شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
ظفر بنگاش

حوزه/ در آستانه روز قدس، وبسایت امریکایی «امریکن هرالد تریبون» در مقاله‌ای به تشریح اهداف روز قدس و تأثیراتی که راهپیمایی‌های جهانی قدس می‌تواند بر حل مسأله فلسطین داشته باشد پرداخت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» در آستانه روز قدس، وب سایت آمریکایی «امریکن هرالد تریبون» که یک رسانه آنلاین مستقل است، در مقاله‌ای به قلم ظفر بنگاش اندیشمند ساکن کانادا و رئیس مؤسسه بین‌المللی اندیشه اسلامی در این کشور به تشریح اهداف روز قدس و تأثیراتی که راهپیمایی‌های جهانی این روز می‌تواند بر حل مسأله فلسطین داشته باشد پرداخت.

در مقاله امریکن هرالد تریبون که تحت عنوان «روز قدس می‌تواند افکار عمومی را برای آزادی فلسطین بسیج کند» منتشر شده، آمده: هر ساله در جای جای جهان راهپیمایی‌های روز قدس در آخرین جمعه ماه رمضان برگزار میشوند و تبدیل به پدیده‌ای جهانی شده‌اند. این راهپیمایی‌ها از اهمیت زیادی برخوردارند زیرا به مردم جهان اعم از مسلمان و غیرمسلمان یادآوری می‌کنند که قبله اول مسلمانان همچنان تحت اشغال بیگانگان است و مردم فلسطین تحت ظلم و آزار صهیونیست‌ها به سرمی‌برند.

به خصوص در شرایط فعلی با توجه به بالاگرفتن حملات بی‌وقفه صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی به نظر می‌رسد راهپیمایی روز قدس از اهمیت به مراتب بیشتری برخورد باشد. در ماه‌های اخیر به ندرت روزی بدون هجوم اشغالگران صهیونیست به این مکان مقدس سپری شده است.

امیدی به حکومت‌‌های مسلمان دست‌نشانده نیست

در حالی که مقابله با مسأله بغرنج اشغال فلسطین در وهله نخست وظیفه حکومت‌های کشورهای اسلامی است انتظار اقدامی واقعی در این زمینه از حاکمانی که خود مأموران امپریالیسم و صهیونیسم هستند، بیهوده است. این رژیم‌ها خود بخشی از مشکل هستند پس نمی‌‌توانند به حل آن کمک کنند.

با این اوصاف وظیفه آزادسازی قدس بر عهده تک تک مسلمانان در سراسر جهان و همچنین به عهده همه غیرمسلمانان منصف و عدالت‌جو از هر دین و عقیده‌ای میافتد. روشن است که راهپیمایی‌های روز قدس می‌تواند نقش مهمی در بسیج جهانی افکار عمومی داشته باشد.

با حاکمیت آل سعود، مکه و مدینه هم در معرض خطر هستند

نویسنده در بخش دیگری از این مقاله که به تاریخ اشغال فلسطین پرداخته توضیح داده: قبل از اشغال مسجد الاقصی توسط صهیونیست‌ها در ژوئن 1967، این منطقه مدتی تحت کنترل اردن بود، اما وقتی جنگ آغاز شد ارتش اردن به آسانی سومین شهر مقدس اسلام را به صهیونیست‌ها تسلیم کرد. اصلا دقیقا به همین خاطر بود که خاندان سلطنتی هاشمی توسط انگلیسی‌ها ایجاد شد؛ تا به عنوان میانگیری در اشغال غیرقانونی فلسطین توسط صهیونیست‌ها از آنها استفاده کند. این نتیجه واگذاری امور مسلمانان به دست خیانتکاران است. به خاطر داشته باشیم که با حاکمیت خائنینی چون خاندان سلطنتی سعودی بر مکه و مدینه، این حرمین شریفین هم همانقدر در معرض خطر از دست رفتن هستند. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha