جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
افسرادگی

حوزه/ دبیر انجمن روان شناسی اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: بهترین راه مقابله با افسردگی در جامعه و افزایش نشاط اجتماعی ، تقویت آموزه های معنوی است.

حجت الاسلام حمید مهدی زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»با اشاره به این که تشدید افسردگی و نااُمیدی از جمله عوارض زندگی مدرن است، اظهار داشت: تکنولوژی مدرن به ظاهر باعث آسایش بیشتر بشر امروز شده اما متاسفانه در بسیاری از موارد به دوری انسان ها از همدیگر، کاهش محبت و صمیمیت و در نهایت اُفت آرامش حقیقی در جوامع انسانی انجامیده است.

وی افزود: این که برخی فکر می کنند فقط کسانی که دچار فقر و مشکلات مالی هستند در سختی بسر می برند درست نیست کما این که مشاهدات امروزی و مشاوره های فردی و خانوادگی به ما نشان می دهد کم نیستند خانواده هایی که در رفاه مادی بسر می برند اما از آرامش و آسایش واقعی بی بهره یا کم بهره هستند.

مشاور و روانشناس امور خانواده ادامه داد: به هر میزان که زندگی افراد رنگ و بوی دینی و معنوی داشته باشد، به همان میزان نیز توکل و اُمیدواری شان به زندگی افزایش پیدا می کند و اساساً دینداران واقعی دچار افسردگی های مزمن و خطرناک نمی شوند.

وی اضافه کرد: در زندگی های تجملاتی گاه آسایش نیز هست آن هم به جهت تلاش و حقوق بالا اما روح فرد خسته است و آرامش روحی و روانی وجود ندارد ، چه آن که بر عکس گاهی آسایش و رفاهی در کار نیست، اما فرد به جهت دعا و توکل دارای آرامش عمیقی است که آن را با هیچ چیز دیگر عوض نمی کند.

سردبیر نشریه تخصصی دین و روان همچنین بیان داشت: طبعاً وقتی فرد به دلیل مادی گرایی صرف از دین و مذهب فاصله می گیرد دچار کمبود آرامش و محبت واقعی می شود و به ویژه در مشکلات اقتصادی عده ای دنبال مسایل مادی و پول درآوردن صرف هستند و به ابعاد معنوی کم توجه یا بی توجه هستند و همین مسایل در بروز بحران فقر محبت و تشدید افسردگی ها اثرگذار است.

وی همچنین یادآور شد: از این منظر راه مقابله با افسردگی ها و تزریق نشاط و اُمید به زندگی در ابعاد فردی و اجتماعی همانا توکل بر خدا و استمداد از عنایات او ، توسل بر ائمه اطهار(ع) و همچنین انس بیشتر با ادعیه و زیارات صادره از ناحیه حضرات معصومین (ع) می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha