « شأن و مقام حضرت معصومه(س) در پیشگاه امام رضا(ع)»، «اساتید حوزه ؛ باید ها و نبایدها»، « وضعیت جریان های تکفیری »، «سبک زندگی شیعی»، «بررسی تحلیلی واقعه عاشورا»، «کنترل نفس و نقش نفس لوامه در خودسازی»، «فضیلت عرفه» از جمله نشست های فرهنگی این مرکز در سال گذشته بوده است.

علاقه مندان می توانند برای آشنایی بیشتر با فعالیت های این مرکز به نشانی http://modaresqom.whc.ir  مراجعه کنند.

انتهای پیام   313/17

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بهبهانی IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    باسلام اگراساتیدزن ازتوان بالای علمی برخوردارباشند خیلی خوب است ولی ای خط کشی ها باعث نشود که ازاساتید مرد که گزینش شده باشند ومجرب وملاباشند استفاده نکنید درحالی که به اعتراف بیشتر خواهران طلبه آقایا ن بهتر ومجربتر هستند