جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام محمد نظری رئیس مرکز اسناد آستان حضرت معصومه(س)

حوزه/ رئیس مرکز اسناد آستان حضرت معصومه(س) گفت: حوزه علمیه نیازمند مرکز اسناد است تا بتواند به اسناد گذشته خود دسترسی داشته باشد.

حجت الاسلام  والمسلمین محمد نظری در گفتگو با خبرگزاری«حوزه» گفت: در طول دوران و تاریخ آستان مقدس مسلماً اسناد مکتوب و غیر مکتوبی وجود دارد که حاوی اطلاعات ذی‌قیمتی است؛ اما اینکه این اسناد چگونه در اختیار محققان و مسئولین قرار گیرد کاری بود که بر زمین مانده بود.

وی ادامه داد:  حجت الاسلام والمسلمین  سعیدی تولیت آستان قم، با درک ضرورت‌ها و اهمیت بالای موضوع حفظ اسناد، موافقت خود را با تأسیس واحد مستقلی در نظام اداری آستان مقدس با عنوان مرکز حفظ، پژوهش و نشر اسناد آستان مقدس در راستای تحقق سند چشم‌انداز اعلام کرد و این مرکز در سال 1391 تأسیس گردید و فعالیت رسمی خود را تحت مجموعه حوزه تولیت آغاز نمود.

رئیس مرکز اسناد آستان حضرت معصومه(س) با بیان این که انبوهی از اطلاعات مکتوب وجود دارد و باید کاری کرد که این اسناد تنظیم شده و هدفمند در اختیار افراد مختلف قرار گیرد گفت: افرادی که می‌توانند از این اسناد استفاده کنند در مرحله اول مدیران جدیدی هستند که باید به سرعت و سهولت نسبت به اطلاعات گذشته دسترسی داشته باشند و تصمیمات را بر اساس این اطلاعات بگیرند تا در تصمیم‌گیری‌ها اشتباه نکرده و تصمیم ناپخته‌ای را نگیرند و همچنین تجربیات جدیدی را روی تجربیات گذشته انجام ندهند.

وی ابراز داشت: از طرفی بسیاری از مردم راجع به موضوعاتی که در آستان مقدس است تقاضای دسترسی دارند و می‌خواهند در مورد موضوعاتی که مدنظرشان است اطلاعاتی را به دست آورند و ما سعی می‌کنیم که در این مرکز آنچه مربوط به مرکز است را در یک نرم‌افزار ارائه کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین نظری گفت: در این مرکز مجموعه اطلاعات و کلیه اسناد مکتوبی که از گذشته در اختیار ما قرار دارد را فهرست بندی می‌کنیم و به نرم‌افزار خاصی تحویل می‌دهیم و کسانی که بخواهند در خصوص موضوعی اطلاعاتی را کسب کنند به این فهرست مراجعه می‌کنند.

وی با بیان این که در این مرکز اطلاعات هر سند طبقه‌بندی است و تمام اسناد در اختیار تمامی افراد قرار نمی‌گیرد گفت: برخی از اسناد در اختیار عموم قرار می‌گیرند و همه می‌توانند از آنها استفاده کنند، ولی یک سری از اسناد است که تنها در اختیار مدیران آستان و یا شخص تولیت قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز اسناد آستان حضرت معصومه(س) گفت: اسناد پس از جمع‌آوری از بایگانی‌ها مورد بررسی قرار گرفته و اطلاعات آنها ثبت شده و سپس از آنها عکس گرفته می‌شود و کسانی که سندی را احتیاج داشته باشند عکس سند در اختیارشان قرار داده می‌شود.

وی گفت: تصاویر تمامی عملیاتی که در آستان مقدس صورت گرفته است جمع‌آوری شده و یا تصویر برداری می‌شود و برای مثال اگر کسی بخواهد در مورد گلدسته سمت چپ صحن عتیق اطلاعاتی را به دست آورد، این اطلاعات دسته بندی و در یک جا در اختیارش قرار داده می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین  نظری گفت: تمامی اسناد صوتی و تصویری مربوط به آستان مقدس جمع‌آوری شده و خلاصه برداری می‌شود و محققین می‌توانند از این مجموعه استفاده کنند.

وی با اشاره به بخش تدوین مرکز اسناد گفت: همه افراد مجازند که از اسناد آستان مقدس برای اهداف خودشان استفاده کنند، ولی با این حال ما خودمان دست به کار شده‌ایم و موضوعاتی را که متقاضی نیاز دارد را تدوین کرده‌ایم برای مثال احکام و سمت‌هایی که در آستان مقدس وجود داشته است را به صورت یک مجموعه منظم تدوین کرده‌ایم و در اختیار متقاضیان قرار خواهیم داد.

رئیس مرکز اسناد آستان حضرت معصومه(س) با بیان اینکه اسناد آستان مقدس را فقط در بایگانی‌های آستان نمی‌توانیم پیدا کنیم گفت: وظیفه داریم هر آنچه مربوط به آستان در هر سازمانی در کشور باشد  را  پیدا کنیم و اجازه می‌گیریم که تصویری از آنها تهیه کرده و آنها را مورد مطالعه قرار دهیم.

وی گفت: تهیه این اسناد کار بسیار مشکل و زمانبری است، ولی به هر حال کار جدیدی است که در آستان شروع شده و سازمان‌های دیگر نیز باید به این کار اقدام کنند.

حجت الاسلام  والمسلمین نظری با اشاره به این که هر شخص و هر سازمانی می‌تواند یک مرکز اسناد مخصوص به خود را داشته باشد گفت: یکی از مشکلات ما این است که در مورد علمای گذشته اطلاعات کاملی نداریم و اگر این اطلاعات را داشتیم می‌توانستیم در مورد آنها تحقیق و بررسی کنیم.

وی با بیان این که در مورد نامه‌های امام خمینی(ره) چندین کتاب چاپ شده است، اما در مورد جوانی امام (ره) اطلاعاتی وجود ندارد گفت: معمولاً بسیاری از افراد انگیزه‌ای برای نگه‌داری این اطلاعات ندارند، البته عده‌ای نیز به خاطره‌نویسی می‌پردازند که کار بسیار خوبی است.

رئیس مرکز اسناد آستان حضرت معصومه(س) گفت: باید مردم را تشویق کرد که اسناد خود را حفظ کنند چون این اسناد در آینده به درد آنها می‌خورد مانند یک آلبوم عکس که مطمئناً این اسناد برای نسل سوم افراد جالب خواهد بود و اگر شخصیت بزرگی شدند بسیار کاربرد خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای حوزه علمیه بسیار دیر شده است که یک مرکز اسناد داشته باشد و حتماً این مرکز بسیار ضروری است گفت: حوزه علمیه نیازمند این است که یک مرکز اسناد خاص خود داشته باشد تا بتواند به راحتی به اسناد گذشته خود دسترسی داشته باشد.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha