جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کریم اکبری مبارکه

حوزه/ به عقیده من سینما و تلویزیون ما نتوانسته آنچنان که باید کارهای خوبی در حوزه عاشورا تولید کند.

کریم اکبری مبارکه، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه» با بیان اینکه سینما و تلویزیون معرف درستی برای عاشورا نبوده‌اند، اظهار کرد: به عقیده من سینما و تلویزیون نتوانسته آنچنان که شایسته است کارهای خوبی در حوزه عاشورا تولید کند.

وی افزود: در این میان کارهایی چون «روز واقعه» یا «مختارنامه» استثنا هستند که در این عرصه تولید شده‌اند. دلیل این اتفاق نیز ریشه در یک امر دارد؛ اینکه اعتبار و بودجه کافی برای تولید این دست کارها فراهم نیست، والا تمام هنرمندان و سینماگران ایرانی علاقمند و عاشق امام حسین(ع) هستند، ولی وقتی ابزار کار کردن را ندارند، چگونه می‌توانند در این حوزه قدم بر دارند.

 *از کمبود امکانات در حوزه مذهب رنج می بریم

وی افزود: وقتی از کمبود امکانات در این حوزه سخن می‌گوییم، منظورم این است کاری که در درباره عاشورا تولید می‌شود، حتما باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد و این اتفاق نیز رخ نخواهد داد، مگر امکاناتی که لازم است برای سینماگران فراهم باشد. برای نمونه دو کاری که در توضیح فوق از آنها نام بردم، امکانات در اختیارشان بود و توانستند در تاریخ هنر این کشور بدرخشند، والا کارهای دیگری هم درباره قیام امام حسین(ع) ساخته شد که نتوانستند به نتیجه دلخواه منجر شود.

 *هزینه برای مذهب سرمایه است

بازیگر سریال «مختارنامه» داد: سرمایه‌گذاری روی این قبیل آثار خرج اضافه نیست، بلکه یک سرمایه گذاری بلند مدت است، چون ما به وضوح می‌بینیم این قبیل کارها هر اندازه که از تلویزیون پخش می‌شوند باز هم جذابیت لازم را دارا هستند. با این توضیح معتقدم کاری که در این حوزه می‌خواهد ساخته شود، حتما باید در شأن مضمونش باشد. نکته دیگر مربوط به سازنده می‌شود. کسی است که می‌خواهد، پشت دوربین چنین کاری قرار گیرد، باید در کنار توانایی فنی حتما واقعه عاشورا امام حسین(ع) را درک کرده و عاشقانه دوست داشته باشد. اتفاقی که درباره داود میرباقری و شهرام اسدی روی داد و این دو عزیز توانستند کارهای ماندگاری را خلق کنند.

 وی در پاسخ به این سوال؛ چرا امکانات لازم برای ساخت آثاری با محوریت قیام امام حسین (ع) در سینما فراهم نمی‌شود؟ گفت: درباره چرایی این مسئله من نمی‌توانم اظهار نظر کنم، چون نسبت به تمامی اتفاقات اشراف لازم را ندارم، اما همین اندازه می‌دانم هر بهانه‌ای که بخواهند مسئولان یا سینماگران در این زمینه بیاورند باز توجیه مناسبی برای این کم کاری نیست، چون عاشق ابا عبدالله باید از تمام وجودش برای امام حسین(ع) مایه بگذرد.

*سرمایه داران مذهبی از کارهای عاشورایی استقبال می کنند

بازیگر سریال «امام علی(ع)» اضافه کرد: در کشور ما سرمایه‌داران بسیاری وجود دارند که حاضرند با میل و رغبت در راه امام حسین(ع) خرج کنند. برای همین اگر مسئولان بتواند زمینه این مشارکت را فراهم کنند هم فیلمی‌هایی با محوریت عاشورا تولید خواهد شد هم سینما به تدریج از سینمای فعلی جدا و رو به سمت کارهایی خواهد آورد که در آنها ارزش‌های دینی ویژگی اصلی فیلم‌هاست.

وی در پاسخ به این سوال که چرا ما نمی‌توانیم در قالب داستان‌های معاصر به فیلم‌های عاشورایی بپردازیم، گفت: دلیل این اتفاق را تنها در یک امر باید جستجو کرد آن نیز فقر فیلمنامه است سینما و تلویزیون به شدت از آن رنج می‌برد. این امر هم مسئله‌ای نیست که تنها من بازیگر بخواهم، بفهم بلکه هر فردی با دیدن این قبیل فیلم‌ها می‌تواند متوجه ضعف فیلمنامه این دست تولیدات شود.

کریم اکبری خاطر نشان کرد: در کارهای مورد نظر معمولا به ساده‌ترین شکلف مفهوم عاشورا مد نظر قرار می‌گیرد، یعنی با نشان دادن یک هیئت  عزدارای یا سیه‌زنی می‌خواهند فیلمی درباره امام حسین (ع) بسازند، درصورتیکه فکر و اندیشه شرط اصلی تولیدات مورد نظر است.

*فیلم نامه نویس و کارگردان مذهبی تربیت کنیم 

وی اضافه کرد: برای رهایی از این معضل باید فیلمنامه‌نویسانی تربیت کرد که به این حوزه علاقمند باشند، یعنی بودجه تولیدات سینمایی و تلویزیونی را تنها به بازیگر یا عوامل اختصاص ندهیم، بلکه به روی این عرصه نیز تمرکز لازم را داشته باشیم. در ضمن باید اضافه کنم، ضعف متن تنها به سینما و تلویزیون خلاصه نمی‌شود، بلکه در تئاتر نیز این سطحی‌نگری در کارهای عاشورایی مشاهده می‌شود. این اتفاق را من بارها در جشنواره‌هایی که داور بودم مشاهده کردم یک تئاتر با موضوع عاشورا در تهران اجرا می‌شود که مشابه آن را در اصفهان یا شیراز نیز شاهد هستیم.

 *حوزه به یاری سینما بیاید

مبارکه در پاسخ به سوال پایانی مبنی بر اینکه مراکز، مذهبی چگونه می‌توانند به سینما برای تولید فیلم‌های عاشورایی کمک کنند، گفت: به نکته خوبی اشاره کردید. اگر حوزه علمیه بتوانند ارتباط تنگاتنگی با سینما برقرار کنند اتفاقی که برای رستاخیز روی داد پیش نمی‌آید، چون علما قادرند با توضیحات خود کارهای تولیدی در این حوزه را از اشتباهات احتمالی در امان نگاه دارند. برای رسیدن به این خواسته نیز باید تاملی درست بین سینماگران و مراکز دینی به وجود آید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha