جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت‌الاسلام و المسلمین حسین وحید پور در دوره آموزش فقه بازار دوره آموزشی فقه بازار برای اصناف درپاساژ الزهراء قم

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم گفت: بازار کسب و کار جامعه اسلامی باید بر پایه و اساس اعتقادات، اخلاق و احکام اسلامی استوار و بنیان گذاشته شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت‌الاسلام و المسلمین حسین وحید پور  در جمع کسبه شرکت کننده در دوره آموزش فقه بازار، درمجتمع تجاری الزهرا(س) قم  با بیان این که دین یک مجموعه است و دارای سه بخش اصلی «عقاید»، «اخلاق» و « احکام » می باشد، اظهارداشت: هر کسی که در دین اسلام را پذیرفته و مسلمان شده، می بایست این سه ویژگی را یکجا داشته باشد.

عضو ستاد ترویج احکام موسسه موضوع شناسی احکام فقهی افزود: مسلمانی که اعتقادی به دین داشته باشد و احکام را بداند، ولی اخلاق اسلامی نداشته باشد و یا معتقد به دین باشد  و اخلاق نیکو هم داشته باشد و احکام نداند، مسلمان کامل نیست و متاسفانه جامعه امروز ما گاهی افراد تک بُعدی می شوند و در یکی از سه بخش اصلی دین کم و کاستی هایی دارند.

حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور که در جمع کسبه و عموم شهروندان حاضر در مجتمع تجاری الزهرای قم سخن می گفت، بیان داشت: کسب و کار و انجام فعالیت های تجاری هم همین قانون وجود دارد، به طوری که کسب و کاری کامل و موفق است که هم اعتقادات باشد و هم اخلاق و احکام بر آن استوار گردد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: اگر کاسبی دارای اعتقاداتی محکم و معتقد به آموزه های دینی باشد، بدون تردید وضعیت کسب و کار و درآمدش بسیار متفاوت تر از کاسب دیگری است که چنین اعتقادی ندارد.

وی ادامه داد:کسی که معتقد است، بدون تردید معتقد به خدا و صفات خداوندی است، به طوری که قرآن کریم تسریح می کند « إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ» همانا خداوند، خود روزى‏رسان و صاحب قدرت و توانمند است.

حجت الاسلام و المسلمین وحیدپور تصریح کرد: کاسبی که به خدا معتقد است روزی و امرار معاش خود را از خداوند طلب می کند و کسی که چنین اعتقادی ندارد، برای کسب مال از راه حقه و نیرنگ پیش می رود و قرآن می فرماید که این راه را مسدود کرده ایم.

استاد حوزه تاکید کرد: امروز بازار جامعه اسلامی نیازمند اعتقادات و اخلاق و احکام اسلامی است و در این بازار مخاطب سخن و فرامین الهی «فروشنده» و «خریدار » می باشند و هر کدام باید نسبت به این توصیه ها عنایت و توجه کافی داشته باشند.

وی افزود: کسی که خداوند به « رزاقّ » بودن خدا ایمان داشته باشد و به خدا « توکل » کند، بدون تردید خداوند از راهی که فکرش را نمی کنیم برایمان رزقّ و روزی فراهم می آورد و از کسیه خودش که هرگز کسری نخواهد داشت ، می بخشد.

استاد حوزه در بخش دیگری از سخنانش گفت: اگر در بازارهای ما ارزش های اخلاقی حاکم شود آنوقت می توان ادعای یک بازار اسلامی را داشت.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر ما در محل کسب و کارمان اخلاق اسلامی را رعایت کنیم و فضیلت ارزهای دینی را درک کنیم می توان معتقد بود که حاکمیت اخلاق اسلامی در بازار شکل گرفته است.

حجت الاسلام  والمسلمین وحیدپور با اشاره به کتاب بحارالانوار، ج۱۰۳، ص۹۵ و حدیثی از امام صادق(ع) که از حضرت رسول(ص) نقل کرده اند، اظهارداشت: حضرت رسول(ص) در این حدیث می فرمایند؛ « مَنْ باعَ و اشْتَری فَلْیَجْتَنِبْ خَمْسَ خِصالٍ وَ الاّ فَلا یَبِیعَنَّ وَ لا یَشْتَریَنَّ : الرِّبا، وَ الْحلْفَ وَ کِتْمانَ العیب وَ الْحَمْدَ اِذا باعَ والذَّمَّ اِذَا اشْتَری».

وی گفت: رسول اکرم صلی الله علیه و آله خطاب به فروشنده و خریداران فرمودند، باید از پنج خصلت دوری گزینید و الا از خرید و فروش خودداری کنید که این موارد عبارتند از؛ «رباخواری»، « سوگند خوردن»، « پنهان کردن عیوب جنس»، « ستایش کالا هنگام فروش»، « نکوهش کالا هنگام خرید».

این استاد حوزه ودانشگاه افزود: اگر برپایی درس های فقه بازار به صورت مستمر ادامه داشته باشد ان شاءالله بسیاری از مشکلات و معضلات ناخواسته موجود برطرف خواهد شد.

در پایان این کرسی درس حجت الاسلام وحیدپور به سوالات حاضرین در جلسه پاسخ  گفت.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha