شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نوايي

حوزه/ معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان در نشستي كه به بررسي راهكارهاي یکسان سازی فعاليت نخبگاني حوزه و دانشگاه پرداخت و بيان کرد: امروزه فقط ۲۰ درصد از آن استعدادها به مرحله شکوفایی می رسند و مابقی آنان ممکن است همیشه در حال سکون بمانند و از بین بروند و به فعلیت نرسند.

به گزارش خبرگزاري «حوزه»از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر نوایی، در نخستین نشست مشترك شورای علمی نخبگان و استعدادهای برتر اين حوزه و بنیاد ملی نخبگان دانشگاه هاي مشهد به فلسفه تشکیل شورای تلفیقی پرداخت و بیان کرد: با توجه به اینکه استعدادهای برتر و نخبگان دو مقوله ای هستند که در هر دو نهاد وجود دارند لذا کشف و جهت دهی به این فعلیت ها یک برنامه جامع و هدفمند از سوی دو نهاد را می طلبد.
 
مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان ادامه داد: استعداد برتر به کسی اطلاق می شود که به لحاظ انتقال دریافت ها و تکثیر و تولیدهای نو براساس مدل ها بر دیگران سرعت و برتری دارد.
 
وی  با تاکید بر اینکه مستعدین برتر قدرت تولید نظریه پردازی و رهبری دارند، ادامه داد: امروزه فقط 20 درصد از آن استعدادها به مرحله شکوفایی می رسند و مابقی آنان ممکن است همیشه در حال سکون بمانند و از بین بروند و به فعلیت نرسند.
 
معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان افزود: رساندن استعدادها تا مرحله نخبگی، برای کسانی که رهبری فکری جامعه را بر عهده دارند مسئولیت بزرگی است.
 
حجت الاسلام و المسلمین نوایی با بیان اینکه رسالت حوزه و دانشگاه یک رسالت مشترک در رهبری قافله عظیم علم است، گفت: ما باید به فکر پرورش استعدادها باشیم؛ هر فرد نخبه، استعداد برتری بوده که به مرحله نخبگی رسیده است.
 
وی بیان کرد: نخبه فرد به فعلیت رسیده در علوم تجربی و دانش های مربوط به انسان است که در بالای هرم اجتماعی قرار دارد و جامعه ای را به پویش نظری و عملی وادار می کند.
 
مشاور مدیر حوزه علمیه خراسان با توجه به پرورش مستعدین برتر ابراز داشت: در این امر جزیره ای عمل نکنیم؛ با توجه به اینکه نخبگان دانشگاه و حوزه افتراق هایی باهم دارند ولی ساحت های اشتراک و همسان بسیاری نیز موجود است و نباید بگذاریم هر کدام از این نخبگان به یک سمت بروند.
 
معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه باید بخش های کار مشترک را رصد کرده و دغدغه مندانه بر روی آنها کار کنیم، گفت: مي توانيم ضعف های جدی و ساختاری و خلاهاي موجودي كه  در علوم حوزوی و دانشگاهی وجود دارند را برطرف کنیم.
 
حجت الاسلام و المسلمین نوایی با اشاره به پروژه اسلامی شدن دانشگاه، ابراز کرد: اسلامی شدن دانشگاه یعنی علوم انسانی، اقتصاد، تاریخ، علوم تربیتی، فلسفه، علوم اجتماعی، جامع شناسی و روانشناسی و ... به سمت اسلامی سازی بروند.
 
مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه دانشگاه نیز به روز آمد شدن حوزه کمک کند، گفت: در شورای تلفیقی دو بحث اسلامی سازی علوم انسانی و ایجاد مسیر راه برای پرورش نخبگان مطرح است.
 
حجت الاسلام و المسلمین نوایی اظهار داشت: طراحی تفکر پایه و ایجاد نقاط مشترک علوم دینی با علوم دانشگاهی، از برنامه های نخستین این شورای تلفیقی است.
 
معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان، وحدت علوم را به عنوان یک کار تاسیسی دانست و افزود: پس از ورود علم غربی به جهان اسلام، این قضیه منسوخ شد و علوم دانشگاهی و  حوزوی از هم جدا شد که اگر وحدت علوم اتفاق بیفتد، برکات عظیمی در پی خواهد داشت.
 
انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha