جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
عربستان سعودی دومین واردکننده سلاح در جهان از آمریکا و انگلیس

حوزه/یک موسسه تحقیقاتی نوشت: عربستان سعودی دومین واردکننده اسلحه در جهان پس از هند بوده و این کشور مصرف تسلیحاتی خود را ۲۱۲% ارتقاء داده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از گاردین، یک گزارش سالانه نشان می‌دهدکه تجارت جهانی اسلحه از اکنون به بالاترین سطح خود از زمان جنگ سرد رسیده است.
خاورمیانه تقریبا واردات سلاح را دو برابر کرده است، آمریکا و اروپا همچنان فروشندگان اصلی اسلحه هستند و چین به دسته صادرکنندگان می‌پیوندند.
موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم در گزارش روز دوشنبه اعلام کرد که سلاح‌های تحویل شده در سال‌های 2012-2016 بیش از هر دوره دیگری در پنج سال گذشته نسبت به سال 1990 بوده است. عربستان سعودی که با حمله نظامی به یمن مسبب کشته شدن صدها غیرنظامی در این کشور بوده اکنون دومین وارد کننده اسلحه جهان پس از هند می‌باشد و این کشور مصرف تسلیحات خود را 212% افزایش داده و عمدتا این سلاح‌ها را از آمریکا و انگلستان وارد می‌کند.
آسیا اصلی‌ترین منطقه دریافت کننده سلاح در جهان بوده و هند به مراتب بیشتر از رقبای منطقه‌ای چین و پاکستان واردات جهانی اسلحه داشته است. 
سعودی‌ها در تسلیحات نظامی به آمریکا وابسته هستند
طبق این گزارش هند بیشتر سلاح‌های خود را از روسیه دریافت کرده درحالی که سعودی‌ها ترجیح می‌دهند در تسلیحات نظامی به آمریکا متکی باشند. ویتنام نیز با افزایش 202% واردات اسلحه از رتبه 29 به رتبه 10 واردات اسلحه رسیده است.  
در این میان با وجود آمار و ارقام سرسام آور واردات اسلحه خاورمیانه که شامل افزایش 245٪ در واردات سلاح می‌شود، دو کشور ایران و قطر که که تحت تحریم‌های تسلیحاتی قرار دارند تنها 1.2٪ از نقل و انتقالات کل اسلحه را داشته‌اند.
بریتانیا نیمی از سلاح‌هایش را به آل سعود فروخته است
مشتریان اصلی سلاح‌های آمریکای به ترتیب عربستان سعودی، امارات و ترکیه هستند. عربستان سعودی به طور ویژه بازار پرسودی برای انگلستان بوده و بریتانیا تقریبا نیمی از کل سلاح‌های خود را به رژیم سلطنتی آل سعود فروخته است.
ایالات متحده و روسیه با هم بیش از نیمی از صادرات اسلحه جهان را انجام می‌دهند. چین، فرانسه و آلمان نیز در میان پنج صادرکنندگان اصلی قرار داشتند.
سیمون وزمن محقق ارشد برنامه سلاح و مخارج نظامی اسپیری گفت: به دلیل اینکه هیچ ابزار کنترل تسلیحاتی در منطقه وجود ندارد دولت‌های آسیایی به توسعه تسلیحاتی ادامه می‌دهند. در حالی که چین به طور فزاینده قادر به جایگزین واردات اسلحه با محصولات بومی است، هند وابسته به فن آوری سلاح از بسیاری از تامین کنندگان حاضر، از جمله روسیه، ایالات متحده آمریکا، کشورهای اروپایی، اسرائیل و کره جنوبی باقی مانده است. 
پیتر وزمن یکی دیگر از محققان در این موسسه گفت: در پنج سال گذشته بیشر دولت‌های خاورمیانه، برای ارتقاء قابلیت‌های نظامی‌شان به اروپا و آمریکا گرایش یافته‌اند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha