جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام علی اکبر نوایی-معاون فرهنگی اجتماعی حوزه خراسان

حوزه/ معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان از برگزاری مراسم پرفیض اعتکاف با عنوان «لحظه های ناب» در جوار بارگاه رضوی ویژه طلاب برادر و خواهر این حوزه روزهای ۲۴، ۲۵ و ۲۶ رمضان خبر داد.

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر نوایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مشهد با اعلام این خبر، گفت: مراسم پرفیض اعتکاف با عنوان لحظه های ناب در جوار بارگاه رضوی ویژه طلاب برادر و خواهر روزهای 24، 25 و 26 رمضان برگزار شده و متقاضیان تا 16 خرداد مهلت ثبت نام دارند.
وی با اشاره به اینکه مسئله اعتکاف یکی از اعمال مستحبی در فقه اسلامی است، اظهار کرد: این عمل در اصطلاح شرعی به معنای ماندن طولانی مدت در مساجد به منظور انجام عبادت است که عملی بسیار شریف و ارزشمند می باشد و در تزکیه روح و روان نقش مهمی دارد.
معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه اعتکاف، سابقه تاریخی فراوانی دارد و پیامبران الهی در مکان هایی که می دانستند برای راز و نیاز با خدا و درک فیوضات الهی به آن مشغول می شدند، ابراز کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) هر ساله مدتی را در غار حراء اعتکاف می کردند که نتیجه آن حضور جبرئیل و نزول قرآن بود.
وی با تاکید بر اینکه نسبت به این عمل شریف بسیار ارزنده است و توصیه شده است، درباره شرایط آن گفت: نیت سه روز ماندن به قصد عبادت در مسجد، روزه داری و مشاجره نکردن از شرایط این عبادت ارزشمند محسوب می شود.
حجت الاسلام و المسلمین نوایی با اشاره به آیاتی که در قرآن درباره اعتکاف وجود دارد، آیه « وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى وَعَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ(بقره/125)» که خطاب به حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل است را نمونه این توصیه قرآنی عنوان کرد.
وی خاطر نشان کرد: بر همین اساس، معاونت فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان مراسم معنوی اعتکاف ویژه طلاب این حوزه را از 24 تا 26 ماه رمضان در محل مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی به تعداد حدود 700 برادر و در مسجد صدیقی ها به تعداد 250 نفر برای خواهران برگزار می کند.
معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان افزود: حلقه های معرفت برای معتکفان با موضوع های اخلاق، مشاوره خانواده، اعتقادات، مسائل معنوی، تفسیر قرآن تدارک دیده شده و فعالیت های فرهنگی مناسب این مراسم که در تزکیه و باروری اندیشه اسلامی اثرگذار باشد در این مدت برنامه ریزی شده است.

گفتنی است، داشتن پرونده در حوزه علمیه خراسان و اولویت در ثبت نام با ارائه یک قطعه عکس 3*4، فتوکپی کارت ملی و پرداخت مبلغ 20 هزار تومان از شرایط حضور در این برنامه است و متقاضیان تا 16 خرداد مهلت دارند با مراجعه حضوری به اداره فرهنگی معاونت فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان شامل اتاق 111 برای برادران و اتاق 206 برای خواهران در این مراسم معنوی ثبت نام کنند.

 
انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha