جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
 سفر نمایندگان مجمع التقریب به کشور گینه

حوزه / هیئتی از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با سفر به کشور گینه(واقع در شمال غربی آفریقا)، مناسبات دینی و به خصوص مسائل مربوط به وحدت امت اسلامی را دنبال کردند...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، اخیرا هیئتی از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با سفر به کشور گینه(واقع در غرب آفریقا)، مناسبات دینی و به خصوص مسائل مربوط به وحدت امت اسلامی را دنبال کردند.

در این سفر حجج اسلام والمسلمین وزیری و واسطی روز سه شنبه 9 آذرماه وارد شهر کوناکری پایتخت کشور گینه شده و مورد استقبال سفیر جمهوری اسلامی ایران قرار گرفتند.

دیدار با وزیر امور دینی کشور گینهسفر نمایندگان مجمع التقریب به کشور گینه

اولین دیدار رسمی نمایندگان اعزامی از جمهوری اسلامی ایران با الحاج عبدالکریم چوباتی وزیر امور دینی کشور گینه، به همراه معاونین و مشاورین وی بود.

دراین دیدار، در خصوص موضوعات وحدت، انسجام و وحدت ادیان بویژه همگرایی مذاهب دین مبین اسلام، گفتگو شد.

حجت الاسلام وزیری رئیس هیئت اعزامی از سوی مجمع التقریب ضمن اشاره به خرسندی از همگرایی دینی در گینه، علاقمندی و حمایت از موضوعات وحدت بخش در هر کشوری را از سوی جمهوری اسلامی ایران، مورد تایید و تاکید قرار داد.

حجت الاسلام واسطی نیز در این دیدار صمیمانه ترین سلام های آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی را به وزیر دینی ابلاغ نمود. در پایان، ضمن تشکر از اقدامات وزارت امور دینی در مشارکت با سفارت جمهوری اسلامی ایران و اقدام بعمل آمده در خصوص برگزاری کنفرانس ملی وحدت اسلامی( با مشارکت رهبران و شیوخ مذاهب اسلامی) تشکر نموده و ضمن اهدای لوح اثر ایرانی، دعوتنامه دبیرکل محترم مجمع تقریب مذاهب اسلامی را به حاج عبدالکریم چوباتی جهت عزیمت به جمهوری اسلامی ایران، تقدیم وی نمودند.

 سفر نمایندگان مجمع التقریب به کشور گینه برگزاری کنفرانس ملی وحدت اسلامی

کنفرانس ملی وحدت اسلامی با مشارکت سفارت جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور دینی گینه با شروع ماه ربیع الاول برنامه ریزی شد. این کنفرانس با حمایت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مجمع تقریب مذاهب اسلامی جمهوری اسلامی ایران و همچنین اجرای وزارت امور دینی  گینه کوناکری روز جهارشنبه دهم آذرماه در سالن بزرگ مجلس این کشور برگزار شد.

در این کنفرانس ملی که بیش از هزار و صد تن از مشایخ، علما و رهبران جامعه تسنن، تشیع، تیجانیه  و امامان مساجد بزرگ از سراسر کشور حضور داشتند، وزارت امور دینی این کشور به همراه سفارت جمهوری اسلامی ایران، کنفرانس ملی وحدت اسلامی را در یکی از بزرگترین سالن های اجتماعات پایتخت این کشور (پارلمان گینه ) برگزار نمود. علاوه بر مسئولین دینی گینه، مقاماتی چون وزیر دادگستری، نماینده سفارتخانه ها و ..حضور داشتند. 

در این برنامه که با ذکر آیات روح بخش قرآن مجید آغاز شد، آقای عبدالکریم چوباتی وزیر امور دینی به ایراد سخن در خصوص وحدت اسلامی و اهمیت آن پرداخت . وزیر امور دینی که پیش از این سفیر گینه درتهران بوده است، از جمهوری اسلامی ایران بعنوان کشوری وحدت بخش یاد نمود.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین وزیری با اشاره به آیات وحدت بخش کلام وحی، از مهمترین موضوعات امروز را وحدت بین مسلمانان و حتی ادیان الهی خواند .

وی افزود: راهکارهای وحدت اسلامی، شناسایی ارکان و اصول مشترک بین جمیع مذاهب اسلامی و نکته دوم عمق بخشیدن و توسعه قلمرو وحدت است به این معنا که با مراجعه به مبانی وحدت در قرآن و سنت پی می بریم که می توانیم با موضوع وحدت جدی تر حرکت کنیم. تجربه جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد تجربه مسالمت آمیز نه تنها بین مذاهب اسلامی بلکه بین اصحاب ادیان مختلف، کاملا امکان پذیر و عملیاتی می باشد و در این زمینه کشور گینه نیز دارای ظرفیت ها و تجربه چشمگیری است.  لذا همه امت باید در خط واحد در برابر دشمن موضع واحدی بگیرند. چون دشمن مشترک شناسایی و موضع یکسان و قدرتمند توسط امت واحده اسلامی، اتخاذ خواهد شد.

حجت الاسلام وزیری همچنین پیام حضرت آیت الله مکارم شیرازی به اجلاس مزبور را قرائت نمود.

در این پیام تاکید شده بود که  اصل وحدت از اصول اساسی و غیر قابل خدشه اسلام است و در آیات متعددی بدان تصریح گردیده است. نکته دوم آنکه سنت رسول گرامی اسلام و سیره عملی اهل البیت علیهم السلام بیانگر ضرورت وحدت شامل امت اسلامی و چشم پوشی از هر آنچه می تواند صف اسلامی را ازیکدیگر جدا و متمایز کند. نکته سوم پیام اقای مکارم این است که هرگز مذاهب اسلامی لازم نیست از اعتقادات خود برای حفظ وحدت چشم پوشی کنند بلکه با پافشاری بر مشترکات اسلامی بر وحدت بیافزایند.

سخنران بعدی کنفرانس وحدت اسلامی، حجت الاسلام واسطی بود که به عنوان نماینده مجمع جهانی تقریب مذاهب به ایراد سخن پرداخت.سفر نمایندگان مجمع التقریب به کشور گینه

وی در آغاز سخن فرارسیدن ولادت نبی گرامی اسلام را مردم مسلمان گینه تبریک و سلام برداران مسلمان و ایات عظام به  ویژه دبیرکل مجمع التقریب را به بردران ایمانی و مسئولین گینه ابلاغ نمود.

وی ضمن درخواست قرائت فاتحه نثار شهدای مظلوم نیجریه؛ سوریه، بحرین، یمن و ... در جهان اسلام، . اشاره به مهمترین اصول وحدت از جمله تاکید بر مشترکات بین مذاهب داشت و از اقدام عملی مجمع تقریب مذاهب در انتشار بیست جلد کتاب با موضوع احادیث مشترک شیعی و سنی یاد نمود.

حجت الاسلام واسطی جلوگیری از فرهنگ تکفیر . احترام به مذاهب مختلف بویژه شخصیت های مورد احترام هر مذهب و برگزاری گردهمایی های متعدد جهت علما، فرهیختگان و آحاد مردم از ادیان مختلف را از اقدامات مهم مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی دانست که این گردهمایی ها موجب شناخت بیشتر مذاهب با یکدیگر و به تبع آن، بسترسازی وحدت  در جامعه مسلمین خواهد شد. 

در خاتمه نماینده مجمع جهانی تقریب مذاهب، ابراز امیدواری نمود که همه ساله کنفرانس وحدت اسلامی در یکی از  پایتخت های کشورهای آفریقایی برگزار شود. 

در این کنفرانس بیش از 35 نماینده از بخش های رسانه ای، تصویری و خبرگزاری های گینه حضور داشته و کنفرانس ملی وحدت اسلامی را مورد پوشش خبری قرار داده و کنفرانس مذکور دارای انعکاس رسانه ای داخلی قابل توجهی بوده است. از دیگر برنامه هیات اعزامی از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، دیدار با اندیشمندان فرقه تیجانیه، دیدار با مسئولین و طلاب مجمع اهل البیت علیهم السلام، بازدید از بزرگترین مسجد غرب آفریقا در کوناکری و ملاقات با رهبر جامعه تسنن گینه کوناکری و ابلاغ پیام به ایشان خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha