جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله العظمی سبحانی در دهمین  اجلاسیه جامعه مدرسین

حوزه/ بایسته های حوزه انقلابی باید مورد توجه باشد و فقیه تربیت کند؛ قدرت علمی حوزه تقویت شود؛ در این زمینه کیان شیعه که همان مرجعیت شیعه است باید تقویت گردد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله سبحانی پیش از ظهر امروز در نشست عمومی دهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد درمدرسه امام کاظم(ع) گفتند: فتنه در کتاب خدا و سنت معصومین(ع) در معانی خاصی به کار برده است؛ یکی از معانی آن، تجربه و آزمون است که اموال و اولاد مایه امتحان انسان می باشد.

ایشان افزودند: گاهی دیگر در روایات، فتنه به معنی انقلاب کور به کاررفته است؛ در منابع دینی بیان شده، کار برخی افراد تنها کارشکنی است و وقتی کار از دست می رود مشخص نیست، چه کسانی این کار را انجام داده اند.

معظم له بیان کردند: حضرت موسی (ع) نیز انقلاب کردند؛ و انقلابی که ایشان انجام دادند، انقلاب الهی بود و باعث جمع آوری فساد از جامعه شد؛ انقلابی که پیامبر اکرم(ص) ایجاد کردند، انقلاب الهی بود که باعث شد که جامعه عربستان از فساد پاک شود.

ایشان گفتند: این رویکرد می تواند در زمینه انقلاب اسلامی نیز به کار برده شود، به رهبری امام(ره) و علما و مردم رقم خورد؛ در این انقلاب جباران و فاسدان جمع شدند و انقلاب اسلامی روی کار آمد.

حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان کردند:باید دید،  انقلابی که این نتایج را به بار آورد از چه بستری کار خود را آغاز کرد؛ انقلاب امام دارای آثارفرهنگی خاصی بود؛ نخست مسایل فرهنگی در کشور رو به افزایش رفت؛ در همین همایش صدها عالم از سراسر کشور جمع شدند در حالی که درنظام سابق چنین اجتماعی امکان ناپذیر بود.

معظم له بیان کردند: علامه طباطبایی در جهت پاسخ به شبهات مرتبط با حکمت اسلامی در تلاش بودند، ولی جایی نبود که ایشان بتوانند اصول فلسفه اسلامی را ارایه دهند؛ ایشان کتاب فلسفه اسلام و اصول دیالکتیک را  نوشتند، ولی کسی حاضر نبود این مطالب را منتشر کند، اما امروز هزاران مجله و کتاب در قم و در عرصه دینی متنشر می شود.

ایشان گفتند: علت محدثه باید علت مبقیه نیز باشد، یعنی باید روحیه انقلابی حوزه ما در سالهای پیش از انقلاب که زمینه ساز انقلاب اسلامی بود باید در این شرایط نیز وجود داشته باشد.

بایسته های حوزه انقلابی باید مورد توجه باشد

معظم له اظهارکردند: بایسته های حوزه انقلابی باید مورد  توجه باشد و فقیه تربیت کند؛ قدرت علمی حوزه باید تقویت شود؛ در این زمینه کیان شیعه که همان مرجعیت شیعه است باید تقویت شود.

این مرجع تقلید گفتند: بایسته دوم،تبلیغ تشیع در خارج است؛ حوزه ما در صورتی انقلابی است که بتواند اسلام را در خارج نیز تبلیغ کند؛ زبان عربی باید در حوزه رونق پیدا کند که باید با زبان عربی مبانی و علمی که در حوزه علمیه تولید می شود عرضه شود.

ایشان اظهارکردند: بایسته سوم برای حفظ روحیه انقلابی حوزه، آگاهی به زمان است؛ در کافی و تحف العقول نیز این امر بیان شده است که علما باید به اوضاع و احوال اجتماعی و فرهنگی و سیاسی آگاه باشد؛ از جمله کاری که امام صادق(ع) برای جلوگیری از رشد تفکرات ضد دینی در شهرهای مختلف انجام می دادند؛ امروزه رسانه ها در دنیا به زبان فارسی علیه تشیع سخن می گویند؛ امروزه یک شبکه دینی به زبان عربی ایجاد شد که قابل تقدیر است.

در کنار صوت های دشمن صوت های محققانه ایجاد کنیم

معظم له یادآورشدند: امروزه مرکز رصد در قم فعالیت دارد، مسایلی که علیه شیعه مطرح می شود را به استحضار ما می رساند؛ در همین زمینه باید یک شبکه رسانه ای برای پاسخ به این شبهات ایجاد کنیم؛ باید بتوانیم در کنار صوت های دشمن صوت های محققانه ایجاد کنیم و به گوش جهانیان برسانیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha