جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مرحوم سید محسن امین عاملی

حوزه/ از ساده‌ترین راه‌های دعوت مردم به سمت حق‌تعالی که البته هنرمندی خاص خودش را می‌خواهد، دعوت مردم به فرامین اسلامی و خوش‌رفتاری است که حتی می‌تواند دشمن انسان را به دوست، تبدیل کند.

آیه:

خداوند متعال در قرآن می‌فرماید:

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا مریم/96

خدای رحمان کسانی را که ايمان آورده‌اند و کارهای شايسته کرده‌اند، محبوب همه (دل‌ها) می‌گرداند.

آینه:

حکایت؛ یکی از بزرگان نقل می‌کند

مرحوم سید محسن امین عاملی را در تشییع‌جنازه یکی از بزرگان علماء سنی دیدم با سرعت به سویش شتافتم سلام کرده و دستش را بوسیدم و دنبال او حرکت کردم تا آنکه به مسجد اموی رسیدیم، مسجد مملو از جمعیت شد، سید بر آن جنازه نماز خواند. پس از نماز مردم می‌خواستند دست سید را ببوسند تا آنجائی که گاهی یک نفر دست سید را می‌بوسید و می‌رفت و جهت بوسیدن دست سید دوباره برمی‌گشت، از این مقام سید بسیار تعجب کردم و با خود گفتم، چرا این‌همه سنی به صف می‌شوند تا دست یک عالم شیعی را می‌بوسند؟!

از سید به خاطر این‌همه احترام که نسبت به او می‌شد سؤال کردم، فرمودند: این نتیجه ده سال خوش‌رفتاری و معاشرت و سلوک با مردم است بعداً فرمودند: من وقتی به شام آمدم، بعضی از نادان‌ها سخت‌ترین دشمنان را بر من شوراندند و هر وقت در خیابان راه می‌رفتم فرزندان خود را دستور می‌دادند که به من سنگ بزنند و بعضی‌اوقات عمامه‌ام را از عقب می‌کشیدند و من بر همه آزارها صبر می‌کردم و طبق فرامین الهی با آن‌ها خوش‌رفتاری کرده و آن‌ها را احترام نمودم و در تشییع‌جنازه آن‌ها شرکت می‌کردم و به عیادت مریض‌های آنان می‌رفتم، جویای احوال آن‌ها می‌شدم و با آن‌ها با خوش‌رفتاری و مهربانی صحبت می‌کردم تا آنکه دشمنی آن‌ها مبدل به دوستی شد. 1

درد ستانی کن و درماندهی                               تات رسانند به فرماندهی2

1.       با اقتباس و ویراست از کتاب داستانهایی از اخلاق اسلامی

2.       نظامی گنجوی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha