جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
محمد باقر محمدی لائینی - امام جمعه نکا

حوزه/عضو شورای حوزه علمیه مازندران، ریشه انقلاب اسلامی مردم ایران را در عاشورای حسینی دانست و اظهار داشت: با نگاهی به سال‌های پیش از انقلاب سال ۵۷ می‌توان به این نکته دست یافت که ویژگی‌های مشترک فراوانی میان حرکت عاشورا و انقلاب اسلامی ایران وجود دارد.

حجت الاسلام محمد باقر محمدی لائینی،  در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، از مازندران گفت: امام حسین(ع) مرگ در مسیر عزت را حیات جاودان می داند و در مسایل دین به صورت ظاهری نگاه نمی کند، بلکه تلاش می‌کند تا آن را در زندگی خود متبلور و متجلی کند. 

وی افزود: نمود حضور دین در زندگی امام(ع)، بزرگی روح، عزت و کرامت انسانی، به اسارت نگرفتن روح انسان در دام خواهش ها و وسوسه ها و تسلیم نشدن در برابر آنچه انسانیت و روح انسانی را ذلیل می‌کند، است و به همین دلیل مرگ را در مسیر عزت جاودانه می داند.

امام جمعه نکا ادامه داد: با اینکه امام حسین(ع) می داند چه شرایط سختی در انتظار اوست در آن شرایط سنگین قبل از شهادتش، خانواده اش را جمع می‌کند و آنان را برای سختی ها و مشکلات آماده می‌کند و امید می دهد که خداوند، شر دشمنان را دور می‌کند.

وی، ریشه انقلاب اسلامی مردم ایران را در عاشورای حسینی دانست و اظهار داشت: با نگاهی به سال‌های پیش از انقلاب سال 57 می‌توان به این نکته دست یافت که ویژگی‌های مشترک فراوانی میان حرکت عاشورا و انقلاب اسلامی ایران وجود دارد.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که عاشورا مکتب‌خانه تربیت مردم و عبرت گیری از حوادث تاریخ است، گفت: در عاشورا هم احساس و هم عاطفه، محبت، عشق و عقل متجلی است و از همین رو است که زیبایی‌های عاشورا می‌توان در این نهضت تاریخی مشاهده کرد.

وی با بیان این‌که هجمه‌های تبلیغاتی زیادی بر عزاداری و نوع عزاداری در سطح فضای مجازی انجام می‌گیرد، ادامه داد: بستن دروغ از سوی ناآگاهان به تاریخ به عاشورا برای گریاندن مردم کاملاً مشخص است درحالی‌که هدف گرایش نیست بلکه تربیت مردم است.

امام جمعه نکا، وارد کردن رویا و خواب به اصل تاریخ و فرهنگ عاشورایی را کار خطا و اشتباه بیان کرد و گفت: تاریخ همراه عقلانیت عاشورا باید بیان شود، چرا که تمام رفتار امام حسین (ع) در عاشورا بر پایه عقل است.

استاد حوزه علمیه مازندران افزود: همان عواملی که انقلاب اسلامی را به وجود آورده امروز نیز باید ادامه داشته و مدنظر قرار بگیرد چراکه اگر از آن ایده‌ها و آرمان‌ها فاصله بگیریم به یقین موجب بروز مشکلاتی در ادامه راه انقلاب اسلامی می‌شود.

امام جمعه نکا در تشریح تناسب قیام عاشورا با انقلاب اسلامی، امر به معروف و نهی از منکر را یکی از مهم‌ترین عوامل مشترک خواند و خاطرنشان کرد: این وظیفه و فریضه امروز در جامعه ما تقریباً تعطیل است و همه دوست دارند که انجام آن را به گردن سپاه، بسیج، نیروی انتظامی و گشت‌های ارشاد بیندازند.

حجت الاسلام لائینی اضافه کرد: همه باید تذکر لسانی داده و از آمران به معروف و ناهیان از منکر نیز حمایت کنیم، البته باید قوه قضائیه و قانون‌گذاران نیز به شکلی راه‌کار و حمایت حقوقی و قانونی را فراهم کنند تا مجری امر به معروف و نهی از منکر خود در نهایت بدهکار نشده و مشکلی برای این افراد به وجود نیاید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha