جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کاردینال توران

حوزه / رئیس شورای پاپی واتیکان گفت: امروزه حتی یک درگیری دینی هم وجود ندارد. تمام درگیری ها دلایل سیاسی دارند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به نقل از رادیو واتیکان، کاردینال توران رییس شورای پاپی واتیکان درباره نقش ادیان در ایجاد جنگ در جهان گفت: امروزه حتی یک درگیری دینی هم وجود ندارد. تمام درگیری ها دلایل سیاسی دارند ولی وقتی به جهان امروز نگاه کنیم  آن را نمی توان بدون دین فهمید و این یک پارادوکس بزرگ است. یک قرن پیش به ما گفتند خدا مرد، اما می بینیم که خدا نمرد و حاضر است. در نتیجه این پارادوکس ما را به سوی گفت و گو سوق می دهد زیرا خدا قسمتی از حیات انسان امروز است.

توران در پاسخ به این سئوال که ولی اغلب، ادیان در درون درگیری ها حضور دارند، گفت: قبل از همه، این ادیان نیستند که در درون درگیری ها حضور دارند بلکه پیروان آنها حضور دارند که مردان و زنانی متاثر از گناه نخستین هستند. خشونت همیشه و تا پایان جهان هست در نتیجه باید قادر به اداره این خشونت باشیم.

تضعیف هویت دینی در دولت های لاییک، صحیح نیست

وی در رابطه با این سئوال که بسیاری از دولت های لاییک برای ممانعت از درگیری ها هویت ها حتی هویت دینی را تقلیل می دهند و آیا این صحیح است، افزود: خیر، زیرا در گفت و گوی بین ادیان نخستین چیزی که باید تاکید شود، همانطور که مسئول مسجد لیون خاطر نشان کرد، هویت است؛ دانستن این که چه کسی هستم، به چه چیزی اعتقاد دارم و ارزش های اساسی  که حیات من را هدایت می کنند کدام هستند. در نتیجه نمی تواند گفت و گویی بین ادیان بر اساس ابهام وجود داشته باشد. ما باید از محتوای دین مان آگاهی داشته باشیم.

وی درباره تصور افراط گرایی اسلامی از دین افزود: افراط گرایی اسلامی، قبل از همه، اسلام حقیقی نیست، یک انحراف است.گروه های منحرفی هستند که متاسفانه از پشتیبانی برخی قدرت های مخالف دمکراسی برخوردارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha