جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مایکل مالوف، نویسنده امور امنیت ملی در بلژیک و تحلیلگر ارشد امنیتی سابق در این کشور

حوزه / مایکل مالوف نوشت :پس از حملات اخیر در بلژیک، «رابطة العالم الاسلامی» با مرکزیت عربستان کانون توجه جدید تاثیرگذار بر تروریسم در بلژیک و سرتاسر اروپا به نظر می‌رسد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به نقل از wnd.com، مایکل مالوف، نویسنده امور امنیت ملی در بلژیک و تحلیلگر ارشد امنیتی سابق در این کشور در مقاله‌ای درباره رابطه عربستان سعودی با حملات تروریستی بلژیک می‌نویسد:

سه ماه پس از حملات تروریستی در پاریس که تا بلژیک ردیابی شده بودند، سفیر بلژیک در عربستان سعودی ملاقاتی با دبیر کل «رابطة العالم الاسلامی» به بهانه نشان دادن چهره واقعی اسلام داشتند. با این حال پس از حملات اخیر در بلژیک، «رابطة العالم الاسلامی» با مرکزیت عربستان کانون توجه جدید تاثیرگذار بر تروریسم در بلژیک و سرتاسر اروپا به نظر می‌رسد.

نخست اینکه رابطه نزدیکی میان دو کشور بلژیک و عربستان سعودی وجود دارد. عربستان سعودی کشوری است که به وهابیت و سلفیت معتقد است، دقیقا تفسیر افراط‌گرایانه‌ای از اسلام که توسط گروهک تکفیری داعش مورد پذیرش است. رابطة العالم الاسلامی در سال 1962 در عربستان سعودی به بهانه ایجاد اتحاد میان شاخه‌های مختلف مسلمانان جهان تاسیس شد، به گفته منابع مختلف، این سازمان از سال 1967 سرمایه گذاری مالی فراوانی درمسجد اعظم بروکسل انجام داده است.

این درحالی است که 5 روز پیش از حملات تروریستی در پاریس، یک منبع خبری فرانسوی گفته بود که مسجد اعظم بروکسل از 30 سال پیش، جایگاه فعال رشد سلفیت در این کشور بوده است. این خبرگزاری فرانسوی در مقاله خود با اشاره به شاخه‌های سلفیت و وهابیت در اسلام نوشته بود که اسلام سلفی جایگاه محکمی در ذهن مسلمانان پایتخت بلژیک پیدا کرده است و با بررسی بیشتر می‌توان فهمید که این تاثیرات به 30 سال کمک‌های مالی عربستان سعودی به ساختارهای اسلامی بلژیک در ازای فروش نفت ارزان قیمت در دوران رکود اقتصادی این کشور برمی‌گردد. در مقابل، شاه بلژیک معامله‌ای با عربستان سعودی برای اجاره 99 ساله  مکانی کرد که بعدها مسجد اعظم بروکسل در آن ساخته شد و اجتماع گسترده وهابیت و سلفیت در بروکسل نشان می‌دهد که چرا این شهر به کانون اصلی آغاز حملات تروریستی در کشور و اروپا در سال‌های اخیر تبدیل شده است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha