جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام حسین وحیدپور

این استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه آیت الله العظمی تبریزی دارای مقام علمی ممتاز فقاهت بودند، گفت: این مرجع تقلید احاطه وسیعی به روایات داشتند و با آدرس و سند دقیق روایات را بیان می کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین حسین وحیدپور شامگاه پنجشنبه در مراسم بزرگداشت دهمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی که در مدرس فقهی این مرجع تقلید برگزار شد، با بیان اینکه براساس آموزه های مکتب تشیّع، خدای متعال دو ویژگی مهم عصمت و علم الهی را به انبیاء و ائمه معصومین(ع) عنایت فرموده است، اظهار داشت: همه انبیاء و اهلبیت(ع) مصون از خطا و گناه می باشند و نقص و عیبی در وجود آنها مشاهده نخواهد شد.

وی تصریح کرد: پروردگار عالم علم الهی را براساس مراتب مقامات در اختیار انبیاء و ائمه معصومین(ع) داده است.

این استاد حوزه افزود: «علم الهی» موهبتی است که به وسیله ابزار عادی و معمولی بدست نیامده و نیاز به استاد، کلاس، مدرسه و کتاب ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور با بیان اینکه پروردگار متعال انسان هایی را به صورت استثناء به مقام «اصطِفاء» برمی گزیند، ابراز داشت: انبیاء و ائمه معصومین(ع) به عنوان برگزیدگان الهی شناخته می شوند.

وی با بیان اینکه مقام «اصطِفاء» اختصاص به انبیاء و امام معصوم ندارد، ابراز داشت:  حضرت فاطمه زهرا(س) به این مقام دست یافت و خدای متعال او را برگزیده است.

این استاد حوزه تصریح کرد: مقام امامت دارای عصمت و علم الهی می باشند و خداوند براساس شایستگی و لیاقت به آنها مقام «اصطِفاء» داده است. 

این استاد حوزه در ادامه با اشاره به آیه 32 سوره فاطر «ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْکِتابَ الَّذينَ اصْطَفَيْنا مِنْ عِبادِنا فَمِنْهُمْ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَيْراتِ بِإِذْنِ اللَّهِ ذلِکَ هُوَ الْفَضْلُ الْکَبيرُ»، اظهار داشت: یکی از ویژگی هایی که خداوند برای انسان های برگزیده بیان می کند، وراثت علم کتاب است.

حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) مبنی بر اینکه آیه 32 سوره فاطر درباره اهلبیت(ع) نازل شده است، گفت: علم کتاب ابزار سعادت و خوشبختی دنیا و آخرت انسان است.

وی با بیان اینکه امام صادق(ع) بخشی از علم کتاب را به شاگردان خود منتقل کردند، ابراز داشت: همچنین بخشی از این علم در دوران غیبت، در اختیار فقها و عالمان ربانی که شاگردان مکتب امام صادق(ع) هستند، قرار دارد و این پیوند امامت و فقاهت است.

این استاد حوزه در ادامه با اشاره به روایتی از رسول اکرم(ص) مبنی بر اینکه هزار عابد نمی تواند همچون یک فقیه، شیطان را به خشم درآورد، اظهار داشت: عابد به فکر نجات خود است اما فقیه به فکر دیگران می باشد و امتی را نجات می دهد.

*فقیهان مرزبانان اعتقادی دین هستند

حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور با بیان اینکه مرزهای عقیدتی مکتب شیعه را فقها مرزبانی می کنند، ابراز داشت: همچنین در زمان غیبت، فقیهان و عالمان ربانی سرپرست امت هستند.

*حوزه علمیه میراث ماندگار امام صادق(ع) است

وی با بیان اینکه حوزه علمیه میراث ماندگار امام صادق(ع) تا روز قیامت است، تصریح کرد: این حوزه علمیه از روز نخست با عنایات اهل بیت(ع) و اخلاص و تقوای مرحوم شیخ عبدالکریم حائری شکل گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه آیت الله العظمی تبریزی به حق دارای مقام فقاهت بود، اظهار داشت: ایشان در سن 27 سالگی و در حالی که در حوزه درخشیده بودند، از قم به نجف مشرف شدند و 23 سال در جوار مضجع امام علی(ع) از محضر بزرگانی نظیر آیت الله العظمی خوئی بهره بردند؛ همچنین صدها نفر نیز در نجف از محضر ایشان در سطوح عالی و درس خارج و اصول استفاده کردند.

این استاد حوزه افزود: آیت الله العظمی تبریزی در آغاز ورود به درس آیت الله العظمی خوئی، توجه استاد را به خود جلب كردند، به گونه‌ای كه به شورای استفتای معظم له دعوت شدند.

حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور تصریح کرد: آیت الله العظمی تبریزی در سن 50 سالگی به شهر مقدس قم بازگشتند و در سه دهه پایانی عمر خود منشأ آثار و برکات زیادی شدند.

*شاگردپروری

وی با بیان اینکه مرحوم آیت الله العظمی تبریزی حتی در روزهای جمعه به مدرس می آمدند و به استفتائات پاسخ می گفتند و تعطیلی نداشتند، گفت: این عالم ربانی خصلت شاگردپروری داشت و در سی سال کرسی تدریس، ده ها شاگرد تربیت کردند.

*انتشار حدود 65 اثر علمی

این استاد حوزه با اشاره به اینکه از مرحوم آیت الله العظمی تبریزی حدود 65 اثر علمی در زمینه اصول، فقه، رجال و عقاید منتشر شده است، ابراز داشت: این مرجع تقلید دارای نظرات نو، بدیع و ابتکاری بودند که برای حوزه های علمیه مایه علمی است و باید از این میراث استفاده کرد.

*حلقه وصل حوزه نجف و قم

حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور با بیان اینکه آیت الله العظمی تبریزی حلقه وصل میان حوزه علمیه نجف و قم شدند، گفت: ایشان علومی که در نجف آموخته بودند را به طلاب و فضلای قم ارائه دادند و به اذعان همه شاگردان از تدریس قوی برخوردار بودند.

*احاطه وسیع به روایات

وی با تاکید بر اینکه آیت الله العظمی تبریزی دارای مقام علمی ممتاز فقاهت بودند، اظهار داشت: این مرجع تقلید احاطه وسیعی به روایات داشته و با آدرس و سند دقیق روایات را بیان می کردند.

این استاد حوزه با بیان اینکه آیت الله العظمی تبریزی با دقت به هزاران استفتاء از داخل و خارج کشور پاسخ می گفتند، تصریح کرد: البته ایشان با هوشیاری به برخی از استفتائات پاسخ نمی گفتند؛ چراکه معتقد بودند ممکن است فتح بابی در مسئله ای باشد که در آینده نتوان مانع آن شد.

*مدافع حریم دین و مکتب

حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور با تاکید بر اینکه آیت الله العظمی تبریزی مدافع حریم دین و اهل بیت(ع) بودند، ابراز داشت: ایشان با گفتار، نوشتار و رفتار به دفاع از دین می پرداختند.

وی تصریح کرد: هنگامی که از داخل و خارج نسبت به شهادت حضرت زهرا(س) هجمه صورت گرفت، این مرجع تقلید علاوه بر گفتار و نوشتار، با حرکت پیاده در ایام فاطمیه به اثبات حقانیت مذهب و مکتب و احیای مظلومیت حضرت زهرا(س) اقدام کردند.

*خدمات اجتماعی

این استاد حوزه یکی از مهم ترین آثار و برکات دوران حیات آیت الله العظمی تبریزی را خدمات اجتماعی این مرجع تقلید عنوان کرد و گفت: درمانگاه خیریه این مرجع تقلید به خدمت درمانی به همگان می پردازد.

وی در پایان با بیان اینکه آیت الله العظمی تبریزی به احداث مساجدی در مناطق اهل سنت برای شیعیان پرداختند، افزود: همچنین در مدرس فقهی این مرجع تقلید به تربیت شاگردان امام صادق(ع) پرداخته می شود.

انتهای پیام/313/33                    

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha