جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
جمال شورجه

حوزه/ سینما و رسانه های غربی علاوه بر اینکه مروج فرهنگ غرب در جوامع هستند و نوعی تهاجم فرهنگی محسوب می شوند، تهاجم های نظامی به سایر کشورها را نیز توجیه کرده و پیش قراول نظامی غرب محسوب می شوند.

جمال شورجه کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه»، درباره جایگاه اسلام ستیزی در سینمای غرب و عملکرد ما نسبت به مقابله با چنین فیلم‌هایی گفت: شاید این جمله را بارها شنیده باشید که سینما دیگر تنها وسیله‌ای برای سرگرمی نیست، بلکه از آن به عنوان اهرمی برای تبلیغ سیاست های قدرت های بزرگ نیز بهره برده می‌شود. گفته‌ای که در جای خود صحیح است، اما کامل نیست، چون باید اضافه کرد، علاوه بر اینکه فیلم‌های غربی سیاست‌ها و سبک زندگی غربی را تبلیغ می‌کند، برای سیاستمدارن غربی و آمریکایی پیش قراولان نظامی نیز محسوب می شوند.

*استفاده ابزاری غرب از رسانه برای توجیه اشغال عراق و افغانستان

وی افزود: برای مثال به عملکرد آمریکا پیش از حمله به عراق و افغانستان اشاره می‌کنم که با فیلم‌های مختلف سعی داشتند، مردم جهان را با خود همراه کنند. اتفاقی که متاسفانه روی داد و دیدیم دنیا با آنها همراه شد، تا شاهد جنایات بی شماری در عراق و افغانستان باشیم، البته این گفته به هیچ وجه به معنای حمایت از حاکمان مستبد عراق یا افغانستان نیست، بلکه منظور این است که هیچ گاه حمله نظامی و اشغال یک کشور، نمی‌تواند دلیلی برای اجرای دموکراسی باشد، بلکه منافع قدرت های استکباری در اولویت بوده و هر عملی که در راستای منافع آنها باشد را انجام می دهند.

کارگردان فیلم «خلبان» بیان داشت: حمایت هالیوود تنها به قبل از جنگ خلاصه نمی‌شود، بلکه بعد از آن نیز ادامه دارد. برای مثال ساخت ساخت فیلم‌هایی نظیر «تک تیرانداز» نشان می‌دهد آنها می‌خواهند به نوعی تهاجم خود را توجیه کرده و لباسی از انسان دوستی برای خود بدوزند. در این مسیر برخی افراد ساده لوح نیز با آنان همراه شده و جشنواره‌هایی برگزار می‌کنند تا میزبان فیلمسازان هالیوودی باشند.

شورجه درباره نگاه اسلام ستیزانه سینمای غرب گفت: طی چند سال اخیر شاهد حملات فیلم‌های آمریکای به آموزه‌های اسلامی هستیم. این اتفاق نیز دلیلی روشن دارد، آن هم اینکه گرایش روز افزون مردم جهان به سمت تعالیم اسلامی سبب شده آنها از این بابت احساس ترس کنند، زیرا برای با نشان دادن چهره ای خشن از اسلام در رسانه های خود می‌خواهند به نوعی مردم جهان را از اسلام بترسانند، برای همین با معرفی گروهی که خود موسس آن بودند می‌خواهند چهره‌ای زشت از دین مبین اسلام ترسیم کنند.

*ترس غربی ها از هدایت جهان اسلام توسط ایران

این فیلمساز با بیان اینکه آنها از اسلامی که ایران منادی آن است، می‌ترسند، گفت: ایران اسلامی این روزها به شدت در جهان نقشی تاثیرگذار دارد ، به نحوی که امنیت ملی کشورهایی چون عراق و سوریه را ایران تامین می‌کند. این اتفاق نیز به هیچ وجه برای غربی ها خوشایند نیست، چون می‌دانند هدایت جهان اسلام توسط ایران برای آنان به هیچ وجه سودآور نخواهد بود. برای همین با قرار دادن مزدورانی چون آل سعود می‌خواهند قدرت ایران را کم رنگ کنند، این در حالی است که سربازان این مرز و بوم، برای اهتزار پرچم اهل بیت(ع) در جهان اسلام از هیچ جان فشانی دریغ نخواهند کرد.

*کم کاری سینما در معرفی ایران اسلامی به جهان

شورجه در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: جداً از رشادت سربازان وطن، باید دید که سینمای ما تا چه حد توانسته منادی ایران اسلامی در جهان باشد، اتفاقی که به عقیده من به شکل خوبی رخ نداده ، حتی می‌توان گفت، برخی فیلم‌های ما در پی نشان دادن چهره‌ای مخدوش از ایران اسلامی در جهان هستند. این اتفاق بسیار ناراحت کننده است، درصورتیکه ما باید در داخل مشکلات خود را حل کنم و آنجایی که می‌خواهیم حرف بین‌المللی بزنیم، از داشته‌هایمان برای غربیان بگویم.

این سینماگر در پاسخ به این سئوال که آیا مقابله با اسلام ستیزی بدین معنا است که ما نیز به اعتقادات غربی ها توهین کنیم؟ جواب داد: به نکته خوبی اشاره کردید، چون ممکن است برخی تصور کنند مقابل به مثل، راهکاری خوب برای مواجهه با اسلام ستیزی غرب است، درصورتی که این نوع نگاه، اشتباه بوده و هیچ گاه برای ما دست آورد مثبتی به همراه نخواهد اشت، درضمن مسلمان واقعی به دیگر ادیان الهی احترام می گذارد. برای همین بهترین راه مقابله، آن است که ما خود معرف و الگوی اسلام واقعی باشیم ، تا آنها نتوانند با دروغ پردازی‌های خود، چهره ای زشتی از اسلام ترسیم کنند.

*سرمایه گذاری صهیونیست ها در سینما خط پیش روی رسانه های اسلامی

شورجه تاکید کرد: برای مثال فیلم «بازمانده» مرحوم سیف الله داد را مثال می‌زنم. در این فیلم به شکلی زیبا مظلومین ملت فلسطین ترسیم شده ، بدون اینکه بخواهد به کسی ناسزا بگوید. از این دست فیلم ها باز هم وجود دارند و تنها کافیست با دیده صبر و البته تأمل به کارهای ارائه شده نگریست. موضوع دیگری که در این بحث باید به آن اشاره کرد، به سرمایه گذاری صهیونیست‌ها در سینما بر می‌گردد که به شدت کلان است، چون می‌دانند با زبان سینما می‌توانند موجودیت خود را حفظ کنند، این در حالی است که از طرف کشورهای اسلامی در خصوص بیان چهره واقعی رژیم اشغال قدس و نشان دادن مطلومیت فلسطینی ها کار چندانی صورت پذیرفته است.

وی در پایان تصریح کرد: استفاده از نیروهای متعهد در سینما، راهکار دیگری است که به واسطه آن می‌توان در مقابل اسلام ستیزی غرب ایستادگی کرد، زیرا اگر نیروهای انقلابی را برای سینما تربیت نماییم؛ محصولاتی که تولید می شود، با سیاست‌هایمان همراهی کامل خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha