جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
اهدای جایزه کتاب سال آلمان به قرآن‌پژوه ایرانی

حوزه / جایزه کتاب سال «رومی» آلمان توسط بنیاد مطالعات اسلامی در این کشور به یکی از قرآن‌پژوهان ایرانی اهدا شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جایزه کتاب سال رومی همه‌ساله توسط بنیاد مطالعات اسلامی در آلمان به مطالعات خلاقانه در حوزه مطالعات اسلامی اعطا می‌شود. هدف از اعطای این جایزه حمایت، تشویق و معرفی مطالعاتی است که می‌کوشند فهمی عمیق، معتدل و پایبند به مبانی از اسلام ارائه کنند. این جایزه به مبلغ پنج هزار یورو هر ساله به یکی از بهترین کتاب‌های تألیف شده به زبان آلمانی در سال قبل از اعطای جایزه، تعلق می‌گیرد.

 مراسم اعطای جایزه رومی به كريمی، انديشمند قرآن‌پژوه ايرانی، در سالن همایش اصلی قصر دانشگاه مونستر آلمان برگزار شد.

مراسم اعطای جایزه رومی امسال با سخنرانی مهدی ایمانی‌پور، رايزن فرهنگی كشورمان و عضو مؤسس و رئیس افتخاری بنیاد مطالعات اسلامی در آلمان آغاز شد. ایمانی‌پور در سخنان خود علاوه بر تبیین نگاه و رویکرد بنیاد مطالعات اسلامی، جایزه کتاب سال رومی را محملی برای حمایت از اندیشه اصیل اسلامی خواند و گفت: بنیاد می‌کوشد با اعطای این جایزه به ساختار مطالعات اسلامی در منطقه آلمانی‌زبان به سهم خود جهت دهد.

 رایزن فرهنگی ایران در آلمان در ادامه اظهار كرد: جهان معاصر بیش از هر زمان دیگری نیازمند تفکرات معتدل و خردگراست.

 وی همچنين با توجه به نقش ادیان در جوامع بشری، ترویج قرائت‌های جامع و رحمانی از دین را امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر شمرد.

 سخنران بعدی اين مراسم پروفسور نِلِس، رئیس دانشگاه مونستر بود. وی ابتدا با تأکید بر اهمیت تأسیس گروه‌های الهیات اسلامی در آلمان به تاریخچه شکل گرفتن مؤسسه الهیات اسلامی دانشگاه مونستر پرداخت و گفت: این مؤسسه بیشترین دانشجوی الهیات اسلامی در میان تمام گروه‌های موجود را داشته و پس از مونستر، دانشگاه فرانکفورت با حدود 400 دانشجو، یک دوم ظرفیت مونستر را داراست.

 نلس با قدرداني از اعتماد بنیاد مطالعات اسلامی به دانشگاه مونستر در خصوص تأسیس کرسی استادی مطالعات شیعی در این دانشگاه، اعطای جایزه کتاب سال به یکی از اساتید گروه مطالعات اسلامی مونستر را نشانه همکاری و اعتماد متقابل میان بنیاد مطالعات اسلامی و دانشگاه مونستر دانست.

پروفسور نلس در ادامه با بيان اينكه درک واحدی از اسلام وجود ندارد، توضیح داد که به همین دلیل تلاش برای تربیت دانشورانی که اسلام را در خور روزگار معاصر درک کنند، اهمیت می‌يابد.

در ادامه و پس از اجرای برنامه کوتاه موسیقی عرفانی، مهدی اصفهانی، رئیس بنیاد مطالعات اسلامی در آلمان، به مراحل گزینش جایزه کتاب سال توسط اين بنیاد و رویکرد این نهاد در انتخاب اثر برگزیده پرداخت.

اصفهانی تأکید کرد که روزگار معاصر و اروپای قرن 21 بار سنگینی از تجربه برخورد با مسلمانان را به دوش می‌کشد و انسان مسلمان در چنین جامعه‌ای ناگزیر از درکی از اسلام است که به او در تعاملی هرچه انسانی تر با جهان بصیرت ببخشد.

 در ادامه مراسم پروفسور اوده، استاد راهنمای کریمی در دانشگاه فرانکفورت، با اشاره به تاریخ و فرهنگ و ادب غرب و شرق از خاطرات آشنایی خود با کریمی در دانشگاه فرایبورگ سخن گفت و  توانایی‌های مختلف وی در حوزه فلسفه، عرفان، الهیات اسلامی و مطالعات قرآنی را ستود.

 اوده در ضمن بیانات خود به سخنی از گوته اشاره کرد که شرق و غرب را دو سوی غیرقابل انفکاک روح انسانی می‌خواند. وی این خصلت را در فعالیت علمی کریمی ردیابی كرده و در اين باره گفت: گویی کریمی به قصر باشکوه حکمت راه یافته و با دو بال شرق و غرب؛ آن را طواف کرده و اکنون با ما از حاصل این دیدار سخن می‌گوید.

 پس از سخنان پرفسور اوده، مراسم اعطای نشان ویژه جایزه «رومی» لوح و جایزه نقدی انجام پذیرفت و در پایان برنامه کریمی، به ایراد سخن پرداخت.

وی در سخنان خود علاوه بر قدردانی از بنیاد مطالعات اسلامی، دانشگاه و خانواده خود، به برخی پرسش‌های پیش روی الهیات اسلامی در روزگار معاصر پرداخت و از پیچیدگی راه پیش روی این مطالعات در منطقه آلمانی زبان سخن گفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha