جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله مقتدایی

حوزه/ دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه روحیه مخلصانه و متواضعانه امام خمینی(ره) باید در میان طلاب ترویج شود، گفت: طلبه های ما هنر دینی و واقعی را یاد بگیرند؛ هنر طلبه باید این باشد که در خط انقلاب، اسلام و مصالح عمومی حرکت کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله مرتضی مقتدایی صبح امروز در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره هنر آسمانی که در مدرسه معصومیه برگزار شد، با قدردانی از تلاش دبیرخانه این جشنواره، گفت: هنگامی که نخستین دوره جشنواره تشکیل شد، همراه با مسئول و اعضای دبیرخانه این جشنواره دیداری با مقام معظم رهبری داشتیم.

وی تصریح کرد: بنده در این دیدار، از مقام رهبری برای اختصاص وقت تشکر کردم و  ایشان در ادامه فرمود؛ ما هم از شما تشکر می کنیم که هنر را در حوزه مطرح کردید.

قائم مقام جامعه مدرسین در ادامه از توجه حوزه به هنر به عنوان یک اقدام لازم و ضروری یاد کرد و گفت: این موضوع با استقبال نیز مواجه شده و اثرگذار بوده است.

آیت الله مقتدایی با اشاره به افزایش کیفیت و کمیت آثار جشنواره هنر آسمانی، اظهار داشت: این مسئله نشان دهنده استقبال خوب طلاب و فضلای هنرمند حوزه است و این حرکت باید تداوم داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه 12 و 22 بهمن از ایام الله محسوب می شود، گفت: سقوط نظام شاهشاهی موضوع بسیار مهمی است؛ نظام پهلوی مورد حمایت همه جانبه ابرقدرت ها قرار داشت.

دبیردوم شورای عالی حوزه با تاکید بر اینکه سقوط نظام شاهنشاهی معجزه الهی بود، اظهار داشت: شاه با دارا بودن ساواک، ارتش وفادار شاهنشاهی و حمایت استکبار از قدرت عجیب و غریبی برخوردار بود.

آیت الله مقتدایی بر لزوم بازخوانی دوران مبارزات انقلاب اسلامی تاکید کرد و گفت: در حالی که افرادی نظیر هویدا، شاه را در سطح خدا می دانستند، امام از او با تعبیر مردک در فیضیه یاد می کرد.

برخی بزرگان از وضعیت حجاب ناراحت هستند

وی با بیان اینکه امروز باید برای استقرار نظام الهی خدا را شکر کرد، گفت: امروز در زمینه حجاب صحبت زیاد است و برخی از بزرگان ناراحت هستند و ما هم ناراحت هستیم؛ اما ملاحظه کنیم آن موقع وضعیت حجاب چگونه بود؛ وضعیت امروز، به هیچ عنوان همانند سابق نیست.

عضو خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه امروز کشور در امور دینی نسبت به گذشته از پیشرفت بسیاری برخوردار بوده است، گفت: مراکز فساد و برنامه های مفسده آمیزی که در گذشته وجود داشت، امروز نیست.

آیت الله مقتدایی با بیان اینکه تشکیل حکومت اسلامی با رهبری ولی فقیه بسیار مهم است، گفت: تشکیل چنین حکومت اسلامی و الهی در طول تاریخ بعد از شهادت امیرالمومنین(ع) سابقه نداشته است.

وی با اشاره به اینکه خداوند، ولایت الهی را به برخی از پیامبران اعطا کرد، گفت: این ولایت از سوی خداوند به رسول اکرم(ص) و در ادامه به ائمه معصومین تفویض شد؛ در زمان غیبت نیز این ولایت الهی از سوی امام زمان(عج) به فقها تفویض شد.

جایی که فقها حکومت می کنند، حکومت الله است

استاد حوزه تصریح کرد: جایی که فقها حکومت می کنند، حکومت الله است و بر این اساس، امام خمینی(ره) می فرمود ولایت فقیه ادامه حکومت الله است؛ ولایت فقیه، نعمت بزرگ الهی است که به برکت ایثار و فداکاری مردم حاصل شد، گفت: بازخوانی تاریخ انقلاب در دوره دهه فجر به خصوص برای نسل جدید لازم است.

حوزه در زمینه هنر سرمایه گذاری کند

وی با اشاره به اینکه حوزه باید در زمینه هنر سرمایه گذاری داشته باشد، گفت: توجه به این موضوع جزء برنامه های مرکز مدیریت قرار بگیرد و امیدوارم روز به روز شاهد پیشرفت در این زمینه باشیم.

امام اجازه گرفتن عکس را ندادند

قائم مقام جامعه مدرسین با بیان اینکه تجلیل و احترام به امام خمینی(ره) از روحیه تواضع و اخلاص ایشان منشا می گیرد، گفت: حضرت امام(ره) در زمان مرحوم آیت الله العظمی بروجردی، از مدرسان خوب حوزه بودند، اما هیچ گاه حاضر نشدند حتی عکسی از ایشان منتشر شود؛ بنده به یاد دارم یک بار در میان جلسه درس ایشان طلبه ای بلند شد و می خواست برای سلامتی ایشان صلوات بفرستد که امام(ره) این طلبه را از این اقدام نهی کردند.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) روحیه متواضعانه و با اخلاصی داشتند، گفت: امام خمینی(ره) با آغاز نهضت تشخیص دادند اقتدار رهبر به این است که شناخته شود و بر این اساس مشکلی برای عکس گرفتن و مطرح شدن نداشتند.

روحیه امام در بین طلاب ترویج شود

دبیردوم شورای عالی حوزه با بیان اینکه روحیه مخلصانه و متواضعانه امام خمینی(ره) باید در میان طلاب ترویج شود، گفت: طلبه های ما هنر دینی و واقعی را یاد بگیرند؛ هنر طلبه باید این باشد که در خط انقلاب، اسلام و مصالح عمومی حرکت کند.

آیت الله مقتدایی با بیان اینکه هنر هر طلبه باید نشان دادن عملی تدین و تعهد دینی در جامعه باشد، افزود: بالاترین، بهترین و موثرترین تبلیغ دین این است که طلاب با عمل خود نشان دهند روحانیت کاری جز حرکت در مسیراسلام ندارد و در نشر و تبلیغ احکام و معارف باید فعال باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنده پیشنهاد می کنم تبلیغ عملی طلاب به عنوان یکی از بخش های جشنواره هنر آسمانی قرار گیرد.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha