شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 350225
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۳
ماه شعبان

حوزه/ کارشناس مسئول تهذیب حوزه علمیه خوزستان گفت: داشتن آماده گي هاى فكرى و روحى براى درك هر چه بيشتر ماه خدا از ضروریات بوده و برای بهره بردن از سفره بی انتهای پروردگار باید قلب و روح خود را با استفاده از اعمال و آداب ماه شعبان آماده کرد.

حجت الاسلام عباس منصوری، کارشناس مسئول تهذیب حوزه علمیه خوزستان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک شعبان، به اعمال و فضایل این ماه مبارک اشاره کرد و بیان داشت: این ماه يكي از سه ماه پر فضيلتي است كه مؤمنان مي توانند با بهره گیری از دستورات پیامبر اعظم(ص) و ائمه معصومین(ع) براي نزديك شدن به خدا استفاده کنند.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) مبنی بر این که «شعبان ماه من است، هر كه يك روز از اين ماه را روزه بدارد بهشت بر او واجب مي شود»، افزود: در روایتی دیگر نیز از امام صادق(ع) نقل شده که ایشان فرموده اند «شب و روز اول ماه شعبان از جمله روزهاي پر فضيلت اين ماه است و روزه اين روز داراي فضيلت و ثواب بي شماري است که هرکه روز اول ماه شعبان را روزه بگیرد، بهشت بر او واجب مي شود».

روزه گرفتن در ماه شعبان مقدمه ای برای ورود قلبی به میهمانی خداست

کارشناس تهذیب حوزه علمیه خوزستان، با بیان این که روزه داری در ماه شعبان مقدمه ای برای ورود قلبی انسان به ماه مبارک رمضان است، تصریح کرد: ابوحمزه ثمالي به نقل از امام محمد باقر(ع) بیان می کند: «كسي كه شعبان را روزه بگيرد، اين روزه براي او پاك كننده از هر لغزشی خواهد بود»؛ پس با توجه به روایات متعددی که در این خصوص آمده، روزه داری بهترین عمل در این ماه است که همین مسأله به عنوان مقدمه ای برای ورود قلبی به ماه مبارک رمضان خواهد بود.

فرصت های بیشمار خداوند برای هدایت انسان

حجت الاسلام منصوری، با اشاره به فرصت های متعدد خداوند متعال برای هدایت انسان ها گفت: پروردگار عالم آنچنان رحمن و رحیم است که از هر فرصت کوچکی برای بخشش بندگان خود استفاده می کند، پس چرا نباید قدر این خدای خوب را دانست و در راه او و برای او قدم برداشت.

از مناجات شعبانیه غفلت نکنید

این کارشناس حوزوی، ماه شعبان را یکی از فرصت های طلایی برای مناجات با خدا توصیف کرد و ابراز داشت: مناجات شعبانيه كه از امام علی(ع) و ديگر امامان معصوم(ع) بیان شده، مناجاتي بسيار ارجمند و گرانبهاست كه در آن راز و رمز و معارف گسترده ای نهفته، لذا به همه طلاب توصیه می کنم که حتما از این مناجات شعبانیه استفاده کرده و طعم شیرین آن را نیز به دوستان و همسالان خویش بچشانند.

*اسرار خودشناسی و خداشناسی را در مناجات شعبانیه جست و جو کنید

وی در ادامه با بیان این که مناجات شعبانیه آداب و آيين بندگي كردن را به انسان می آموزد، گفت: با دقت در متن این مناجات، روش های روبرو شدن با خدا و چگونه زبان به عذر و مغفرت گشودن را آموزش داده و علاوه بر آن نیز اسرار بزرگی در خصوص خودشناسی و خداشناسی را هم بیان می کند.

روزانه هفتاد مرتبه «اَسْتَغْفِرُاللّهَ وَ اَسْئَلُهُ التَّوْبَةَ» بگویید

حجت الاسلام منصوری، استغار در این ماه را سبب آمرزش حقیقی گناهان دانست و تصرح کرد: اگر طلاب با خلوص دل به صورت روزانه ذکر «اَسْتَغْفِرُاللّهَ وَ اَسْئَلُهُ التَّوْبَةَ» را هفتاد مرتبه بگویند، یقین کنند که خداوند رحمن گناهان آنها را بخشیده و کارنامه اعمال گناهان فردی او پاک خواهد شد، اما تلاش داشته باشند، که دِینی بر گردن کسی نداشته باشند تا مبادا دعاهای او به واسطه همین دِین حبس گردد.

جذب مردم با بیان فضایل و کرامات ماه مبارک شعبان

کارشناس تهذیب حوزه علمیه خوزستان، در ادامه بیان فضایل و کرامات ماه مبارک شعبان توسط مبلغین را یکی از راه های جذب مردم به سمت ارزش های دینی عنوان کرد و اظهار داشت: خداوند متعال آن چنان حلاوت و شیرینی در اعمال خود با دادن پاداش قرار داده، که هر فردی با شنیدن آنها مشتاق و جذب می شود، پس بیان فضایل و کرامات ماه مبارک شعبان می تواند یکی از راه های کلیدی جذب مخاطب باشد که باید از آن استفاده ویژه کرد.

وی در پایان پيوستگی ماه شعبان با ماه مبارک رمضان را را مقدمه ای برای ورود به «میهمانی خدا» دانست و در پایان تصریح کرد: داشتن آمادگي هاى فكرى و روحى براى درك هر چه بيشتر ماه خدا از ضروریات بوده و برای بهره بردن از سفره بی انتهای پروردگار باید قلب و روح خود را با استفاده از اعمال و آداب ماه شعبان آماده کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha