شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام زماني فرد

حوزه/ مدرس حوزه علميه خراسان گفت: باید دنیا و موقعیت خود را بشناسیم تا بتوانیم به بهترین شکل از فرصت ها و ظرفیت وجودی خودمان بهره ببریم.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمين مهدی زمانی فرد، در درس اخلاق مدرسه علمیه شهید صدوقی مشهد با اشاره به توصیه های امیرالمؤمنین (ع) به حارث همدانی در نامه 69 نهج البلاغه، عنوان کرد: باید دنیا و موقعیت خود را بشناسیم تا بتوانیم به بهترین شکل از فرصت ها و ظرفیت وجودی خودمان بهره ببریم.

وی در مورد اهمیت و ضرورت دنیاشناسی و ارتباط آن با سعادت اخروی، ابراز کرد: شناخت دنیا برای کسی که می خواهد به سعادت برسد، ضروری است، چرا که همه موفقیت ها و سعادت های اخروی در ظرف دنیا شکل می گیرد.

 مدرس حوزه علمیه خراسان، دنیا را ظرف وجودی ما و بستری برای رشد و تعالی معرفی کرد و افزود: تمام شدن عمر به معنای از بین رفتن فرصت خودسازی است؛ به عبارت دیگر دنیا تنها محلی است که می توان در آن خودسازی کرد.

حجت الاسلام والمسلمين زمانی فرد، مزمّت یک طرفه دنیا را اشتباهی بزرگ خواند و با تأکید بر این که در دنیا نکات مثبت فراوانی برای دیده شدن و تجربه کردن وجود دارد، اظهار کرد: قرآن و اهل بیت (ع) در مورد دنیا به هر دو بعد مثبت و منفی آن توجه داشته اند و آن را هم تجارتخانه و مزرعه و هم لهو و لعب و بی اعتبار دانسته اند.

چهار ویژگی مثبت دنیا

وی با تأکید بر این که اگر امکانات و ظرفیت های دنیا را نشناسیم، امکان استفاده صحیح از آن را نخواهیم داشت، بستری برای تکامل بودن، آزادی و اختیار، امکان تغییر و امکان استفاده از تجارب دیگران را به عنوان چهار ویژگی مثبت دنیا معرفی کرد.

حجت الاسلام والمسلمين زمانی فرد ادامه داد: خداوند نعمت هایی چون عقل، قوه تفکر، شور و نشاط و جوانی را به انسان بخشیده و شرایط را به گونه ای ترتیب داده که انسان به سمت تکامل و تعالی گام بردارد.

وی در مورد خاصیت «امکان تغییر» در دنیا با اشاره به داستان حر بن یزید ریاحی، گفت: انسان تا آخرین لحظات عمر می تواند خود را تغییر دهد و از بد محض به خوب محض و یا بالعکس تغییر کند.

 مدرس حوزه علميه خراسان تأکید کرد: باید از تجربیات زندگی دیگران و امت های گذشته درس بگیریم و آینده خود را بسازیم.

سه ویژگی منفی دنیا

حجت الاسلام و المسلمين زمانی فرد، فریبنده بودن، فناپذیری و نامطمئن بودن را برخی از ویژگی های منفی دنیا برشمرد و در پاسخ به این سؤال که چرا در زندگی دنیا نقاط منفی و امکان گرایش انسان به سمت تاریکی ها گنجانده شده است، عنوان کرد: دنیا محل آزمایش است و قرار گرفتن منفی و مثبت در کنار هم، لازمه آزمودن انسان مي باشد.

وی با اشاره به آیه «إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَى الْأَرْضِ زِينَةً لَهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا»(کهف/ 7)، ابراز کرد: یکی از اسامی دنیا دارالغرور به معنای محل فریب است و دنیا برای هر سن و سالی و با هر سلیقه و شخصیتی، جاذبه های فریبنده ای دارد که زرق و برق و زینت هایی چون پول و مقام، از جمله این موارد هستند.

 مدرس حوزه علميه خراسان در مورد ارتباط میان فناپذیری دنیا و استفاده از فرصت ها نیز گفت: توجه به فناپذیری دنیا باعث تلاش بیشتر انسان برای بستن کوله بار آخرت می شود؛ اگر به فناپذیری فرصت های دنیا همانند خود آن توجه داشته باشیم، سعی خواهیم کرد حداکثر استفاده را از فرصت ها ببریم.

حجت الاسلام و المسلمين زمانی فرد با بيان اينكه یکی از ویژگی های عجیب دنیا، ثبات و اطمینان نداشتن به آن است، خاطرنشان کرد: نکته مهم در این جا این است که عدم اطمینان به دنیا باید باعث غفلت زدایی شود و نه اينكه موجب ناامیدی گردد.

وی در پایان اظهار کرد: دنیا به شب امتحان کنکور شباهت دارد و انسان در حالي كه میان قبولي و رفوزه شدن قرار گرفته، باید بهره برداری حداکثری از زمان و موقعیت را مدنظر قرار دهد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha