جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام نور موسوی

حوزه/ مراسم دهمین سالگرد ارتحال آیت العظمی فاضل لنکرانی ۵شنبه ۱۲ اسفند در ایران و۱۱ کشور جهان برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام سیدجواد نور موسوی امروز در نشستی با خبرنگاران با تشریح برنامه های مراسم سالگرد مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی، گفت: مراسم دهمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی فاضل لنکرانی ۵شنبه  ۱۲ اسفند در ایران و۱۱ کشور جهان برگزار می شود.
این فعال تبلیغ عرصه بین الملل اظهارداشت: این مراسم بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد اعظم و با سخنرانی آیت الله اعرافی مدیرحوزه های علمیه برگزار خواهد شد.
مسئول ستاد برگزاری مراسم سالگرد ارتحال حضرت آیت الله فاضل لنکرانی افزود: سال گذشته 500 مراسم رسمی و بیش از 3 هزار یادبود برای این مرجع فقید برگزار شد و امسال نیز شاهد برگزاری دهمین سالگرد با حضور اساتید، مراجع، علما و نخبگان حوزه  خواهیم بود.
حجت الاسلام نورموسوی با اشاره به هماهنگی انجام شده با مرکزمدیریت حوزه های علمیه برپایی هزار مجلس نکوداشت با هدف تببین اندیشه های فکری و اعتقادی حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(ره) در حوزه ها و مدارس علمیه و همچنین مساجد فعال کشور، بیان داشت:با توجه به اختصاص لقب مرجع مدرسه ساز به این فقیه پارسا ان شاءالله در 20 بهمن ماه شاهد افتتاح دبیرستان پسرانه آیت‌الله فاضل لنکرانی با 12 کلاس در شهرک قدس خواهیم بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سیره علمی و عملی مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی اظهارداشت: مقام معظم رهبری در پیام خود به مناسبت ارتحال این مرجع فقید فرمودند که  آیت الله فاضل لنکرانی یکی از استوانه‌های حوزه‌های علمیه است و شخصی با طینت از خاندان با طینت علم و اخلاق بودند که از ابتدای نوجوانی تحصیل در دروس حوزه را آغاز کرده و از همان دوران از نظر تحصیلی زبانزد دروس حوزه می‌شود.
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اینکه آیت الله فاضل لنکرانی در سن 19 سالگی به اجتهاد رسید، افزود: این عالم فقید از همان زمان، خودش را وقف اسلام و مسلمین کرد و از این مرجع فقید تاکنون بیش از 100 اثر ارزشمند علمی و منحصر به فرد بر جای مانده است و امروز بعد از گذشت 10 سال از وفات ایشان شاهدیم که در سراسر دنیا شاگردان وی به عنوان اساتید برجسته در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها همچنین سایر سازمان ها و نهادها نقش فعالی برعهده دارند.
وی ادامه داد: حضرت آیت الله فاضل لنکرانی از شاگردان برجسته آیت الله العظمی بروجردی بود و به دلیل داشتن سطح بالای علمی از دوران نوجوانی در درس خارج فقه شرکت می‌کرد بطوریکه حضرت آیت‌الله فاضل شخصیتی تمام عیار بود که در همه زمینه‌ها صاحب دیدگاه‌های خاص بود در حالی که برخی اشخاص ممکن است در حوزه سیاست موفق باشند ولی در حوزه علم موفق نباشند.
حجت الاسلام  نور موسوی اظهارداشت: مرحوم حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی از شخصیتی بسیار فوق العاده برخوردار بود به گونه‌ای که می‌توان از ایشان به عنوان محور اتحاد نیروهای انقلاب یاد کرد که پشتیبان خوبی برای حوزه و رهبری به شمار می‌رفت.

وی با بیان اینکه نیروهای حوزه اگر اتحاد میانشان حاکم باشد به آنچه که هدف امام است خواهیم رسید گفت: حضرت آیت الله فاضل لنکرانی شاگرد برجسته امام خمینی (ره) بود که به عنوان مرجع انقلابی نظرات خود را در قالب نکات مفید ارائه می‌کرد و نسبت به نظرات دیگران نیز احترام خاصی قائل بود.
مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: حضرت آیت الله فاضل لنکرانی (ره)شخصیتی بود که نسبت به همه امور دیدگاهی باز، روشن و عمیق داشت چنانچه در زمان حیات به صورت ویژه به محرومان توجه داشت تا جایی که در دیدار مسؤولان نیز آنان را برای رسیدگی به مردم تشویق می‌کرد و می‌گفت این انقلاب برای مردم است توجه عمیقی به مردم داشت.
وی با بیان اینکه ساخت این مرکز فقهی به دستور ایشان بوده است، خاطرنشان کرد: این مرکز به دستور حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی ساخته شد که در زمان حیات این عالم فقید تنها 30درصد پیشرفت فیزیکی داشت و 70درصد آن نیز پس از رحلت این مرجع تقلید ساخته شده و پس از گذشت چهار سال از رحلت این مرجع فقید تکمیل و به بهره برداری رسید.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با بیان اینکه اساتید و طلاب این مرکز از نخبگان شیعه هستند، یادآور شد: این مرکز تنها به بحث شیعی توجه ندارد بلکه در زمینه تقریب مذاهب نیز فعالیت دارد و اکنون نیز به همت آیت الله شیخ جواد فاضل لنکرانی پسر آن عالم فقید، علاوه بر ایران در 11 شعبه خارج از ایران نیز این مرکز فعالیت دارد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر بحث کلام نیز به مباحث این مرکز علمی افزوده شده و طلاب مشغول تحصیل هستند و در بخش تفسیر نیز 250 طلبه به تحصیل اهتمام دارند.
حجت الاسلام  نور موسوی بیان کرد: با توجه به اینکه مشهد نزدیک افغانستان است مرکز تخصصی مذاهب اسلامی نیز در آن شهر راه‌اندازی شده که 40 نفر از نخبگان مشهد در آن مشغول تحصیل هستند.
مسئول امور بین‌الملل مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) گفت: مدرسه علمیه ائمه اطهار (ع) نیز چهار سال است که افتتاح شده و با 91 طلبه فعالیت دارد که این طلاب از پایه یک تا 6 تحصیل می‌‌کنند.
وی در پایان با بیان اینکه پس از رحلت حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی در 10 سال گذشته یک هزار و 960 عنوان کتاب به چاپ رسیده است، عنوان کرد: درس خارج فقه و تفسیر قرآن نیز زیر نظر دفترحضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی دایر است.
انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha