جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
رضا توکلی بازیگر

حوزه/ آنچه در تهران امروز شاهد آن هستیم کاملا با سال ۵۷ فرق دارد. برای همین نمی‌توان حتی یک صحنه خیابانی تهیه کرد که به لحاظ زمانی با آن سالها مطابقت داشته باشد.

 رضا توکلی، بازیگر سینما و تلویزیون که این روزها با سریال «کیمیا» میهمان خانواده‌های ایرانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه» درباره تجربه خود از حضور در این کار گفت: وقتی فیلمنامه «کیمیا» به من پیشنهاد شد کمی نسبت به آن مردد بودم، چون معمولا شخصیت‌های منفی در سریال‌هایی تلویزیونی به ویژه شخصیت‌های ساواکی خوب از کار در نمی‌آید، اما با خواندن فیلمنامه دریافتم این کار با دیگر آثار مشابه تفاوت دارد و در آن نسبت به کارکترها شخصیت‌پردازی صحیحی را شاهد هستیم.

وی افزود: در «کیمیا» من نقش یک فرد ساواکی به نام تورج را ایفا می‌کنم. این فرد از خود هیچ اراده‌ای ندارد و به نوعی گوش به فرمان، روسایش است و آنچه آنها می‌گویند اجرا می کند، حالا برایش فرق نمی‌کند، فرمانی که به او داده می‌شود درست است یا خیر.

* بازیگران کیمیا حرفه ای هستند 

این بازیگر اضافه کرد: نگاه مهم دیگری که هر بازیگری را تشویق می‌کند تا بازی در فیلم یا سریالی را بپذیرد، تیمی است که انتخاب می‌شوند. در این سریال از جلوی دوربین گرفته تا پشت صحنه، گروهی کاملا حرفه‌ای قرار دارد. بازیگرانی همگی جز بزرگان هستند که حضورشان در کارهای مختلف نشان داده که توانمند هستند. و کارگردان و تهیه‌کننده «کیمیا» نیز از ایده آل های سیما هستند.

 این بازیگر تلویزیون در پاسخ به این سوال؛ سریال‌هایی که قبل از انقلاب را روایت می کنند چه مشکلاتی دارند، گفت: این قبیل آثار معمولا از یک مسئله رنج می‌برند، آنهم نبود لوکیشن‌های خوب برای فیلمبرداری است، چون آنچه در تهران امروز شاهد آن هستیم کاملا با سال 57 فرق دارد. برای همین نمی‌توان حتی یک صحنه خیابانی تهیه کرد که به لحاظ زمانی با آن سالها مطابقت داشته باشد. این مسئله در وسایل نقلیه صدق می‌کند، هم در وسایلی که این روزها در زندگی ما به وفور مشاهده می‌شود و متاسفانه سبب شده تا کمتر فیلمسازی سراغ تولید کارهایی با محوریت انقلاب برود. راه درمان آن هم تنها از عهده مسئولان دولتی بر می‌آید، باید شهرکی را خلق کنند تا در آن بتوان فیلم‌هایی با موضوعات مورد نظر ساخت.

 توکلی ادامه داد: قبول دارم ساختن شهرک سینمایی برای دولت هزینه‌های فراوان دارد، اما مگر چاره دیگری هم داریم؟ آیا با وجود فیلم‌هایی همچون «آرگو» که هر ساله در آمریکا تولید می‌شود و روایت غلطی از انقلاب به جوانان ارائه می‌دهد، می‌توان نسبت به این حوزه بی‌تفاوت بود.

وی افزود: وقتی شهرکی ساخته شود، تنها یک فیلم یا یک سریال از آن بهره نخواهد برد، بلکه کارهای مختلفی در آن تولید خواهد شد. مثال بارز آن شهرک غزالی است که توسط مرحوم علی حاتمی برای سریال «هزار دستان» ساخته شد، اما دیدیم که تا به امروز چه کارهای فاخری در این شهرک ساخته شده است.

 وی در پاسخ به سوالی دیگر که عکس‌العمل مردم و منتقدان از این سریال چگونه بوده؟ گفت: من آماری دقیقی در این زمینه ندارم، اما با توجه به داشته‌های خودم که برگرفته از اظهار نظر افراد پیرامونم هست، باید بگویم سریال کیمیا کار مورد پسند تماشاگران واقع شده است، حتی آنها در صفحات اجتماعی که من در آن حضور دارم نیز اظهار نظرهای متعددی درباره کار کرده‌اند، البته نقدهایی هم در این زمینه وجود دارد که درباره تمامی تولیدات صدق می‌کند، اما غریب به اتفاق نسبت به کار برداشت مثبتی دارند، درباره منتقدان هم باید بگویم هنوز من اظهار نظری از آنها نخوانده‌ام، چون به شدت مشغول کار هستم.

 وی با بیان این‌که اظهار نظر فنی درباره سینما در حیطه فعالیت وی نیست، گفت: برخی از منتقدان «کیمیا» معتقدند کار کیفیت لازم را ندارد و درباره آن از من سوال می‌کنند. من به شخصه نمی‌توانم درباره این موضوع اظهار نظر کنم، چون در حیطه فعالیت من نیست، اما در حوزه بازیگری می‌توانم بگویم کار خوبی را شاهد هستیم، هرچند افرادی که من با آنها در ارتباط هستم یا در کوچه و خیابان با آنها رو به رو می‌شوم، اکثرا کیفیت کار را پسنده‌اند. مطلب دیگر این‌که، مگر می‌شود فیلم یا سریالی را پیدا کرد عاری از اشکال باشد، چون هر کار نمایشی هم مخالف دارد هم موافق، اما آنچه مهم است خواست اکثریت مردم است.

 بازیگر سریال «مردان انجلس» ادامه داد: معتقدم کارهایی که در حوزه انقلاب و دفاع مقدس تولید می‌شود می‌بایست حمایت کرد، البته ضعف آنها را هم باید بگوییم، اما حمایت شرط اصلی است، چون اگر ما به هنرمندان خود انگیزه لازم را ندهیم، دیگر کسی مایل نخواهد بود که در این حوزه ورود کند و این موضوع آسیبی بسیار جدی برای تلویزیون است، چون همانگونه که گفتم دشمنان انقلاب با ساخت کارهای مختلف بی‌کار نخواهند نشست و ذهن مردم را مسموم خواهند کرد.

 * یادی از استاد سلحشور

توکلی در پایان خاطر نشان کرد: در انتهای سخنانم می‌خواهم یادی کنم از فیلمساز ارزشی کشورمان فرج‌الله سلحشور که این روزها در بستر بیماری به سر می‌برد. این هنرمند با کارهای ماندگار خود جایگاه والایی در هنر این سرزمین دارد، متاسفم که این روزها در بستر بیماری است. برای همین از همه مردم می‌خواهم برای این هنرمند ارزشی دعا کنند تا سلامت خود را باز یابد و مجددا شاهد هنرنمایی وی و ساخت سریالی چون حضرت موسی(ع) باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha