جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام احمد واعظی   رئیس دفتر تبلیغات

حوزه/ رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: اگر بخواهیم متن و بطن حوزه انقلابی بماند و این انقلابی بودن رشد و تعالی پیدا کند باید کارهای علمی تخصصی انجام شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی پیش از ظهر امروز در مراسم اولین سالگرد رحلت حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید موسی میرمدرس و مراسم بزرگداشت و رونمایی از آخرین اثر علمی آن مرحوم گفت: تعلق خاطر و باور عمیق ایشان نسبت به انقلاب و مصالح انقلاب و رهبری از مهمترین و برجسته ترین بخش شخصیت زندگی مرحوم میرمدرس بود.

وی افزود: عمده تلاش علمی و کارهای قلمی ایشان در این جهت بود و بدون این که نامی از ایشان برده شود، در جهات مختلفی در دفاع از مبانی انقلاب دست به قلم شده و آثاری را خلق کرده بودند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به بیانات رهبر انقلاب پیرامون حفظ روحیه انقلابی حوزه تصریح کرد: باب حوزه انقلابی که رهبر انقلاب باز کردند نیازمند کار علمی و ریشه دار و عمیق است.

وی گفت: اگر بخواهیم متن و بطن حوزه انقلابی بماند و این انقلابی بودن رشد و تعالی پیدا کند باید کارهای علمی تخصصی انجام شود.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی خاطرنشان کرد: در تعریف انقلابی ممکن است یک تعریف آن باشد که آنان که اندیشه امام را می پذیرند و نسبت مثبتی با این اندیشه برقرار می کنند انقلابی هستند و دیگر افراد که آن را نمی پذیرند غیر انقلابی هستند.

وی افزود: در این زمینه ممکن است بیان شود که حوزه انقلابی امری عارضی است، یعنی زمانی که امام راحل ظهور کرد موضوع انقلابی و غیر انقلابی مطرح شد و اگر انقلاب اسلامی بوجود نمی آمد تقسیم حوزه به انقلابی و غیر انقلابی بی معنی می شد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: تعریف دیگر آن است که نقش امام نه در تاسیس ارزش ها و رویکردهای انقلابی بود بلکه نقش امام در عملیاتی کردن و عینیت بخشیدن به این ارزش ها و جهت گیری ها بود و حوزه انقلابی و طلبه انقلابی دارای یک سری مولفه هایی است که اگر آنها را داشته باشد انقلابی خواهد بود.

وی گفت: حوزه مطلوب و آرمانی دارای مولفه هایی است که برخی از آنها شناخته شده و مجمع علیها است، یعنی همه بر این باور هستند که عناصری چون علمیت و اجتهاد و تقلای علمی و تقوا و تدین و اخلاق مداری و معنویت گرای یاز مولفه های حوزه علمیه مطلوب است.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی خاطرنشان کرد: حوزه انقلابی و طلبه انقلابی نیز از مهمترین مولفه های یک حوزه علمیه ایده آل است که رهبر انقلاب نیز نسبت به آن تاکید فرمودند.

وی افزود: برخی به اشتباه گمان می کنند که فقه حکومتی همان فقه سیاسی است؛ اگر سوالاتی در حیطه سیاسی از فقیه صورت گرفت، این سوالات در دایره فقه سیاسی انجام شده است؛ فقه حکومتی یک بینش خاص است، یعنی ممکن است برخی از وجود عبادی نیز وجه عبادی پیدا کند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: عدم تفسیر انزواطلبانه از دین و دین داری از مولفه های دیگر روحیه انقلابی است؛ نگاه به انتظار و مهدویت می تواند در دو حوزه انزواطلبانه و یا غیر انزواطلبانه تعریف شود؛ ولی این دو نگاه هیچگاه ثمری یکسان نخواهند داشت و روحانی انقلابی هیچگاه نگاه انزواطلبانه را به دین داری ندارد.

وی گفت: وجه دیگر حوزه انقلابی، آگاهی و بصیرت سیاسی است؛ روحانی انقلابی، عالم به زمانه و بصیر و آگاه به شرایط اجتماعی و سیاسی جامعه خود و جامعه اسلامی است؛ پدیده دشمن شناسی یکی از زیرمجموعه های آگاهی و بصیرت سیاسی است.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی خاطرنشان کرد: در وجه رفتاری و عملکردی حوزه انقلابی نیز می توانیم وجوهی را بیان کنیم که از جمله آنها می توان به مردمی و خدوم بودن اشاره کرد؛ حوزه تنها در بستر تولید علم و اندیشه و تقوای فردی خلاصه نمی شود بلکه حوزه باید نسبت به جامعه خدوم باشد.

وی افزود: اگر روحانیت شیعه امروز این همه جایگاه اجتماعی دارد، وقتی به گذشته بازگردیم می بینیم که در گذشته همیشه ملجا و پناه مردم بوده و بسیاری از خیرات اجتماعی به برکت مراجع و علما در جامعه ایجاد می شود.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: ظلم سیتزی و یاری مظلومان بودن و سیاست ورزی اخلاق مدارانه از لوازم حوزه انقلابی است؛ لازمه حوزه انقلابی سیاست ورزی همه آحاد روحانیت و طلبه ها نیست بلکه باید در این عرصه آگاهی بخشی سیاسی در حوزه ترویج شود.

وی گفت: آن چیزی که شاخص عملکرد رفتاری روحانی در انقلاب است است هدایت گر سیاسی و ناصح سیاسی بودن است، نه صرفا فعال سیاسی؛ روحانیت باید متکفل رشد و ارتقای فرهنگ سیاسی جامعه و صیانت از ارزش های انقلاب باشد؛ حوزه باید محور صیانت از ارزش های اصیل انقلاب باشد.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی خاطرنشان کرد: یکی از اشتباهات و خطاها این است که برخی به حسب منافع خود سلایق سیاسی مردم را تغییر دهند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha