جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام همتیان - تهذیب حوزه قم

حوزه/ استاد اخلاق حوزه و معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم به بیان خاطره شنیدنی خود از رویت چهره امام(ره) در روزهای بازگشت ایشان به شهر مقدس قم پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین محمد همتیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ضمن تبریک ایام الله دهه مبارک فجر اظهار داشت: یادم هست سال 58 که حضرت امام (ره) در قم تشریف داشتند، گاهی عصرها دم غروب به فیضیه تشریف می آوردند و با مردم و طلاب دیدار عمومی داشتند و بنده هم آن موقع طلبه جوانی بودم که همچون آحاد مردم واقعاً شیفته و شیدای این مرد خدا شده بودیم.

یک روز عصر مشاهده کردم خودروی شاسی بلندی که اگر اشتباه نکنم همان بلیزری بود که امام (ره) را دوازدهم بهمن از فرودگاه مهرآباد به بهشت زهرا(س) آورده بود، ایشان را از خیابان چهارمردان به سمت میدان آستانه می آورند که بعد به فیضیه تشریف ببرند.

وی همچنین ادامه داد: من زودتر متوجه شدم و هنوز بسیاری از مردم نمی دانستند که حضرت امام (ره) می آیند، همان جا بود که به ماشین چسبیدم و کنار شیشه بودم و حضرت امام (ره) نیز برایمان دست تکان می دادند؛ در آن شرایط آن قدر محو جمال الهی ایشان شده بودم که گذر زمان را اصلاً نفهمیدم و حواسم نبود که مسیر نسبتاً زیادی را به خودروی حامل امام چسبیده ام و پا به پای آن می آیم.

این استاد اخلاق حوزه اضافه کرد: بعد که مردم متوجه شدند، ازدحام شد و به هر زحمتی که بود امام(ره) را راهی کردند که به فیضیه بروند و به ادامه برنامه های خود بپردازند.

راز محبوبیت فوق العاده روح خدا چه بود؟!

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که محبوبیت فوق العاده امام خمینی (ره) به دلیل اخلاص در عمل و کار برای خدا در هر شرایطی بود، ابراز داشت: ایشان از آن جا که برای خدا قیام کرد و در مسیر اقامه دین و احیای ارزش های الهی از هیچ کس جز خدا نترسید، لذا پروردگار عالم نیز یک محبوبیت خاصی به ایشان نزد مردم عنایت کرده بود که نه فقط در زمان حیات نورانی ایشان بلکه حتی سال ها پس از ارتحال آن مرد خدا، جمعیت عظیم میلیونی برای سالگرد ارتحالشان به مرقد امام (ره) می آیند.

شاخصه های مهم انقلاب اسلامی را بشناسانیم

حجت الاسلام و المسلمین همتیان همچنین با بیان این که انقلاب اسلامی ایران دارای شاخصه ها و ویژگی هایی است که آن را از سایر انقلاب ها متمایز می سازد، گفت: بی شک یکی از همین ویژگی ها ، تاکید بر اخلاقی بودن این انقلاب است چه آن که نهضت حضرت امام (ره) از آغاز برگرفته از نهضت پیامبر (ص) و مکتب اهل بیت(ع) بود و امروز به طور خاص ما باید بکوشیم که مبانی انقلاب و دستاوردهای آن را از دریچه اخلاق به جامعه به خصوص نسل جوان بشناسانیم.

وی اضافه کرد: همان طور که نبی اعظم (ص) فرمود: "انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق"، حضرت امام(ره) نیز در پایه گذاری این انقلاب از همان ابتدا بر مساله اخلاق و مکارم اخلاقی تاکید داشتند، چنان که در سیره حضرات معصومین(ع) داریم که فرمودند "الاسلام حُسن الخلق" به این معنی که تمام اسلام اخلاق نیکوست.

لزوم حراست از انقلاب با رویکرد اخلاقی و معنوی

وی گفت: از این منظر انقلاب اسلامی ما یک انقلاب اخلاقی و ارزشی است و هدف هم این بوده که با تاکید بر اخلاق نبوی و علوی به جایی برسیم که آن اخلاق زشت و عادات ناپسند طاغوتی و شاهنشاهی از بین ببرد و فضایل انسانی جای رذایل را بگیرد؛ از این حیث ما باید بتوانیم نهضت امام خمینی (ره) که با جان فشانی و ریختن خون هزاران شهید به دست آمده را با همین نگاه و رویکرد اخلاق مدارانه و معنویت گرایانه ادامه دهیم و در حراست از ارزش ها و آرمان های آن بکوشیم.

وی همچنین بیان داشت: یکی دیگر از ویژگی های شاخص انقلاب اسلامی ، مکتبی و ارزشی بودن آن است، به این معنا که برپایه دین و فرهنگ شیعی شکل گرفت و افراد بر اساس احساس وظیفه دینی و شرعی و تبعیت از یک مرجع تقلید پا به میدان مبارزه علیه رژیم شاهنشاهی گذاشتند.

نقش مهم ولایت فقیه در راهبری انقلاب

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم گفت: ویژگی بسیار مهم دیگر ، نقش خاص ولی فقیه به عنوان نائب امام زمان(عج) است و بی شک اگر رهبری حکیمانه و داهیانه حضرت امام (ره) نبود، این انقلاب اسلامی که امروز دنیای استکبار را به چالش جدی کشانده، به پیروزی و موفقیت نمی رسید؛ البته در درجه اول عنایات الهی و اصل توکل برخدا بود که باعث توفیق شد.

وی افزود: ویژگی و شاخص بعدی این انقلاب این بود که عنصر مردمی بودن در آن بسیار مهم و ممتاز بود به گونه ای که حضرت امام(ره) و رهبران نهضت در هر مرحله و صحنه ای با تکیه بر قدرت مردم ، کارها را جلو می بردند و در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز تاکنون همواره این مردم بودند که حامی اصلی انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده اند.

وحدت کلمه و ولایتمداری؛ رمز توفیق انقلاب

حجت الاسلام و المسلمین همتیان یادآور شد: البته در همین جا باید به این نکته اشاره کرد که وحدت کلمه مردم تحت سایه زعامت مرجعیت و ولایت فقیه بود که باعث شد عنایت الهی نیز شامل حال ما شده و با سال ها مرارت و زندان و شکنجه بالاخره ، انقلاب در 22 بهمن سال 57 به پیروزی برسد؛ امروز هم باید با همین وحدت کلمه و ولایت مداری در برابر دشمنان و بدخواهان انقلاب و نظام ایستاد و از شرف و عزت و اقتدار ملی خود به خوبی دفاع کرد.

وی افزود: در جریان انقلاب مردم که می دیدند امام امت بدون غرور و کبر و ریا در بین آن ها زندگی می کند و ساده زیست به معنای واقعی کلمه است شیفته او می شدند و سخنش را با جان و دل قبول می کردند و امروز نیز مقام معظم رهبری همین طور هستند و می بینیم که در فتنه ها و مشکلات و سختی ها به خوبی کشور را اداره کرده و فراتر از آن به هدایت جهان اسلام و جبهه مقاومت علیه نظام سلطه می پردازند.

وی در خاتمه سخنان خود گفت: چه حضرت امام(ره) و چه امروز مقام معظم رهبری در زندگی خود و در نوع سیاست مداری شان ، سخن و عملشان یکی بوده و هست و انسان صداقت و تعهد و اخلاص در عمل را در رفتار و کردار و گفتار رهبران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به عینه می بیند و بر آن صحه می گذارد ، چه آن که حتی دشمنان قسم خورده ما نیز به این مساله معترفند و بدان اذعان دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha