جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
برجام

حوزه/ امروز دنیا و به خصوص منطقه در چالشی بزرگ قراردارد که یکی از عناصر اصلی آن جنگ بر سرقدرت است زیرا آمریکا نمی خواهد روسیه به شرایط قبلی باز گردد و البته روسیه نیز می خواهد شرایط گذشته را در مقابل آمریکا احیا کند، لذا امروز تحولات عراق و سوریه در این بازی نقش مهمی خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،  محمد ستوده امروز در نشست علمی بررسی برجام و تاثیرات آن بر نظم نوین خاورمیانه در مرکز همایش های دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به پیامدهای مثبت برجام در سطح منطقه و جهان گفت: اگر بخواهیم به میزان این تاثیرات مثبت در منطقه بنگیریم باید نگاهی به نقش ایران به عنوان قدرتی منطقه ای داشته باشیم.

وی افزود: برنامه جامعه اقدام مشترک نه فقط برای ایران بلکه برای کشورهای منطقه نیز شرایط مطلوبی از حیث تنش زدایی در منطقه ایجاد خواهد کرد.

استاد دانشگاه بیان کرد: کشورهای ایران، عربستان و ترکیه در سطح اول قدرت‌های منطقه قراردارند و هر کدام دارای یک جایگاه در نقشه ای که غرب برای منطقه تدوین کرده است دارند که ایران در مقابل و دو کشور دیگر در راستای این نقشه قراردارند.

وی با اشاره به فروپاشی شوروی و برچیده شدن نظم سنتی بلوکی گفت: پس از تک قطبی شدن دنیا، آمریکا طرح خاورمیانه بزرگ یا نوین را اجرا کرد و این نقشه را با برنامه هایی چون اشغال عراق و افغانستان پیش برد.

وی خاطرنشان کرد: امروزه توازن قدرت و رویکرد رئالیستی به خاورمیانه بحران‌های مذکور  را تشدید کرده؛ به همین خاطر است که این برجام می تواند نقش مثبتی در کاهش این تنش ها داشته باشد.

ستوده بیان کرد: رسیدن تعاملی منطقه به ایران یکی از مهمترین برایندهای مثبت برجام است؛ به همین  دلیل ایران توانست در مقابل حکومت هایی که خواهان سقوط رژیم کنونی سوریه بودند مقاومت کرده و این نقشه ها را از بین ببرد.

وی گفت: ایران در این پروسه توانست یک موفقیت دیگر را نیز به دست آورد و آن این است که توانست به دنیا بگوید از ابتدا هم به دنبال بمب اتمی نبوده و این مساله باعث شد کشورها و مردم دیگر در دنیا نیز نقش جدیدی را از ایران مشاهده کنند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: غربی ها و حتی کشورهای منطقه سعی کردند که به دیگران القا کنند که ایران به دنبال جهانگیری است و به دنبال این است که کشورهای منطقه را ساقط کند؛ ولی ایران با این اقدام ثابت کرد که به دنبال این مسایل نبوده است.

وی گفت: امروز دنیا و به خصوص منطقه در یک چالش بزرگ قراردارد که یکی از عناصر اصلی آن جنگ بر سرقدرت است زیرا آمریکا نمی خواهد که روسیه به شرایط قبلی باز گردد و روسیه نیز می خواهد شرایط گذشته را در مقابل آمریکا احیا کند و امروز تحولات عراق و سوریه نقش مهمی در این بازی خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha