شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
استعدادهاي برتر

حوزه/ اعضای کمیسیون شورای معاونین و شورای برنامه ریزی حوزه علمیه خراسان بر عدم تمرکز بر استعدادهای برتر در مدرسه ای خاص تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام جعفر ریحانی در ارائه نتایج به دست آمده از کمیسیون تخصصی شورای معاونین و شورای برنامه ریزی نخبگان و استعدادهای برتر در حاشيه نشست تخصصي استعدادهاي برتر اين حوزه بیان داشت: باید موضوع نخبگان و مسائل آنها از استعدادهای برتر تفکیک شود. 
 
نماینده کمیسیون شورای معاونین و شورای برنامه ریزی حوزه علمیه خراسان استفاده از برنامه مجموعه های مشابه همانند سازمان ملی جوانان، بنیاد نخبگان و مرکز نخبگان حوزه علمیه قم، عدم تمرکز بر استعدادهای برتر در مدرسه ای خاص و ایجاد موسسه ای خاص برای برنامه های ویژه را به عنوان سیاست های کلی این کمیسیون مطرح کرد.
 
حجت الاسلام ریحانی شناسایی عرصه های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، تبلیغی، اخلاقی و تربیتی، سیاسی و اجتماعی، مدیریتی و مهارتی را از ضروریات ورود به عرصه نخبگانی عنوان کرد و افزود: در عرصه های دانشی، ارزشی، بینشی، روشی و معاش می توان برای نخبگان حمایت هایی را در نظر گرفت.
 
بررسي موانع فراروي استعدادهاي برتر
 
همچنين، کمیسیون "شناخت موانع فراروی استعدادهای برتر" به رفع موانع در ميان طلاب، مدارس علمیه و مرکز مدیریت حوزه علميه  پرداخت كه حجت الاسلام ابوالفضل فروتن، دبير اين كميسيون در ارائه نتایج بدست آمده با اشاره به موانع موجود در طلبه، مدارس و مرکز مدیریت گفت: سردرگمی و تحیر طلبه مستعد در شناخت هدف و راه، جمع شدن طلاب مستعد و دیگر طلبه ها، مشکلات اقتصادی و نبود حمایت مالی و قوانیني كه رشد علمی و آموزشی را به تاخير مي اندازد، از موانع موجود در طلبه برای رشد در عرصه نخبگی است.
دبیر کمیسیون شناخت موانع فراروی استعدادهای برتر افزود: کمرنگ بودن دلسوزی مسئولان، کمرنگ بودن هدایت تحصیلی و عدم تعامل با استعدادهای برتر در اجرای قوانین مدارس از موانع موجود در مدارس علمیه فراروی طلاب مستعد است.
 
حجت الاسلام فروتن گفت: عدم وجود رشته های تخصصی، نشریه و مجلات حوزوی علمی و تخصصی، کتابخانه تخصصی، فضای مجازی، هیئت های علمی متشکل از نخبگان و مراکز تربیت معلم و استاد برتر از عوامل و موانع موجود مرکز مدیریت در مقابل نخبگان است.
 
۵ معيار انتخاب استعداد برتر
 
کمیسیون زیر ساخت های تحول در عرصه استعداد برتر نيز در اين نشست تخصصي برگزار شد كه حجت الاسلام سابقی، دبير اين كميسيون در ارائه نتایج به دست آمده، بیان کرد: در معیار انتخاب مستعدین برتر 5 عرصه تحصیل، تدریس، تحقیق، تهذیب و تبلیغ ، مورد ارزيابي قرار مي گيرد و هر استعداد برتر در يكي از اين عرصه ها معرفي مي شود.
 
وی افزود: دقت در راه های کشف و ارزیابی و احراز شرایط مستعدین برتر و برنامه ریزی کوتاه و بلند مدت برای آنها به صورت مستمر در طول سال نیز از عوامل تاثیر گذار است.
 
دبیر کمیسیون زیر ساخت های تحول در عرصه استعداد برتر گفت: ترتیب اثر دادن علمی، عملی، مادی و معنوی بر این نشست ها، استفاده از نظرات نخبگان در برنامه ریزی های مرکز، مدارس و کمیسیون ها، تفکیک تخصصی استعدادهای برتر و توانایی های خاص، توجه به اولویت ها و نیازهای نظام جمهوری اسلامی، ارتباط با بنیاد ملی نخبگان کشور و استفاده از تجارب ایشان را از پیشنهادات ارائه شده در این کمیسیون مطرح کرد.
 
وی ابراز کرد: رویکرد مجتهدپروری و تولید علم در مراکز تخصصی، روش شناسی علمی و عملی نمونه های موجود از علما و اندیشمندان موفق در رشته های تخصصی در دو مرحله معرفی و ارتباط با طلاب برتر، ارائه انتظارات و تعهد متقابل در انجام مسئولیت ها در عرصه های مختلف، درخواست مقالات پژوهشی گروهی و مشوق های مالی و کاری و مزایا در عرصه تحصیل و تدریس از دیگر پیشنهادات کمیسیون زیر ساخت های تحول در عرصه استعداد برتر است.
 
بورسیه تحصیلی، راهی برای جذب نخبگانی
 
همچنين، دکتر بلال شاکری در ارائه نتایج به دست آمده از کمیسیون تخصصی محورهای ظهور نخبگی در استعدادهای برتر، بورسیه تحصیلی افراد کم بضاعت را به عنوان راهی در تحول جذب نخبگان موثر دانست و گفت: تعریف استعداد برتر و توجه به مهارت ها و عرصه های مختلف آموزشی، پژوهشی و تبلیغ، یکی از نیازهای مهم در عرصه بروز نخبگان در حوزه است.
 
وی شناسایی دقیق مستعدین برتر را در تدوین نظام آموزشی تفکر محور برشمرد و افزود: حمایت از اساتید، بروز رسانی، غنی سازی و تعمیق متن و محتوای آموزشی و ایجاد مسئله محور بودن فرایند های اموزشی لازمه حرکت های نخبگانی است. 
 
دبیر کمیسیون تخصصی محورهای ظهور نخبگی در استعدادهای برتر در پایان گفت: ارزشیابی کیفی، آیین نامه ها، سطح بندی مراکز تخصصی، فراهم کردن موقعیت های تدریس و پژوهش، حمایت از مجلات و موسسات پژوهشی، بورسیه افراد کم بضاعت و معرفی مستعدین برتر و تبادل نظر با آنها از نتایج به دست آمده در این کمیسیون است.
 
گفتني است، نخستين نشست تخصصي استعدادهاي برتر حوزه علميه خراسان با حضور بيش از ۸۰ نفر در مدرسه علميه سليمانيه مشهد برگزار شد كه يكي از برنامه هاي آن ارائه نظرات استعدادهاي برتر در قالب كميسيون هاي مختلف بود.
انتهاي پيام/  ۳۱۳/۲۵

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha