جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام  والمسلمین محمد حسن زمانی

حوزه/ معاون بین الملل حوزه های علمیه گفت: حوزه ها باید برای جهانی شدن فعالیت بیشتری کنند. مردم دنیا آماده پذیرش مبانی و حقیقت اسلام ناب هستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن زمانی،در گردهمایی طلاب و فضلای مشهدی مقیم حوزه علمیه قم که در سالن اجتماعات مجمع نمایندگان این استان در قم برگزار شد، رسالت حوزویان را برای تبلیغ دین و جهان شدن اسلام در دنیا، سنگین توصیف کرد.

وی ادامه داد: امروز اسلام برای رویارویی با ادیان، نیازمند  روحانیون و مبلغین تحصیل کرده، با درایت، با اراده، شجاع و مسلط به آموزه های دین و علوم دیگر در عرصه جهانی است.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی اظهار داشت: اسلام در مقایسه با سایر ادیان،  خصوصیاتی مانند جهانی بودن، جهانی شدن، جهانی سازی را در خود دارد؛  اما باید برای  احیاء هر یک از این خصوصیات تلاش کرد.  

معاون بین الملل حوزه های علمیه خاطر نشان ساخت: جهانی بودن اسلام،  به معنای این است که خدا قوانین دین را به گونه ای تشریع کرده که جوابگو و تأمین کنندۀ  همه مسائل در سطح جغرافیایی باشد و در طول تاریخ باقی بماند.

وی گفت: جهانی شدن هم یکی دیگر از خصوصیات اسلام نسبت به سایر ادیان است؛ خدا وعدۀ جهانی شدن دین را داده و روایات  هم بر جهانی شدن تأکید دارد.

حجت الاسلام و المسلمین زمانی ابراز داشت:  در این عرصه قدم اول را خود غربی ها برداشته اند و غربی ها چون می دانستند اسلام جهانی خواهد شد، برای جلوگیری از این کار، اقداماتی مانند؛ تربیت تروریست را در جهان شروع کرده اند و این اقدامات غرب زمینۀ جهانی شدن اسلام را تا اندازه ای فراهم کرد.

معاون بین الملل حوزه های علمیه طرح این سؤال که  اگر اسلام دین جهانی است، پس  چرا تا حالا جهانی نشده؟ ادامه داد: معارف اسلامی باید به صورت عقلانی و فطری باشد که به شکل طبیعی مورد قبول  قرار بگیرد و همچنین در نهاد آدمیان فطرتی باشد که به صورت طبیعی با عطش جهانی شدن عجین شده باشد، ولی با وجود این دو شرط بازهم اسلام جهانی  نشده؟ در کدام یک از دو عنصر مشکل وجود دارد؟ آیا خدا فطرت انسانها را غیر الهی آفریده است یا مشکل از جای  دیگری است؟

معاون بین الملل حوزه های علمیه خاطر نشان ساخت: علت جهانی نشدن اسلام به عنصر سومی به نام تبلیغ وروحانیت برمی گردد؛ حوزه ها باید برای جهانی سازی اسلام و جهانی شدن فعالیت بیشتری کنند. قرائن نشان می دهد مردم دنیا آماده پذیرش مبانی و حقیقت اسلام ناب هستند؛ اما این رسالت برعهده کدام مرکز گذاشته شده،  جزء روحانیت مرکز دیگری نمی تواند این امر مهم را انجام دهد.

حجت الاسلام و المسلمین زمانی افزود: در گذشته شخصیتهای بزرگی چون امام موسی صدر در آن شرائط سخت در مناطق مختلفی از دنیا به تبلیغ اسلام می پرداختند و به موفقیت های خوبی هم رسیده بودند؛ اما امروز این رسالت سنگین بر روی شانه های مبلغین وجود دارد تا بتوانند ادامه دهندۀ همان رسالت باشند.

انتهای پیام:40/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha