جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
پژوهش

حوزه/ محقق و پژوهشگر حوزه علمیه آذربایجان غربی گفت: حوزه باید دستاوردهای خود را از طریق رسانه، کتاب، مقاله، سخنرانی، منبر و مسجد به جامعه معرفی کند.

حجت الاسلام کریم جباری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در ارومیه، با اشاره به اینکه پیش از انقلاب اسلامی، حوزه و روحانیت جایگاهی نداشت، اظهار داشت: خوشبختانه امروزه نقش انقلابی حوزه در تحولات فرهنگی و اجتماعی ایران، منطقه و جهان با جلوه بسیار گسترده تری قابل مطالعه است.

وی افزود: حوزه پیش از انقلاب غالبا به فقه، اخلاق و معارف اسلامی با نگرش فردی توجه داشت، اما پس از انقلاب، فقه سیاسی و حکومتی مطرح شد و اخلاق در پیوند با زندگی اجتماعی و معارف دینی در ارتباط با نیازهای عینی مردم مورد توجه قرار گرفت.

این پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: هم اکنون مخاطب شناسی، دسته بندی طیف های مختلف مخاطبان، نظام سازی و نگرش سیستمی به معارف دین دغدغه اساسی محققان و فضلای حوزه به شمار می رود.

حجت الاسلام جباری با اشاره به اینکه امروزه دین و مذهب در عرصه ای بسیار وسیع تر از قم و مشهد و حتی ایران مطرح شده و مطالبه گری در مباحث دینی و پیوند آن با زندگی، هنر، فرهنگ و اقتصاد با حجم وسیع تری دنبال می شود، بیان داشت: در این باره، انقلاب و روحیه انقلابی که با محوریت علم و فقاهت آغاز شده بود خود حوزه را نیز متحول ساخته است .

وی با اشاره به اینکه ارتباط شکلی و محتوایی حوزه با جوانان از تهدیدها و آسیب های پیش رو محسوب می شود، افزود: حوزه باید دستاوردهای خود را از طریق رسانه، کتاب، مقاله، سخنرانی، منبر و مسجد به جامعه معرفی کند.

این محقق حوزوی خاطرنشان کرد: اکنون ابزارهای فرهنگی , سرگرمی و تفریح بخش مهمی از  دلمشغولی جوانان را تشکیل داده و حوزه و متلیان فرهنگی باید برای این مسئله چاره اندیشی کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha