جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام محمد تقی سبحانی

حوزه / حجت الاسلام والمسلمین سبحانی گفت: اساتید عقاید باید به گونه ای مسائل را برای طلاب بیان کنند که هیچ گونه شک و شبهه ای برای آنها به وجود نیاید و آنان نیز بتوانند پاسخگوی بسیاری از شبهات در جامعه امروز باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد، حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی مدیر عامل بنیاد فرهنگی امامت، در جلسه دانش افزایی اساتید عقاید حوزه یزد، در مدرسه علمیه امام خمینی(ره)  با بیان اینکه یکی از راه های شناخت خداوند، راه فطرت است، گفت: این راه از سوی همه پیامبران الهی به کار گرفته شده و در قرآن کریم و سخنان معصومان به تفصیل بیان شده است. دلیل فطرت در کنار دلیل نظم ، یکی از مهم ترین راه های آشنایی با خداوند متعال می باشد.

وی در ادامه به تعریف معرفت فطری اشاره کرد و افزود: هر انسانی هنگام گرفتار شدن در سختی ها و شدائد روزگار و در اوج نا امیدی از همه اسباب و وسائل عادی ، قلباً و با تمام وجود، به سوی قدرتی بی پایان و بی نیاز، توجه می یابد. او در این حال به روشنی می یابد که آن حقیقت بی پایان می تواند او را از گرفتاری ها نجات بخشد و به ساحل امن و آرامش رهنمون شود. این توجه قلبی که در همه انسان ها به نوعی ظهور و بروز می یابد ، براساس معرفتی از خداوند متعال است.

مدیر عامل بنیاد فرهنگی امامت به بیان آیات و روایاتی در خصوص مسئله معرفت فطری اشاره کرد و اذعان داشت: بر اساس منابع دینی ، اگر انسان در این دنیا می تواند نسبت به خداوند متعال شناخت پیدا کند، به خاطر معرفتی فطری است که ایزد منان در آغاز آفرینش در روح و جان به یادگار نهاده است؛ در مکتب اهل بیت (ع) به خوبی میان توحید و معرفت الله به عنوان اساس و پایه دین از یک سو، و آغاز خلقت بشر از سوی دیگر، پیوند و ارتباط برقرار شده است.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی ادامه داد: همچنین در روایات تاکید شده که اگر چنین معرفت آغازینی نبود، شناخت حق تعالی برای بندگان فراهم نمی شد.

وی به ویژگی و آثار معرفت فطری اشاره کرد و اظهار داشت: مهمترین امتیاز راه فطرت و برجسته ترین فایده معرفت فطری، برقراری انس و پیوند نزدیک با حضرت حق و دل بستن به او و داشتن حالت بیم و امید در سراسر زندگی است. این معرفت از قلب برمی خیزد و بر جوارح و ارکان تاثیر می گذارد و اثر خود را در جزء جزء زندگی و وجود ما آشکار می سازد.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی در پایان گفت: اساتید عقاید باید به گونه ای مسائل را برای طلاب بیان کنند که هیچ گونه شک و شبهه ای برای آنها به وجود نیاید و آنان نیز بتوانند پاسخگوی بسیاری از شبهات در جامعه امروز باشند.

انتهای پیام/313/23

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha