شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نگاهی به فعالیت‌های تربیتی یک روحانی مستقر در مدرسه ابتدایی

حوزه/ حجت‌الاسلام سواری گفت: «برگزاری نماز جماعت»، «پاسخ به پرسش‌های دینی دانش‌آموزان»، «دقت بر رفتار شخصی دانش‌آموزان و ارتباط‌گیری با والدین جهت کمک به تربیتی اخلاقی آنها»، «اجرای برخی کلاس‌های دینی در مسجد محله» از جمله اقدامات انجام شده در دبستان پسرانه معراج اهواز می‌باشد.

حجت‌الاسلام عیسی سواری، روحانی مستقر در دبستان پسرانه معراج، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در اهواز، به ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده، در مدت‌ حضور تبلیغی خویش در این مدرسه پرداخت و اظهار داشت: بنده قریب به ۲ سال است که فعالیت خود در دبستان پسرانه معراج که وابسته به مدیریت حوزه علمیه خوزستان می‌باشد را آغاز کرده و برنامه‌های خود را در چندین قالب پیگیری می‌کنم.

وی نخستین گام از برنامه‌های خویش در مدرسه را ارتباط‌گیری با دانش‌آموزان، جهت همراه کردن آنها با خود عنوان کرد و گفت: به‌صورت کلی، هر طلبه‌ای که بخواهد یک سری برنامه تربیتی-فرهنگی در نقطه‌ای برگزار کند، پیش مقدمه آن برقراری ارتباط صمیمانه با جامعه هدف است؛ بنده در این زمینه موفق بودم و هم‌اکنون اگر بخواهم برنامه‌ای در مدرسه اجرا کنم، قریب به‌اتفاق دانش‌آموزان در آن شرکت فعال می‌کنند.

*همراه کردن دانش‌آموزان با اجرای برنامه‌های سالم و جذاب

این مربی تربیتی، برگزاری برنامه‌های مفرح و نشاط‌ آور و جذاب، برای دانش‌آموزان را دومین اقدام، از مجموعه اقدامات اولیه خویش برشمرد و افزود: من برای آماده‌سازی دانش‌آموزان نسبت به دریافت آموزش‌های تربیتی مدنظر، یک سری برنامه‌های ورزشی، تفریحی که آمیخته با آموزه‌های اسلامی است را برای آنها اجرا کردم و همین مهم سبب شد تا دانش‌آموزان رغبت بیشتری از خود نشان دهند.

حجت‌الاسلام سواری، به یکی از آسیب‌های تربیتی در نظام آموزشی کودکان اشاره کرد و گفت: متأسفانه برخی از افراد چه طلبه و چه سایر افراد، برای جذب کودکان از یک سری بازی‌ها و برنامه‌هایی استفاده می‌کنند که این‌ها مغایر با اصول تربیتی اسلامی است! حال‌ آن که نمی‌شود یک مطلب تربیتی را در یک بازی یا برنامه غیر تربیتی به کودک و نوجوان فهماند.

*همسو بودن برنامه‌های تفریحی با اصول تربیتی

روحانی مستقر در دبستان پسرانه معراج، بابیان اینکه برگزاری برنامه‌های تفریحی و ورزشی، باید همسوی با اصول تربیتی باشد، گفت: وقتی برای کودکان مسابقه فوتبال برگزار کنیم، باید در بطن این بازی، یک سری اصول تربیتی همچون «کار تیمی»، «وحدت»، «رعایت اخلاق هنگام شکست»، «احترام به یکدیگر» و... به کار گرفته شود تا دانش‌آموز آرام‌آرام متوجه شود که اخلاق در همه شئون باید لحاظ شود.

وی به برنامه‌های تربیتی اجرا شده در مدرسه اشاره کرد و اظهار داشت: «برگزاری نماز جماعت»، «پاسخ به پرسش‌های دینی دانش‌آموزان»، «دقت بر رفتار شخصی دانش‌آموزان و ارتباط‌گیری با والدین جهت کمک به تربیتی اخلاقی آنها»، «اجرای برخی کلاس‌های دینی در مسجد محله» از مجموعه اقدامات انجام شده در مدرسه می‌باشد.

*انس دانش‌آموزان با مسجد

حجت‌الاسلام سواری، با اشاره به اجرای ویژه‌برنامه ایام عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) در مدرسه، گفت: همان‌طور که میدانیم محرم و صفر بهترین زمان برای آشنا کردن دل‌های مردم با معارف الهی است و از آنجایی که کودکان، قلب‌های پاک و زیبایی دارند، به‌راحتی می‌توان از همین ابتدای سنین کودکی، آنها را با آموزه‌های حسینی آشنا کرد؛ به همین دلیل من تلاش کردم یک سری برنامه‌های خاص را در دهه محرم برگزار کنم.

این روحانی تربیتی، آشنا کردن دانش‌آموزان با فضای مسجد، به جهت اجرای مراسم‌های عزاداری در مسجد محله را یکی از برنامه‌های تربیتی در دهه محرم عنوان کرد و افزود: برگزاری مراسم عزاداری در مسجد محله، با هدف انس و آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با مسجد و همچنین ارتقاء بهره‌وری و استفاده از ظرفیت دانش‌آموزان جهت مدیریت برنامه‌های مدنظر، فعالیتی بود که خوشبختانه تأثیر فوق‌العاده‌ای بر روحیات دانش‌آموزان گذاشت.

*تأثیر عملی برنامه‌ها در خلق و خوی دانش‌آموزان

وی یکی از ثمرات اجرای مراسم‌های عزاداری در مسجد محله را، کنترل زبان دانش‌آموزان دانست و گفت: علمای دین از قدیم‌الایام می‌گفتند که اگر سینه‌زنی اباعبدالله الحسین(ع) سبب شد که شما از کار زشت دست بکشید، یقین کنید که آن عزاداری قبول درگاه خداوند واقع شده است؛ که بر این اساس خوشبختانه بارها مشاهده شد که دانش‌آموزان توجه بسیار بیشتری بر کنترل زبان و عملشان داشته و به‌نوعی از آن شیطنت‌های نادرستی که بسیاری از دانش‌آموزان در مدارس تحصیلی انجام می‌دهند، پرهیز کنند.

حجت‌الاسلام سواری، در پایان بابیان اینکه فعالیت‌های تربیتی باید اصولی و حول محوری مشخص باشد، اظهار داشت: یک اصل کلی در نظام تربیتی با عنوان «ارتباط اصول با دیگر عناصر نظام تربیتی» وجود دارد و در این اصل باید هر مربی به شیوه‌ای دانش‌آموزان را آموزش دهد که اگر در آینده فرد دیگری جایگزین او شد، مطالبی که به کودکان آموزش می‌دهد، مکمل و ادامه‌دهنده آموزش‌های قبلی دانش‌آموزان باشد، بدین تربیت، یک کودک هیچ‌گاه دچار دوگانگی در اصول تربیتی نخواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha