جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی

حوزه/ معاون جامعه مدرسین و اقتصاددان حوزوی با گلایه از این که متاسفانه ساختار نظام بانکی کشور متناسب با اقتصاد مقاومتی نیست، گفت: تلاش در مسیر اشتغالزایی متناسب با اهداف اقتصاد مقاومتی باید مهم ترین سیاست دولت در سال آینده باشد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن نظری شاهرودی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خصوص ارزیابی خود از عملکرد مسئولان و دولتمردان در سال " اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" اظهار داشت: البته در این جا مباحث گوناگون و متنوعی مطرح است که باید به صورت مجزا به بحث و نظر درباره هر کدام از آن ها پرداخت.

در انتظار برداشت مساوی با قطر در مخازن مشترک نفتی

وی گفت: در زمینه توسعه مناطق مشترک نفت خیز پارس جنوبی با توجه به این که وجود تحریم ها مانع از سرمایه گذاری لازم می شد، طبعاً طرف قطری با توجه به مشارکت گسترده غربی ها ، بیشتر از ما از مخازن مشترک برداشت می کرد و می کند.

وی اضافه کرد: این مساله یک واقعیت تلخی بود در اقتصاد ایران و آن طور که وزارت نفت گفته تاکنون برداشت یک به یک نشده و طرف قطری برداشت بیشتری می کند و لذا اگر آخر سال برداشت ما یک به یک بشود موفقیت خوبی از این حیث برای کشور حاصل شده است.

این اقتصاددان حوزوی همچنین بیان داشت: از سویی صادرات غیر نفتی بر واردات افزایش یافته که این مساله تراز تجاری مثبتی را نشان می دهد و یک علامتی است که تا حدودی اقتصاد رو به بهبود است.

وی گفت: از سویی گرچه در دولت یازدهم تورم بیش از 30 درصدی کاهش قابل توجهی داشته اما متاسفانه رکود بیش از آن چه انتظار می رفته ادامه یافته است و در ضمن این رکود به بیکاری دامن زده و لذا زمینه اشتغال در چنین وضعی به میزان لازم محقق نشده است.

سیاست اصلی دولت در سال آینده باید اشتغالزایی باشد

رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه همچنین با گلایه از این که نرخ بیکاری نسل جوان به خصوص فارغ التحصیلان دانشگاهی بالاست، افزود: باید برنامه اصلی دولت در سال آینده متمرکز بر بحث اشتغال برای جوانان باشد و این مهم در سایه تحقق همه مولفه های اقتصاد مقاومتی ممکن است.

وی اضافه کرد: البته طبعاً اگر از رکود در نیاییم زمینه اشتغال هم در کشور آن طور که مطلوب است فراهم نمی شود، ضمن آن که می بایست سرمایه گذاری جدیدی صورت گیرد تا شاهد یک تحول باشیم.

با وجود رشد نقدینگی، از رکود خارج نشده ایم

حجت الاسلام و المسلمین نظری شاهرودی بیان داشت: نکته حایز اهمیت دیگر در مقولات اقتصادی این که حجم نقدینگی افزایش یافته و با این وجود کشور هنوز از رکود خارج نشده و معنایش این است که در زمینه اشتغال و سرمایه گذاری اتفاق مورد نظر رخ نداده است.

وی افزود: به این خاطر که حجم نقدینگی که افزایش یافته عمدتاً مربوط به بخش خدمات است و به اموری چون دلالی رفته است و در این بخش ها که نقدینگی را جذب خود کرده ، فرصت سرمایه گذاری در بخش تولید از بین برده است.

وی گفت: در حال حاضر متاسفانه واحدهای تولیدی با ظرفیت کامل مشغول به کار نیستند و در برخی نقاط با حداقل ظرفیت کار می کنند و یا به طور کلی تعطیل شده اند و با توجه به این که نقدینگی در کشور طی همین سال ها رشد یافته ، مشکل اصلی اقتصاد کشور در حال حاضر ناظر به بحث کمبود نقدینگی نیست.

لزوم جهت دهی نقدینگی به سمت تولید

این کارشناس و صاحب نظر مسایل اقتصادی ادامه داد: البته ما باید کاری کنیم که نقدینگی که افزایش می یابد در بخش تولید به کار گیری شود تا زمینه اشتغال فراهم شده و از رکود خارج شویم؛ مشکل اساسی اقتصاد ما این است که فکری برای این حلقه مفقوده نکرده ایم که وقتی حجم نقدینگی افزایش می یابد، این مساله باعث رشد سرمایه گذاری در بخش تولید شده و در نهایت این امر منجر به اشتغالزایی شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات جدی اقتصاد ما این است که متاسفانه بخش خدمات با بخش تولید هماهنگ نیست؛ به دیگر سخن چند نفر تولید کننده باید باشند و خدمات در خدمت این تولیدات باشد تا زمینه شکوفایی و عرضه این ها فراهم شود اما در وضع کنونی بخش خدمات بر بخش تولید پیشی گرفته و طبعاً وقتی بخش خدمات زیاد می شود و تولید کم است لذا ما با پدیده رشد کالای قاچاق مواجه می شویم.

وی گفت: برای حل این معضل باید ضمن سامان دهی در بخش خدمات و ایجاد تحول مطلوب در برنامه ریزی ها و سیاست گزاری ها، نقدینگی را به سمت تولید هدایت کنیم.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: به اعتقاد بنده بزرگترین خدمت مجلس شورای اسلامی در برهه حساس کنونی این است که مقررات دست و پاگیر تولید را از میان بردارد تا فضای بهتری برای فعالیت تولید کننده داخلی فراهم شود و در نتیجه شاهد رونقش اشتغال در کشور باشیم.

لزوم اصلاح نظام بانکی و بازار سرمایه

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم اصلاح نظام بانکی و بازار سرمایه در کشور ابراز داشت: شاید این وضع نظام بانکی در برخی جاها در کوتاه مدت پاسخ گو باشد اما قطعاً در بلند مدت به مشکل برمی خورد و باید این وضع را اصلاح کرد.

حجت الاسلام و المسلمین نظری شاهرودی همچنین با بیان این که متاسفانه در حال حاضر نظام بانکی در خدمت تولید و اقتصاد مقاومتی نیست، افزود: سیستم بانکی و بازار سرمایه در عین این که باید به دنبال جذب سرمایه های مردمی باشد، می بایست در خدمت تولید باشد، نه این که نقدینگی مردم را جمع کرده و در قسمت هایی سرمایه گذاری کند که منجر به رونق تولید ملی نشود.

وی گفت: از سویی باید توجه داشت که وقتی اقتصاد در رکود باشد کسانی که در امر تولید هستند نمی توانند بدهی خود را به بانک ها به طور کامل پرداخت کنند، چنان که اعلام شده 25 میلیون نفر در کشور با تاخیر ادای دین به بانک روبرو هستند.

این اقتصاددان حوزوی بیان داشت: آنچه انتظار می رود این که سیستم بانکی باید بازسازی شود و در ضمن بازار سرمایه هم که هم اکنون با مشکلات جدی روبروست، ساماندهی شده و اصلاح شود.

لزوم توجه جدی به اقتصاد مقاومتی در سال آینده

وی در خاتمه گفت: گرچه سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامیده شده رو به پایان است اما دولت و مجلس باید بحث اقتصاد مقاومتی را در اولویت برنامه ها قرار دهند و سال آینده به خصوص به این امر اهتمام لازم را بورزند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha