جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام محمد علی فخرالساعه

حوزه/ یک محقق و پژوهشگر حوزوی، با تأکید بر ضرورت توجه بیش از پیش مردم به حفظ محیط زیست در روز طبیعت، گفت: شیرینی زندگی به سالم ماندن محیط زیست است.

 حجت الاسلام محمد علی فخرالساعه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد، با اشاره به فرارسیدن روز 13فروردین که به نام روز طبیعت نامگذاری شده است اشاره کرد و اظهار داشت: حفظ محیط زیست حفظ زندگی سالم برای انسان ها می باشد.

وی گفت: همان گونه که مردم برای شروع سال جدید و فرارسیدن عید نوروز انواع و اقسام شیرینی جات را تهیه می کنند، به شیرینی زندگی خود که سالم ماندن محیط زیست است نیز توجه داشته باشند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم، افرادی را به عنوان الدالخصام نام می برد گفت: الدالخصام به کسانی گفته می شود که سرسختانه بحث و جدل و دشمنی می ورزند و در آیه 205 سوره بقره نیز به آن ها اشاره شده و آمده است که «وَإِذَا تَوَلَّى سَعَى فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيهَا وَيُهْلِكَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْفَسَادَ / و چون برگردد [يا رياستى يابد] كوشش مى ‏كند كه در زمين فساد نمايد و كشت و نسل را نابود سازد و خداوند تباهكارى را دوست ندارد».

حجت الاسلام فخرالساعه ادامه داد: از نشانه های افراد الدالخصام این است که وقتی به قدرت و مسئولیتی برسند از نهایت قدرت خود برای فساد در زمین استفاده کرده و محیط زیست و منابع طبیعی را از بین می برند که متاسفانه در کشور ما برخی این کار انجام می دهند.

نابودی محیط زیست توسط برخی کارخانه ها

این کارشناس حوزوی با بیان اینکه امروزه متاسفانه برخی از کارخانجات با روش های نادرست در حال نابودی محیط زیست و منابع طبیعی هستند، ابراز داشت: این کارها در آینده اثرات منفی خواهد داشت و نسل های آینده نمی توانند از محیط زیست و منابع طبیعی و خدادادی به خوبی بهره مند شوند.

وی دفن غیر اصولی پسماندهای بیمارستانی و شرکت ها و سرازیر کردن آنها در رودخانه ها را یکی از راههای تخریب محیط زیست برشمرد و اذعان داشت: ضررهای زیست محیطی این اتفاقات باعث از بین رفتن زمین های کشاورزی، حیوانات، آبزیان، آب آشامیدنی و... می شود و تأثیرات مخرب این گونه اتفاقات و همچنین گازهای گلخانه ای آنقدر تأثیرگذار بوده که طبق گفته های دانشمندان و محققان، تعادل جوی کره زمین را دچار تغییرات اساسی کرده است.

مسئولیت پذیری در قبال محیط زیست

حجت الاسلام فخرالساعه با تاکید بر این که مردم بایستی محیط زیست مثل کوه ها، جنگل ها ، دشت ها و ... را مانند خانه خود دانسته و همانگونه که در نگه داری منزل خود تمام تلاش شان را به کار می گیرند تا حادثه ای رخ ندهد، در قبال محیط زیست نیز مسئولیت پذیر باشند، گفت: مردم در روز طبیعت و کل ایام عید که به مناطق سرسبز و مناطق مختلف سفر می کنند، باید از اطراف خود بخوبی محافظت کنند.

این کارشناس حوزوی خاطر نشان کرد: با درست و صحیح انجام دادن حفظ محیط زیست، سود این عمل به خود و خانوده مان باز می گردد و اگر هم خدایی نکرده کوتاهی در این امر صورت گیرد، بازهم خودمان هستیم که ضربه بی توجهی به محیط زیست را خواهیم خورد.

وی به منویات مقام معظم رهبری در خصوص حفظ محیط زیست اشاره کرد و افزود: ایشان می فرمایند: «بهبود شرایط فعلی جز با حرکت جهاد گونه مردم و علی الخصوص جوانان مؤمن و انقلابی امکان پذیر نیست؛ اصولا جوان مؤمن انقلابی می بایست دغدغه حفظ محیط زیست و رفع معضلات و مشکلات آن را در تمام روزها، هفته و سال ها مد نظر داشته باشد»؛ این سخنان رهبر معظم انقلاب به این معنا است که جوان مؤمن و انقلابی، علاوه بر مشارکت  در مباحث سیاسی، حکومتی و فرهنگی، نسبت به مسئله محیط زیست نیز باید احساس مسئولیت کرده و آگاهی خود را در این زمینه ها افزایش دهد.

حجت الاسلام فخرالساعه از بین بردن درختان ، فضای سبز و ... را نوعی پایمال کردن حق الناس دانست و اذعان کرد: حق الناس فقط مسائلی همچون غیبت، خوردن اموال مردم، و ...، نیست بلکه نابودی محیط زیست نیز نوعی از حق الناس است.

این کارشناس حوزوی در یزد در پایان سخنانش با بیان اینکه اگر امروزه به اطراف خود بنگریم، مشاهده خواهیم کرد که هکتارها باغ و درختان جنگل، به علت غفلت مردم، آتش گرفته و بسیاری از آن ها نیز در ایام عید نوروز اتفاق می افتد، گفت: امیدوارم که انشاالله در روز طبیعت سال 96، مردم توجهات بیشتری نسبت به محیط زیست خود داشته و سال بسیار خوبی را آغاز کنند.

انتهای پیام/313/23

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha