شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
وحدت حوزه و دانشگاه

حوزه/ همایش وحدت حوزه و دانشگاه با حضور جمعی از طلاب و دانشجویان در ساری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، احد جاودانی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران ، در همایش وحدت حوزه و دانشگاه در ساری با تأکید براین که اگر برداشت صحیحی از وحدت حوزه و دانشگاه داشتیم امروز شرایط ایده آل ترین در این خصوص موجود  بود، خاطرنشان کرد: متأسفانه این برداشت عمیق نبود و طرح هایی که تاکنون در این خصوص اجرا شده مطلوب امام راحل و مقام معظم رهبری نبوده است.

جاودانی با بیان این که وحدت حوزه و دانشگاه دو بال برای رسیدن یک جامعه به تکامل و کمال است، تصریح کرد: وحدت حوزه و دانشگاه به معنای ادغام این دو مرکز و پایگاه مهم علمی و دینی نیست، بلکه تلاش و هدف اصلی حوزه و دانشگاه ساختن انسان و ایران و همچنین صیانت از کیان دین و باورهای اعتقادی است.

وی با اشاره به این که نقش حوزه  ودانشگاه در جریان پیروزی نهضت عظیم اسلامی نیز پررنگ بوده است، خاطرنشان کرد: حوزه در پیروزی انقلاب پیشگام بوده و دانشگاه نیز همراه بسیار خوبی در این نهضت بوده است.

جاودانی با اشاره به این که غرب در حوزه تمدن بشری قدم هایی برداشته است، اما جامعه ایده آلی را نتوانسته تشکیل دهد، گفت: امروز غرب گرفتار بحران عمیق هویت است که ناشی از نبود معنویت و دین در این کشورها است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد مازندران با اشاره به این که اگر نگاه ما به وحدت حوزه و دانشگاه عمیق و منطقی تر بود امروز از برکات بیشتری بهره مند می شدیم، ادامه داد: متأسفانه برخی تئوری های سطحی برای وحدت حوزه و دانشگاه موجب عدم رشد و تحقق عملی در این خصوص شده است.

جاودانی با بیان این که امروز به برکت پیروزی انقلاب اسلامی و تلاش های صورت گرفته در گذشته زمینه برای تحقق عملی وحدت حوزه و دانشگاه فراهم تر از هر زمان دیگری است، گفت: باید با آسیب شناسی  واکاوی مسائل گذشته با یک نگاه جدیدی نسبت به وحدت حوزه و دانشگاه گام برداریم.

وی با مهم ارزیابی کردن نقش حوزه و دانشگاه در پیشرفت جامعه، اذعان داشت: حوزه و دانشگاه دو امر اساسی و مهم در جامعه هستند که وحدت میان آنها ضروری است. حوزه بیشتر به مباحث دینداری و دین شناسی می پردازد، و دانشگاه نیز با موضوعات گوناگون جامعه و مباحث علمی و فناوری روز در ارتباط است که این دو مکمل یکدیگر هستند.
 

جاودانی وحدت حوزه و دانشگاه را موجب رسیدن به معنویت، اخلاق، انسانیت و آرامش درونی دانست و تصریح کرد: امروز تقویت ارتباط و تعامل حوزه و دانشگاه یک ضرورت است که باید با جدیت بیشتری دنبال شود.

وی دنبال کردن صحیح دغدغه های رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه را سبب تحقق زیربنای وحدت حقیقی دانست و یادآورشد: امروز نهاد رهبری در دانشگاه ها یکی از مهمترین عوامل نزدیکی میان حوزه و دانشگاه است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، تقویت و تعامل بیشتر حوزه و دانشگاه را موجب حل بسیاری از مشکلات فعلی جامعه دانست و بیان داشت: امروز وحدت حقیقی حوزه و دانشگاه باید در عمل دیده شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha