شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام سید آبادی /حوزه خراسان

حوزه/ عضو شورای برنامه ریزی حوزه علمیه خراسان، با بیان این که نباید با رویکرد دریافت مدرک تحصیلی وارد حوزه شد، گفت: اگر طلبه ای برای خدا خالص شود، خدا همه چیز را برای او فراهم می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سیدآبادی، در افتتاحیه اردوی "راه دل"، در جمع طلاب جدید الورود مدارس علمیه مشهد، با اشاره به پنج خصلت مورد اشاره امام صادق(ع) که نبود آن در زندگی را موجب ایجاد مشکل لذت های ناقص، زوال عقل و افسردگی و مشغولی قلب در زندگی می دانند، ابراز داشت: یکی از ویژگی ها قناعت است که سرمایه بی پایان و نیاز ضروری یک طلبه و انسان در زندگی به شمار می رود.

عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان افزد: اگر انسان از مرز قناعت گذشت دیگر سیری برای او معنا نخواهد داشت و یکی از عوامل توفیق در زندگی طلبگی همین موضوع است.

وی به وجود مشکل در مسیر زندگی طلبگی اشاره و خاطر نشان کرد: در گذشته، برخی طلاب به دلیل فشار مسائل مالی از حوزه ها خارج می شدند، اما امروزه به لطف خدا، تسهیلات مالی و مدیریت آموزشی بسیار بهتر از گذشته شده و مسائل معیشتی و رفاهی طلاب تا آنجایی که در اختیار مدیریت حوزه است، به خوبی پیگیری می شود.

استاد حوزه علمیه خراسان، رفاه طلبی در زندگی طلبگی را با روح تعلیم و تربیت دارای تضاد دانست و گفت: قناعت به معنای کمی و کاستی و بی بهره بودن از نعمت های الهی نیست، بلکه یک طلبه باید مرز قناعت را به درستی و با تطبیق نیازهای خود رعایت کند.

حجت الاسلام و المسلمین سیدآبادی خاطرنشان کرد: انتخاب راه فقه دین، بسیار خوب است، اما باید توجه داشت که علم در فضای فرهنگ دینی، آیه محکم بوده و تنها به عنوان یک فرمول نیست که صرفا یادگیری آن مهم باشد.

وی با تأکید بر اینکه علم فقه، در قلب هر کسی که خدا بخواهد تبدیل به نور خواهد شد، تصریح کرد: چشم انداز و فلسفه طلبه شدن، تفقه در دین است و این مهم فقط با درس، مدرسه و استاد خوب به دست نخواهد آمد، بلکه یکی از شرایط آن قدم گذاشتن در راه اخلاص است.

عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان، اخلاص را داشتن رضای الهی در راه تحصیل دانست و با بیان این که نباید با رویکرد دریافت مدرک تحصیلی وارد حوزه علمیه شد، گفت: اگر طلبه ای برای خدا خالص شود، خدا همه چیز را برای او فراهم می کند.

وی با تأکید بر این که باید طلبه با همه وجود باور کند که همه شئون معنوی و مادی زندگی او را خداوند متعال تامین و او را از حکمت، سیراب و از مال دنیا بی نیاز خواهد کرد، ابراز داشت: اگر کسی تحصیل را برای ریا انجام دهد، که به دنیا رسد، خداوند متعال برکت و معیشت را از او گرفته و او را به خود واگذار می کند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدآبادی، لازمه درس خواندن و رسیدن به مقامات عالی را تلاش و جدیت عنوان کرد و افزود: نباید یک طلبه عمر خود را بیهوده تلف کند و دچار تنبلی و سستی شود، بلکه می بایست تمام تلاش خود را برای تحصیل قرار دهد.

وی با تاکید بر این که طلاب باید فرائض را خوب، به وقت، کامل و جامع انجام دهند، یادآور شد: طلاب باید به نمازهای یومیه و مستحبی توجه ویژه و جدی داشته باشند، زیرا هر چه جلوه تعبد در زندگی طلبه بیشتر باشد، توجه خداوند متعال به او بیشتر است.

عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان با اشاره به روایتی از امام زمان(عج) که می فرمایند: «حوزه های علمیه، سرباز خانه های من هستند»، ابراز داشت: طلبه برای تجدید پیمان با امام زمان(عج) و به منظور کیمیا شدن وجودش می بایست هر روز دعای عهد بخواند.

وی با بیان این که امام زمان(عج) به طور قطع از طلاب دستگیری خواهند کرد، اظهار داشت: برکت زندگی طلبگی به احترام به پدر و مادر است و باید بعد از ورود طلبه به حوزه علمیه، همه اعضای خانواده تغییر در زندگی او را احساس کنند.

برپایه این گزارش، اردوی طلاب جدیدالورود حوزه علمیه خراسان با عنون «راه دل» هر ساله در آغازین روزهای مهر در قالب طلاب مدارس علمیه مشهد، شهرستان ها و سفیران هدایت و بالاتر از مدرک دیپلم برگزار می شود که امسال نیز این اردو در سه گروه ذکر شده در اردوگاه ثامن الحجج(ع) مشهد با برنامه های مختلف سخنرانی، حلقه های معرفتی و... در حال برگزاری است.

اردوی طلاب مدارس علمیه خواهران سه استان خراسان نیز 14 تا 16 مهرماه برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha