سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
آیت الله سیداحمد خاتمی

حوزه/ خطیب موقت جمعه تهران با اشاره به اقدام رئیس جمهور جدید آمریکا در منع صدور ویزا برای ۷ کشوراسلامی، گفت: سخنگوی کاخ سفید گفته است که گویا بعضی ها پیام این انتخابات را نگرفته اند؛ باید به این آقای سخنگو گفت که اگر منظور شما ایران است، ۳۸ سال است که می دانیم، پیام شما مبارزه با دین و انسانیت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، آیت الله سیداحمد خاتمی، ظهر امروز (جمعه 15 بهمن 95) در خطبه های نمازجمعه تهران، که در محل مصلی بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد، با تبریک فرارسیدن ایام دهه فجر انقلاب اسلامی، اظهار داشت: در دوران رژیم شاه، دین ستیزی، استقلال ستیزی، عفت ستیزی، مردم ستیزی و ...، دیده می شد اما با تحقق انقلاب، این مشکلات رفع شد.

*انقلاب اسلامی آزادگان دنیا را امیدوار کرد

وی افزود: پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) در ایران، به همه ملت های آزاده و ستم دیده دنیا نشان داد که می توانید با حکومت های ظالم طاغوتی در افتید و آن ها را براندازید.

امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنان خود، با بیان این که رسانه های مختلف کشور، باید نقاط مثبتی که پس از تحقق انقلاب اسلامی در کشور ایران به وجود آمد را در کنار بیان نقاط ضعف، بیان کنند، تصریح کرد: رسانه ها طوری حرف نزنند که مردم را ناراحت کرده و آزادگان دنیا که دل به این انقلاب اسلامی بستند، مأیوس شوند، که این گناه بزرگی است.

*رسانه ها مردم را نا امید نکنند

وی افزود: به رسانه ها نمی گویم نقاط ضعف را نگویید، اما قله های انقلاب و نقاط قوت را هم بگویید؛ متأسفانه تا برخی سایت ها و روزنامه ها را باز می کنید، فقط تضعیف می بینید، در حالی که باید بدانند در روزگاری در این مملکت فقط دین ستیزی بود اما انقلاب دین را به متن جامعه آورد.

آیت الله خاتمی ادامه داد: هم پهلوی پسر و هم پهلوی پدر، مبارزه با دین اساس کارشان بود، اما با ظهور انقلاب بود که این ها رفتند و اسلام ناب محمدی در این کشور حاکم شد؛ رسانه های کشور این ها را بگویید.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: رسانه های کشور، وقتی نقاط ضعف را می گویید، این را هم بگویید، که در 57 سال حکومت پهلوی پسر و پدر، مردم هیچ کاره بودند و این مهم را اسناد می گوید.

امام جمعه موقت تهران با بیان این که بها ندادن به مردم، یک اصل در حکومت پهلوی بود، خاطرنشان کرد: در رژیم شاه، مردم که صاحبخانه اصلی ایران بودند، هیچ کاره و بیگانگان همه کاره بودند و تصمیم را آنان می گرفتند؛ هیچ پست نان و آب داری نبود که بدون مشورت انگلیس و آمریکا به دست کسی برسد و کسی هم که در آن پست ها، قرار می گرفت باید سبیل آمریکا و انگلیس را چرب می کرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: مردم ایران پس از تحقق انقلاب اسلامی، در بیش از 30 انتخابات شرکت کرده و بازهم شرکت خواهند کرد.

آیت الله خاتمی در ادامه سخنان خود یادآور شد: در عرصه علم و فناوری شعار طاغوت، «ما نمی توانیم» بود و استعدادهای جوان را در نطفه خفه می کردند، اما به برکت انقلاب، شعار «ما می توانیم» به صحنه آمد و توانستیم در عرصه هایی مثل نانو، پزشکی، هسته ای، داروهای ضد سرطان و ...، بدرخشیم.

*ایران اسلامی مستقل ترین کشورهای دنیاست

عضو جامعه مدرسین حوزه ادامه داد: سؤال من از برخی رسانه ها این است که چرا این نقاط مثبت تاریخ انقلاب را نمی گویید تا ملت باور کند این انقلاب بزرگ، آن ها را زنده کرد؛ وقتی ضعف ها گفته می شود، نقاط قوت هم گفته شود.

امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: قبل از این که این انقلاب در سال 57 شکل گیرد، دولتی های شاه، ایران را مثل یکی از ایالت های آمریکا و انگلیس می دیدند و استقلال برای این ها مفهوم نداشت؛ اما به برکت پیروزی این انقلاب، ایران اسلامی سرش را بلند می گیرد که اگر تنها کشور مستقل  جهان نیست، از معدود کشورهای مستقل مستقل جهان است.

*برخی طوری انتقاد می کنند که خروجی آن نا امیدی مردم است

وی خطاب به رسانه های مختلف کشور، گفت: صاحبان قلم و خطابه، در امید مردم بدمید؛ جوری حرف نزنید که دشمن به اجماع مرکب برسد؛ یعنی جوری انتقاد کنید تا دشمن بگوید، این ها خودشان به ضعف خود معترف هستند؛ این که یک دولت بگوید دولت قبل کشور را ویرانه کرد، و دولت بعدی هم این دولت را هوا کند، اجماع مرکب است و نفع آن را دشمن می برد.

آیت الله خاتمی با تأکید بر این که انتقاد به مسئولان آری، اما تخریب و زیر سؤال بردن خیر، گفت: متأسفانه برخی جوری انتقاد میکنند، که خروجی آن این است که نظام زیر سؤال برود و در نهایت خروجی اش نا امیدی مردم است.

*وظیفه امروز ما دمیدن روح امید به مردم است

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که وظیفه ما در این مقطع، دمیدن روح امید به مردم است، تأکید کرد: ان شاءالله در هفته آینده خواهید دید که مردم با حضور شکوهمند خود در راهپیمایی 22 بهمن، دنیا را به تعجب وا خواهند داشت.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود، اقدام رئیس جمهور جدید آمریکا در منع صدور ویزا برای 7 کشور مسلمان از جمله ایران، گفت: سخنگوی کاخ سفید گفته است که گویا بعضی ها پیام این انتخابات را نگرفته اند؛ باید به این آقای سخنگو گفت که اگر منظور شما ایران است، 38 سال است که پیام شما را گرفته؛ ما می دانیم، پیام شما پیام مبارزه با دین و انسانیت است.

وی افزود: پیام شما، پیام بسیار کهنه ای هست؛ شما از روز اول پیروزی انقلاب با اسلام ناب محمدی حاکم در ایران در تضاد بودید و هستید؛ دموکرات تان، جمهوری خواه تان، همه ضد ایران بودید و هستید.

*عربستان اردوگاه تروریست در جهان است

آیت الله خاتمی خاطرنشان کرد: عربستان که اردوگاه تروریست در جهان است و یک مشت جاهل تروریست پرور در آن جا حکومت می کنند، و هزاران آمریکایی توسط عربستان ترور شدند، در لیست منع صدور ویزای آمریکا نیست، اما در این 7 کشور که یک آمریکایی ترور نشد، شامل منع صدور ویزای آمریکا شدند.

وی در ادامه با اشاره به انتشار کتاب اردوگاه تروریسم، گفت: در این کتاب 89 سند در خصوص تروریست پروری آمریکا آمده و اگر دیپلمات های ما هم می خواهند، می توانند این کتاب را به مردم دنیا معرفی کنند.

امام جمعه موقت تهران خطاب به دولتمردان آمریکا گفت: شما با اسلام آمریکایی میانه دارید و تقویت شان می کنید؛ این پیام جدیدی نیست.

*ایرانیان خسته نمی شوند اما آمریکا را خسته می کنند

وی افزود: پیام دیگر شما آمریکایی ها این است که برای انسانیت کمترین ارزشی قائل نیستید؛ عهدشکن در طول این مدت بوده و هستید، اما واکنشی هم که مردم ایران داشتند یک واکنش انقلابی است. آن واکنش این است که ما مثل کوه، مقاوم و استوار، بر آرمان های مان ایستاده ایم؛ خسته نشدیم اما شما را خسته می کنیم.

آیت الله خاتمی گفت: از اول انقلاب، رؤسای جمهور دموکرات و جمهوری خواه آمریکا، آمدند و ناکام رفتند، اما ایران اسلامی مثل سرو، قامت کشیده، استوار ایستاده و خواهد ماند.

*رزمایش موشکی جلوه اقتدار جمهوری اسلامی است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این که رزمایش موشکی اخیر جمهوری اسلامی ایران، جلوه اقتدار نظام است، تصریح کرد: ما در دنیای گرگ ها زندگی میکنیم؛ گرگ هایی مثل دولت استکباری آمریکا؛ در این دنیای گرگ ها هرگز نمی نشینیم تا دشمنان مان، هر چه می خواهند انجام دهند و ما فقط نگاه کنیم.

*آمریکا ناقض برجام است

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که در برجام هم یک کلمه راجع به این که ما رزمایش موشکی نداشته باشیم نیست، گفت: آمریکایی ها می گویند آزمایش های موشکی ما نقض برجام است، در حالی که اگر می خواهید یک ناقض برجام پیدا کنید، آن آمریکا است؛ تمدید 10 ساله تحریم ها که اخیرا اتفاق افتاد نیز، نمونه دیگری از نقض برجام بود.

*شهدای آتش نشان قهرمان ملی هستند

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حادثه ساختمان پلاسکو تهران نیز گفت: آتش نشانان شهید این حادثه، استحقاق صفت قهرمان ملی را دارند و عطر شهادت را مجددا در این کشور پراکنده کردند.

آیت الله خاتمی گفت: در این عرصه انصافا همه مسئولان سنگ تمام گذاشتند؛ دولت محترم، شهرداری و آتش نشانان، نیروی انتظامی، سپاه، ارتش، هلال احمر، صدا و سیما و ... سنگ تمام گذاشتند و همدلی خوبی را نشان دادند.

وی با بیان این که مردم ما هم در این حادثه گل کاشتند، گفت: مردم از استان های مختلف کشور برای خون دادن صف کشیدند و در تشییع جنازه هم شایسته ترین تجلیل را داشتند.

*لزوم جلوگیری از حوادث مشابه پلاسکو

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این که پیام های رهبری در خصوص این حادثه بسیار راهگشا بود، گفت: در روزهای اول این حادثه که هنوز برخی جنازه ها زیر آوار بود، برخی دنبال مقصر بودند که آقا گفتند بگذارید جنازه ها پیدا شود و بعد دنبال مقصر بگردید.

وی تأکید کرد: مسئولان و مردم همدلی کنند، تا بافت های فرسوده کشور تا دیر نشده، تجدید بنا شود؛ و نگذاریم در جاهای دیگر این حوادث تلخ پیش بیاید.

آیت الله خاتمی تصریح کرد: متأسفانه رذیلانه ترین کاری که در طول این 10 روز انجام شد، نشر شایعات و نشر اکاذیب در فضای مجازی بود که با بی رحمی صورت می گرفت؛ و همچنین استفاده سیاسی و جناحی به مسئله ای که باید نگاه ملی به آن داشت توسط برخی دنبال می شد.

*یاد مرحوم آیت الله هاشمی زنده است

امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: مسئله دیگری که در این عرصه گفتنی هست، آن است که همچنان، یاد خطیب محترم و گرانقدر نماز جمعه تهران مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی زنده است؛ در این مدت، خاطرات فراوانی شنیدید و خاطرات فراوان دیگری هم خواهید شنید، از شخصیتی که تمام عمرش دغدغه انقلاب بود.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به مراسم تشییع پیکر مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، گفت: مردم ما در تجلیل از آیت الله هاشمی سنگ تمام گذاشتند و تجلیل کردند از عنصر سبقت در انقلاب؛ آن شخصیت، در زمانی که دوران سخت مبارزات بود، طراح صحنه ها بود؛ همچنین مردم تجلیل از عنصر خدمت گذار کشور کردند؛ مردم خادمین خود را دوست درند و می دیدند که ایشان در سمت های مختلف خدمات ارزنده ای به مردم داشت.

*مردم رفیق 59 ساله رهبری را تکریم کردند

وی افزود: همچنین مردم عنصری را تکریم و تجلیل کردند که ارادت به ولایت داشت؛ مردم به تکریم شخصیتی آمدند که رفیق 59 ساله رهبری بود و مردم از شخصیتی تجلیل کردند که می گفت، عشق من آقای خامنه ای است.

آیت الله خاتمی ادامه داد: عنصر دیگر و قابل توجهی که در مورد آیت الله هاشمی رفسنجانی بود، قصه استکبار ستیزی او بود؛ ایشان در عرصه هایی قهرمانانه در مقابل بدخواهان انقلاب ایستادند و خطابه های ایشان برای عدم کفایت بنی صدر از یاد مردم ما نرفته است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: انصافا صحنه تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی، صحنه وحدت و مانور وحدت ملی و رزمایشی ستودنی بود؛ انتظار این است که برخی ها این مانور وحدت را تبدیل به مانور تفرقه نکنند.

*استفاده ابزاری از آیت الله هاشمی، غلط است

امام جمعه موقت تهران با بیان این که استفاده ابزاری کردن از آیت الله هاشمی، یعنی تبدیل تشییع با شکوه پیکر ایشان به مانور تفرقه، تأکید کرد: آن چنان که استفاده ابزاری از امام و رهبری غلط است، استفاده ابزاری از شخصیت آیت الله هاشمی هم غلط است؛ آن ها که دوست آقای هاشمی هستند باید در مقابل حرکات تفرقه افکنانه بایستند.

آیت الله خاتمی در بخش پایانی سخنان خود، با گرامیداشت سالروز 19 بهمن 57، گفت: این روز حماسه تاریخی نیروی هوایی ارتش رقم خود که انصافا امید بخش بود. 

۳۱۳/۲۹

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha