جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام میرباقری

حوزه/ رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با اشاره به تلاش تمدن غربی برای تسلط بر مومنان بر لزوم تلاش در جهت مقابله با این تمدن کاذب و شیطانی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در مراسم شب پنجم دهه اول محرم در مدرسه فیضیه گفت: ماموریت های مومنین در دوران اختلاط جبهه حق و باطل در سوره بینه قرآن بیان شده است؛ در خصوص انفکاک در سوره بینه، تفسیری بیان شده است که این انفکاک را مرتبط با مشرکین و مومنین می داند و بیان می دارد که کفار از جبهه مومنین منفک نمی شوند.

وی افزود: کافران به این دلیل از مومنین منفک نمی شوند که قصد دارند، دستگاه شیطان پرستی و کفر را با تسلط بر مومنان ایجاد کنند؛ کفار و مشرکین از جبهه مومنین تا زمانی که بینه به سراغ آنها می آید منفک نمی شود؛ بینه ای که این جبهه را منفک می کند خداوند و ائمه(ع) هستند.

استاد حوزه بیان کرد: دعوت کردن نیز دارای یک سری قواعد است؛ کسی باید مردم را به سوی خدا دعوت کند که از سوی خداوند منصوب شده باشد؛ کسی که قیام می کند باید نبی، امام و وصی از سوی امام باشد.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری اظهارکرد: آمیختگی که بین جبهه حق و باطل وجود دارد که دارای پیچیدگی های خاص است، با ظهور پیامبر و سپس امام از بین می رود و این دو جبهه کاملا از هم منفک می شوند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی بیان کرد: وقتی ماموریت از سوی خداوند به انسان داده می شود، آن انسان زبانی پیدا می کند که در مردم نفوذ می کند و این زبان یکی از امکاناتی است که خداوند در اختیار پیامبران وائمه قرارداده است.

وی گفت: قرآن کریم بیان می کند که امت ها پس از آمدن بینه و پیامبر و کتاب از هم تفکیک شدند؛ در امم گذشته نیز چنین رسمی حاکم بود؛ ظرفیت امام است که ظرفیت وحدت امت است؛ محور وحدتی که می تواند امت اسلامی را به یک نقطه اتصال برساند، امام است.

عضو خبرگان رهبری افزود: تنها کسی که می تواند مومنین را متحد کند و ظرفیت آن را دارد که با حب و محبت و تولی او همه مومنان گرد او جمع شوند، امام است؛ امام علی(ع) بیان کردند ،پیامبر اکرم از خداوند وسیله ای می خواست که وسیله میان او و امت باشد و ما(ائمه) واسط بین مردم و امت شدیم.

استاد حوزه بیان کرد: تمام علم الکتاب در محضر امام علی(ع) است و ایشان است که ظرفیت جمع شدن تمام مردم حول محور ایشان را دارند؛ امام است که جلوی تفرق را می گیرد؛ در اقوام گذشته همیشه پس از ارتحال پیامبر بر سر اوصیا اختلاف می شد ولی امام از سوی خداوند قرارداده شد که این تفرق ایجاد نشود.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری اظهارکرد: تفکیک بر محور رسول روی می دهد و تفرق پس از اینکه رسول ظاهر شد، روی می دهد و این انسجام حول محور اوصیا انجام می شود و برخی این محوریت را قبول نمی کنند و مسیردیگر می روند.

رئیس آکادمی علوم اسلامی بیان کرد: دین برای همه مردم بر مردم وارد شد، ولی کفار خود را از این دعوت رهانیدند و در جمع مومنان قرار نگرفتند؛ ماموریت پیامبر این بود که مردم را به عبادت خداوند دعوت کنند و در مسیر اعتدال توحیدی حرکت کنند.

وی گفت: از مهمترین ماموریت های پیامبر۰ص)، اقامه صلات و زکات است؛ نماز عمود این خیمه است و وقتی این عمود شکل گرفت شئون دیگر در این خیمه جمع می شوند؛ نماز رابطه انسان با خدا و زکات نیز ارتباط انسان با انسان های دیگر است؛ البته این زکات به معنی خاصی که در فقه بیان شده است که چند عنصر را تشکیل می دهد نیست و عناصر دیگر را نیزتشکیل می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری افزود: یهودی ها برای فرار از زکات بیان  می کردند که چرا خداوند به شخصی که مالی ندارد، کمک نمی کند که ما با این سرمایه کم به او کمک کنیم؟ درحالی که درک نکردند که خداوند با این زکات مایه تزکیه و رشد و طهارت نفس انسان است.

استاد حوزه اظهارکرد: اخلاص در دین به این معنی است که تمام وجود خود را در مسیر اطاعت از امامی قراردهد که از سوی خداوند تعیین شده است؛ این اخلاص موجب هدایت مومنین خواهد شد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی بیان کرد: کفار نمی خواستند زیربار توحید بروند؛ تا زمانی که مسیر توحید در عالم نیست، آنها مسلط هستند و مردم در ضلال به سر می برند، ولی وقتی بینه ایجاد می شود این دو دسته شکل می گیرد و در پایان ،خیرالبریه و شرالبریه شکل می گیرد.

وی گفت: در این تفکیک نیز چند نکته قابل توجه است؛ نکته اول این است که این تفکیک حتما باید با حضورپیامبر(ص) و امام(ع) شکل گیرد؛ آنچه ما را از سلطه کفار جدا می کند، شفاعت رسول و امام است؛ اگر جای انبیا و اوصیای الهی هر طبقه دیگری جایگزین می شد هیچگاه این دو صف از هم جدا نمی شد.

وی افزود: اگر کسی متصل به رسول خدا (ص)شد و تولی او را پیدا کرد ممکن است به حدی از تعالی برسد که خود او نیز بینه شود؛ مومن زمانی که تطهیر و تسلیم امام می شود و سپس نورانیت امام در او متجلی می شود، به بینه تبدیل خواهد شد.

استاد حوزه بیان کرد: پیامبر و امام قرآن را در عالم محقق می کنند و پس از این تحقق، قرآن در جامعه جاری می شود؛ کفار نیز در مقابل آن، تمدنی می سازند که این تمدن اغواگر خواهد بود؛ آنها ابتدا مردم را به این تمدن معتاد می کنند و سپس نیازهای او را که نیازهای کاذب است برآورده می کند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری اظهارکرد: در جریان این تمدن، پیامبر(ص) با بینه ای که ارایه می کند تمام این نقایص تمدن استکباری مشخص می شود و دو جبهه دیگر در کنار هم نمی مانند و مخلوط نمی شود؛ پس ازاین مساله درگیری عظیم که جهاد کبیر است شکل می گیرند که محور آن اطاعت نکردن از دشمنان است.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم در این میدان اسیر نشویم و به راحتی از آنها جدا شویم باید اقداماتی انجام دهیم تا صفوف از هم جدا شوند، ولی به میزانی که کوتاهی از ما شکل گرفت این تفکیک کمتر خواهد شد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha