جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
طلاب حوزه علمیه

حوزه/ مسئول واحد تحقیق و نظارت حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه محیط سالم یکی از امتیازات بزرگ حوزه های علمیه کشور است، گفت: بررسی صلاحیت طلاب امری دائمی و مستمر است.

حجت الاسلام حسینعلی داستانی، مسئول واحد تحقیق و نظارت حوزه علمیه اصفهان در گفتگو با خبرگزاری«حوزه» در اصفهان، در خصوص فعالیت های این واحد در راستای خدمت به طلاب، بیان داشت: اهداف و رسالت این مجموعه، پیشگیری و بازدارندگی ، توجه به رفع ناهنجاری های موجود و حفظ مصالح حوزه علمیه و همچنین ارزش های مقدس اسلام می باشد.

وی افزود: این واحد در راستای انجام فعالیت های خود به سه قسمت تحقیق و بازرسی، رسیدگی به تخلفات و نظارت و بازرسی تقسیم می شود که هریک از این واحد ها فعالیت های خاصی را به صورت مستمر انجام می دهند تا از میزان مشکلات طلاب کاسته شود.

مسئول واحد تحقیق و نظارت حوزه علمیه اصفهان با بیان فعالیت های واحد رسیدگی به تخلفات تصریح کرد: تحقیقات مربوط به طلاب و یا اینکه اگر طلبه ای دارای شاکی خصوص باشد، توسط این واحد پیگیری می شود که با هدف مصالحه، این قبیل اتفاقات را بین طلاب حل و فصل می نماید.

وی بیان داشت: هدف اصلی واحد تحقیق و نظارت، پیشگیری از تخلفات می باشد چرا که اگر در هر مسئله ای پیگیری های لازم انجام شود، آرامش بیشتری حکم فرما خواهد بود و اگر مسئله نیز اتفاق بیافتد به راحتی قابل حل می باشد؛ لذا این واحد تحقیقات میدانی را نیز در دستور کار خود قرار داده تا به تحقق اهداف خود نزدیک تر شود.

حجت الاسلام داستانی در خصوص قوانین اجرایی در این واحد اظهار داشت: تمامی قوانین برگرفته از تدوینات حوزه علمیه است که این امر موجب می گردد، هنگامی که مشکلات حقوقی طلاب حل می شود، علاوه بر عوارض کم، این مسائل به دادگاه منتقل نمی گردد و موجب احترام بیشتری به طلاب می شود.

وی خاطر نشان کرد: موارد اختلافی توسط کمیسیون تحقیق و نظارت، با تشکیل جلسات متعدد بررسی می گردد و با ارائه ادله توسط دو طرف دعوا، طبق قوانین با شخص خاطی برخورد می گردد که این مستلزم سلامت مجموعه و نظام حوزه می شود.

وی در خصوص فعالیت واحد تحقیقات حوزه علمیه اصفهان نیز به بیان مطلب پرداخت و اظهار داشت: هر شخصی که می خواهد وارد عرصه طلبگی شود، توسط مامورین تحقیق، از محل زندگی، محل تحصیل و... اشخاص تحقیقاتی را انجام می دهند که اگر فردی دارای مشکل خاصی نبود، پرونده اش به واحد آموزش جهت جذب وی به حوزه علمیه منتقل می شود.

حجت الاسلام داستانی افزود: از دیگر فعالیت های واحد تحقیق، پردازش طلاب جهت دریافت مدارج علمی است که می بایست توسط مسئولین، از مدارس و اساتید طلاب تحقیقات لازم انجام شود تا حوزه علمیه به آنها مدارج علمی را اعطا کند؛ همچنین اگر طلبه ای قصد معمم شدن داشته باشد، توسط واحد تحقیق، مورد پردازش قرار می گیرد.

مسئول واحد تحقیق و بازرسی حوزه علمیه اصفهان با اشاره به محیط بسیار سالم حوزه های علمیه تاکید کرد: هنگامی که خروجی مدارس که طلاب موفقی هستند را نگاه می کنیم، پی می بریم که کلیت نظام حوزه دارای جوی سالم و مثبت است و بسیار موارد نادری پیش می آید که اختلافی در آن به وجود بیاید.

وی در پایان با اشاره به همکاری حوزه علمیه اصفهان با حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: ارتباط تنگاتنگ ما با قم، باعث شده است که از نفوذ افرادی که صلاحیت جذب توسط حوزه را ندارند، جلوگیری به عمل آوریم و همه این ها به خاطر حفظ نظام سالم حوزه علمیه است که نتیجه ارتباط و هماهنگی مسئولان این نظام می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha