جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
دکتر عادل پیغامی - دانشگاه امام صادق(ع)

حوزه / عضو شورای علمی همایش ملی اقتصاد مقاومتی؛ پیوند فرهنگ، سیاست و اقتصاد گفت: آنچه موجب شکنندگی و آسیب اقتصاد ما می تواند باشد بی روح بودن رفتارها، ساختارها و نهادهای اقتصادی کشور است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران،  دکتر عادل پیغامی، معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع)، امروز در همایش ملی اقتصاد مقاومتی؛ پیوند سیاست، فرهنگ و اقتصاد که در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما در حال برگزاری است، بیان داشت: نقطه محوری و اصلی همه آنچه در حوزه انقلاب اسلامی و در حوزه نهضت ها و بیداری ها محل بحث ماست در کلمه هویت می توان گنجاند .

وی افرود: آنچه دغدغه ما در اقتصاد اسلامی است و در این همایش به آن توجه جدی می شود مقوله هویت است، اگر هویت مان الهی و برگرفته از سنت نبوی و ائمه معصومین نباشد و همچنین با بزرگان اندیشه و تاریخ مان گره خوب نخوریم بی هویت ایم.

عضو شورای علمی همایش ملی اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: ما در عرصه اقتصاد امروز حتی در حوزه کلید واژه ها هم بی هویت ایم، یعنی وقتی صحبت از مصرف می شود نمی دانیم این کلیدواژه چه معنایی دارد ؟ طبیعتا در شرایط بی هویت شخص انسان باقی نمی ماند. حتما این ظرف خالی با یکسری فضاهای به هم ریخته بومی و خارجی پر می شود.

وی با بیان اینکه دغدغه ما در اقتصاد مقاومتی و در نقطه اصلی اهرم مقاوم سازی، چیزی جز هویت نیست، افزود: آنچه موجب شکنندگی و آسیب اقتصاد ما می تواند باشد بی روح بودن رفتارها، ساختارها و نهادهای اقتصادی کشور است. امروزه روح و جانشان آن گونه که ما می خواهیم و انتظار داریم همسو با انقلاب باشد، نیست.

معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) یادآور شد: الگوی مصرف امروزی ما در خانواده ها حتی با مصرف پدران مان هم ربط تاریخی پیدا نکرده و این فهرست را هرکجایش را پیش بروم مشکل داریم ، فهرستی از پیوندهای افقی و عمودی عرضی و طولی را باید به عنوان آسیب شناسی مقوله اقتصاد مقاومتی مورد بحث قرار دهیم .

وی با اشاره به عنوان همایش اظهار داشت : ما در عرصه اقتصاد سالهاست که فرهنگ و سیاست را آنگونه که باید باشد ، نداریم و پیوست فرهنگی برای پروژه های اقتصادی هم وقتی مطرح می شود اساسا به عنوان یک جریان شکلی و قالبی هم انجام نمی شود.

پیغامی گفت: این بی هویتی و بی روحی در تک تک لایه ها قابل مقایسه است و ما در دانشگاه ها تا چه حد می توانیم کار بین رشته ای و میان رشته ای بین فرهنگ، سیاست و اقتصاد را انجام دهیم و دانشجویان چقدر برای مطالعات میان رشته ای فرهنگی سیاسی و اقتصادی آماده می شوند؟

عضو شورای علمی همایش ملی اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: چرا در دانشگاه های خارجی رشته تلفیقی تدریس می شود؟ چرا آنها به ابعاد ترکیبی تا این حد علاقه دارند  و ما نداریم. سیاست زدگی ما آنجایی وارد حوزه اقتصاد می شود که کارشناس و برنامه ریزان اقتصادی آنچنان که باید با سیاست آشنا نیستند.

معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) بیان داشت: رهبری  فرموده اند اقتصاد مقاومتی راهی است که آمریکایی ها و دشمنان رفته اند و ما باید برویم و البته جهت مان ۱۸۰ درجه متفاوت است، پدر لیبرالیسم نوین، جان استوارت میل می گوید: اقتصاددانی که جز اقتصاد نداند، اقتصاد را هم نمی شناسد. متاسفانه در دانشگاه ها و دانشکده های اقتصاد ما اساسا فرهنگ و تاریخ خوانده نمی شود و حتی همان اقتصاد هم خوانده نمی شود.

پیغامی ادامه داد: این بی هویتی ما را به آنجا رسانده که حافظه های تاریخی ما خالی از تاریخ گذشته و معاصر است، شخص حتی اگر بداند پدرانش بر سر چه سفره هایی می نشسته اند. در همین تاریخ معاصر، اقتصاد ما در درجه های بالایی مقاوم می شود.

وی بیان داشت : پیوندهای افقی بین ساحت های فرهنگ و سیاست نیست و کارشناسش را هم نداریم و برنامه ریزش در این وادی نیست و تصمیم گیرش به این موضع کم توجهی می کنند. پیوندهای طولی ما هم با تاریخ و آینده مان از هم گسیخته اند.

پیغامی افزود: دانشجویان تمایز خط فکری مدرس با سید جمال را نشنیده و طلاب حوزه هم نشنیده اند، چرا که اگر شنیده بود، حوزه مسیر سیدجمال را طی نمی‌کرد و به سمت خط فکری مدرس می‌رفت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha