شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نشست اقتصاد اسلامی در اندونزی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم در نشست علمی چالش ها و فرصت های تجارت اسلامی در ایران و اندنزی گفت: يكي از فرصت هاي ما نيروهاي جوان نخبه هستند، ما دانشمندان هسته اي و هوافضا و علوم پزشكي داريم كه بين ۲۵ تا ۴۵ سال سن دارند. امام راحل به ما ياد دادند كه ما مي توانيم و اين روح را در ما به وجود آوردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، دو نشست علمی با عنوان چالش‌ها و فرصت‌های تجارت و اقتصاد اسلامی در ایران و اندونزی و نشست علمي دو جانبه چيستي اقتصاد اسلامي در اندونزی با حضور و مشارکت حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي برگزار شد.

نشست علمی چالش ها و فرصت هاي تجارت و اقتصاد اسلامي در ايران و اندونزي

 روز چهارشنبه مورخ 22 مهر 1394, با حضور حجت الاسلام و المسلمین مصباحي مقدم رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي، نشست "چالش ها و فرصت هاي تجارت و اقتصاد اسلامي در ايران و اندونزي" برگزار شد.

اين مراسم در دانشگاه تربيت مدرس شهر «ماكاسار» اندونزي و با حضور دانشجويان و اساتيد اين دانشگاه و ساير دانشجويان و اندیشمندان اقتصادی برگزار شد.

استاد عيدروس یکی از سخنرانان این مراسم گفت: ‌ايران و اندونزي دو كشور بزرگ مسلمان هستند و بيشترين جمعيت مسلمانان در اين دو كشور واقع شده است.

وي گفت: از اين ظرفيت بايد براي تقويت اسلام استفاده نموده و در مسير اقتصاد اسلامي تلاش كرد، ما ايران را در اقتصاد اسلامي انتخاب كرديم، چرا كه از نظر تئوري و علمي توانسته در برابر چالش هاي مختلف سربلند بيرون آيد.

همچنين در اين مراسم حجت الاسلام و المسلمین مصباحي مقدم طي سخناني به شاخص هاي اقتصاد اسلامي اشاره كرد و ابراز داشت: توجه به ارزش هاي معنوي، جمع بین راحتی دنيا و سعادت آخرت، استفاده اقتصادي از منابع خدادادي، نبود ظلم در مناسبات اقتصادي، وجود احسان كه در اقتصاد سرمايه داري احسان وجود ندارد، توزيع عادلانه فرصت‌ها و نبود فقر و فلاكت در جامعه از اين مسائل است.

وي بيان داشت: ايران و اندونزي دو كشور بزرگ هستند اگر فرصت هاي اقتصادي را غنيمت شمارند به رشد اين دو كشور كمك بسیاری خواهد كرد.

رئيس كميسيون برنامه و بودجه با اشاره به موضوع انر‍ژي گفت: اين موضوع يكي از مسائل مهم جهان است كه ايران در اين زمينه از مجموعه ذخائر نفت و گاز بهره مي‌برد.

وي گفت: ايران از نظر فناوري نيز به جايگاه خوبي رسيده، ايران در فناوري هسته اي به باشگاه‌هاي هسته‌اي جهان پيوست و همچنين از نظر تكنولوژي ليزري، دانش پزشكي و نانوتكنولوژي ايران در جايگاه اول است.

حجت الاسلام و المسلمین مصباحي مقدم تاكيد كرد: اينها فرصتي است كه مي توان با اندونزي ارتباط برقرار كرده و مبادله اين تجربيات را به عنوان دو كشور اسلامي داشته باشيم.

وي گفت: يكي از فرصت هاي ما نيروهاي جوان نخبه هستند، ما دانشمندان هسته اي، هوافضا و علوم پزشكي داريم كه بين 25 تا 45 سال سن دارند. امام(ره) به ما ياد دادند مي توانيم و اين روح را در ما به وجود آوردند.

رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي گفت: شما اندونزيايي‌ها نيز بايد اين گونه باشيد، خودتان را باور كنيد و اين فرصت ها را از دست ندهيد، بايد با ايجاد يك كميسيون مشترك در گسترش مناسبات اقتصادي بكوشيم.

وي با اشاره به موضوع تهديدها گفت: مهمترين تهديد براي مناسبات اقتصادي بين ايران و اندونزي، موضوع وابستگي هاي سياسي است، ايران به هيچ قدرت جهاني وابسته نبوده و مستقل عمل مي‌كند، ولي تصور نمي‌كنم چنين شرايطي براي اندونزي فراهم باشد.

دكتر مصباحي مقدم ادامه داد: موضوع دوم تفرقه ميان مسلمان هاست كه از اين موضوع استفاده كرده و اين شعار قديمي انگليسي هاست كه مي گويند تفرقه ايجاد و سپس حكومت كن كه در حال حاضر با برخي از كشورهاي عربي چنين كرده اند و ما مرتب اظهار محبت و برادري مي كنيم.

نشست علمي دو جانبه چيستي اقتصاد اسلامي در دانشگاه علاءالدين اندونزي برگزار شد

با حضور حجت الاسلام و المسلمين مصباحي مقدم، نشست علمي دو جانبه چيستي اقتصاد اسلامي در دانشگاه علاءالدين اندونزي برگزار شد.

در ابتداي اين نشست پرفسور دكتر مسافر رئيس دانشگاه ضمن خيرمقدم به هيئت ايراني گفت: در اين دانشگاه به همت رايزني فرهنگي، اتاق ايران شكل گرفته كه بسيار تأثيرگذار و فعال است.

وي گفت:‌ اقتصاد اسلامي موضوع بسيار مهم و ضروري است كه بايد مورد توجه باشد و جمهوري اسلامي نيز به اين موضوع مهم مبادرت ورزیده، تأكيد دارد و همواره در حال گسترش اين امر است.

در اين مراسم حجت الاسلام و المسلمين مصباحي مقدم رئيس كميسيون برنامه و بودجه طي سخناني گفت:‌اقتصاد اسلامي برگرفته از توجيد است و هدف از زندگي انسان ها نيز سعادت دنيا و آخرت است كه نبايد از اين موضوع غافل شويم.

وي اذعان داشت: اسلام بر فردگرايي و جامعه گرايي به صورت توامان تاكيد دارد و از سوي ديگر فرد نبايد رها شود كه اين امر لذت‌هاي شخصي را به بار مي‌آورد.

حجت الاسلام و المسلمين مصباحي مقدم گفت: اسلام تاكيد بر توزيع ثروت به صورت عادلانه دارد كه اين نشان دهنده اهميت اقتصاد اسلامي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.

وي افزود: توزيع ثروت در ميان ليبراليسيم و كاپيتاليسيم به صورت ناعادلانه شكل مي‌گيرد، امروز در آمريكا و اروپا تقسيم هاي ناعادلانه را شاهد هستيم به گونه‌اي كه يك درصد به اندازه 99 درصد جمعيت آن جا دريافت ثروت دارند.

رئيس كميسيون برنامه و بودجه افزود: البته در اين اواخر در نظام سرمايه داري به فكر فقرا هم افتاده‌اند كه اين تعديل شده نظام ليبراليسم است. اقتصاد اسلامي از نظر شناخت به همه چيز توجه دارد.

وي بيان داشت: اقتصاد اسلامي همواره اعتماد به علم و عقل و دين دارد، ولي در نظام سرمايه داري به علم منهاي دين اعتماد مي‌كنند كه اين تفاوت آشكار اين دو مقوله است.

کلمات کلیدی: حجت الاسلام مصباحی مقدم، اقتصاد اسلامی، اندونزی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha