شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت‌‌الاسلام سالک

حوزه/ در ۱۹ دی سال ۵۶ مردم با پیشتازی روحانیت و تبعیت از مرجعیت، با خون خود از ارزش ها دفاع کردند و در فتنه سال ۸۸ نیز همین اتفاق افتاد و مردم روز۹ دی با همه وجود به میدان آمدند و از ارزش ها و ولایت فقیه دفاع کرده و چشم فتنه را کور کردند.

حجت الاسلام والمسلمین احمد سالک، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همزمان با فرارسیدن 19 دی، سالروز قیام خونین مردم قم علیه رژیم طاغوت، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، گفت: در 19 دی سال 56 مردم با خون خود از ارزش ها دفاع کردند و در فتنه سال 88 نیز همین اتفاق افتاد و مردم روز9 دی با همه وجود به میدان آمدند و از ارزش ها و ولایت فقیه دفاع کرده و چشم فتنه را کور کردند.

وی معتقد است: ملت انقلابی ایران همواره با بصیرت، بیداری و آگاهی به معنای وسیع کلمه و همچنین حول و محور علما و روحانیت از ارزش ها و ولایت فقیه دفاع کرده و حاضرند در این مسیر نیز جان خود را فدا کنند.

حاصل گفتگو با رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه می آید.

*قیام 19 دی یکی از اثرگذار ترین رویدادهای دوران انقلاب است، چرا این قیام تاریخی شکل گرفت و نقش مراجع و روحانیون در شکل گیری آن را چگونه ارزیابی می کنید؟

در روز هفدهم دی ماه سال 56 مقاله ای با عنوان «استعمار سرخ و سیاه»، به قلم احمد رشیدی مطلق در روزنامه اطلاعات درج گردید. نویسنده این مقاله که در سالروز کشف حجاب به چاپ رسید، به امام خمینی (ره) اهانت کرده بود و این مسئله احساسات و عواطف مردم نسبت به رهبر و مقتدایشان که در تبعید به سر می برد را برانگیخت و خشم و انزجار عمومی از نظام را به همراه داشت.

اولین حرکت اعتراض آمیز توسط روحانیون ومردم قم، فردای انتشار مقاله یعنی روز 18 دی شکل گرفت. در این روز دروس حوزه تعطیل شد و پس از آن بازار قم هم به حوزه ملحق گردید و مردم به همراه علما و روحانیون به منزل مراجع تقلید از جمله آیت الله گلپایگانی(ره) رفتند. آیه  در جمع مردم استرجاع (انا لله و انا الیه راجعون) را خواند و فرمودند "ما هم از وارد شدن این ضایعه بزرگ بر جامعه روحانیت و بر فقه و اجتهاد خبردار شدیم. این ها اشتباه می کنند، فکر نکنند، ما سکوت کرده ایم و چیزی نخواهیم گفت و دست بر می داریم. باید بدانند که اگر حتی سر نیزه را زیر گلوی ما بگذارند، حرفمان را می زنیم".

صبح نوزدهم دی ماه 1356 نیز با تعطیل شدن بازار قم، جمعیت زیادی در مسجد اعظم گرد آمدند و پس از آن به منزل آیت الله میرزا هاشم آملی، علامه طباطبائی، آیت الله وحید خراسانی و آیت الله مکارم شیرازی رفتند. عصر همان روز پس از سخنرانی آیت الله العظمی نوری همدانی، راهپیمایی مردم آغاز شد و ماموران رژيم با مشاهده حرکت عظيم مردم تصميم به حمله گرفته و مردم بی دفاع را هدف قرار داده و عده زیادی از طلاب و و رحانیون و مردم قم به شهادت رسیده و یا مجروح شدند و این قیام زمینه ساز پیروزی انقلاب شد.

*مردم همواره پیشتاز دفاع از ارزش ها و آرمان های انقلاب بوده اند، به نظر شما چه اشتراکاتی بین قیام 19 دی 56 و 9 دی 88 وجود دارد؟

جنس این دو مسئله یعنی اهانت به رهبری و روحانیت در دی ماه سال های 56 و 88 یکی است. در سال 56 شاه و عوامل آن در یک روزنامه رسمی به رهبری و روحانیت توهین کردند و در جریان فتنه سال 88 نیز همین مسئله مورد هدف قرار گرفت، اما شرایط، امکانات زمان و مکانی در هرکدام از این رویدادها مختلف بود آن زمان اهانت ها از طریق روزنامه انجام می شد، اما در زمان حاضر توهین ها در خیابان ها انجام شد.

ولایتمداری و بصیرت مردم نقطه اشتراک این دو قیام است. در سال 56 مردم با خون خود از ارزش ها دفاع کردند و در فتنه سال 88 نیز همین اتفاق افتاد و مردم با همه وجود به میدان آمدند و از ارزش ها و ولایت فقیه دفاع کرده و چشم فتنه را کور کردند.

*حضور با بصیرت روحانیت و غیرت و همدلی مردم در دفاع از ارزش ها و رهبری، مهم ترین شاخصه قیام 19 دی سال 56 بود، به نظر شما این اتحاد و همدلی شکل گرفت و چگونه باید استمرار یابد؟

مطابق فرموده حضرت زهرا(س)، مسئله رهبری و امامت مثل خانه خداست؛ کعبه نباید به سمت مردم بیاید، بلکه این مردم هستند که باید به سمت خانه خدا بروند رمز پیروزی 37 ساله ملت ایران عملی کردن خواسته حضرت فاطمه(س)است، یعنی ملت ایران با بصیرت، بیداری و آگاهی به معنای وسیع کلمه حول و محور علما و روحانیت و به ویژه امام (ره) جمع شدند و زمینه براندازی حکومت طاغوتی را فراهم کرده و تثبیت حکومت اسلامی را رقم زدند، در حالی که این امر مخالف خواسته اربابان شاه بود.

علما هادیان جامعه به سوی تعالی علم و کمال یابی هستند، آنها مردم را در ابعاد مختلف معنویت، اخلاق و احکام آشنا می کنند مردم نیز خودشان را با محتوای اسلام تطبیق می دهند، بنابراین انطباق با محتوای اسلام تحول عظیمی در جهان به وجود می آورد ،لیکن دشمنان تلاش می کنند این عامل مهم را از ملت بگیرند، لذا گاهی رهبری را تضعیف و تخریب می کنند و گاهی مردم را به انحراف می کشانند، آنها ادعاهایی می کنند که واقعیت خارجی ندارد و مردم را فریب می دهند، اما خوشبختانه مردم با بصیرت ما دست استکبار جهانی را خوانده اند و تسلیم حرکت های انحرافی نمی شوند. بنابراین مردمی که عاقل و با بصیرت هستند، همواره با هدایت های روحانیت در مسیر انقلاب و رهبری حرکت کرد و خواهند کرد.

*سخن پایانی

دنیای امروز به سمت اسلام پیش می رود و نمونه بارز آن می توان به شیخ زکزاکی به عنوان یکی از دانش آموختگان مکتب امام صادق(ع) اشاره کرد که پس از بازگشت به نیجریه، مردم کشورش را با منطق فقه آل محمد و اخلاق اسلامی آشنا کرد همین امر سبب شد ظرف یک دهه بیش از 10 میلیون نفر در نیجریه به مذهب تشیع روی آورند، متوجه می شویم علما نقش هدایت در قلب جامعه و بعضی مواقع هدایت در سنگر مبارزه را دارند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha