شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
فقه اسلامی

حوزه/ محقق و پژوهشگر حوزوی بر لزوم استفاده ظرفیت های فقه اجتماعی و سیاسی برای حل بحران های جدی جهان اسلام تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام محمود فلاح امروز در کمیسیون تخصصی کنفرانس بین المللی گفتگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در قم گفت: تمدن غرب چه در دوره باستان و چه در دوران مدرن تلاش کرده است تا از منبع معرفتی بشری یعنی قعل جهت سازمان دادن زندگی بهره ببرد.

وی افزود: غربی ها سعی کردندکه با تکیه بر دستاوردهای دانش بشری و تاملات انسانی، امور خود را در قالب نظریه های متنوع صورت بندی و شکل دهی کنند.

پژوهشگر دینی بیان کرد: بر خلاف این رویکرد، تمدن اسالمی از ضرورت استخراج از راه زندگی از درون دو منبع اساسی عقل و وحی سخن به میان آورده است.

وی اظهارکرد: این ضرورت پای نصوص دینی قرآن و سنت را به میان اجتماع باز کرده است و با وساطت دانش فقه رویکردی عقلانی واقعی و کاربردی به خود گرفته است.

حجت الاسلام فلاح بیان کرد: بر این اساس، فقه پرسش ها،دغدغه ها و نیازهای انسان را به متون و نصوص دینی عرضه کرده است و با عنایت به روش اجتهاد و استفاده از آموزه های دینی و عقل به مثابه منبع و روش استنباط از درون این متون پاسخ ها و راهکارهایی روز آمد برای نیازهای نامحدود و متغیر انسان فراهم می آورد.

وی گفت: اگرچه فقه، تاریخی دراز دامن دارد، اما از پیامدهای مهم انقلاب اسلامی در ایران، مهیا شدن شرایط برای کاربردی شدن وجود سیاسی اجتماعی برای فقه در جامعه است.

وی اظهارکرد: از این رو پس از شکل گیری جمهوری اسلامی ایران فقه به مثابه دانشی که الگویی کاربردی برای زندگی اجتماعی و سیاسی جامعه اسلامی ارایه می کند به مرکز قلمرو و تفکر سیاسی اجتماعی جامعه اسلامی راه پیا کرد.

این محقق حوزه بیان کرد:فقه می تواند با توجه به شرایط و موقعیت جامعه، پاسخی مطلوب و مناسبت به نیازهای روزآمد جوامع اسلامی ارایه کند و در این راستا ضمن ارایه قوانینی که به همگرایی مسلمانان می انجامد کارآمدی خویش را در حل مشکلات جوامع اسلامی نشان دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha