شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
سید حمید روحانی

حوزه/ نشست علمی آشنایی اجمالی با همسران رسول خدا (ص) با حضور حجج اسلام والمسلمین روحانی، نجم الدین طبسی و یوسفی غروی در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، نشست تخصصی «آشنایی اجمالی با همسران رسول خدا(ص)» امروز با ارائه بحث از سوی حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی و حضور حجج اسلام والمسلمین یوسفی غروی و نجم الدین طبسی و حسین غیب غلامی در پژوهشکده باقرالعلوم(ع) برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی در ابتدای بحث خود گفت: یکی از مسائلی که برخی به آن اعتقاد دارند، آن است که ازدواج های متعدد پیامبر(ص) برای بسط اسلام بوده است.

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی بیان کرد: این گفته از نظر من چندان درست نیست؛ زیرا با رجوع به منابع تاریخی، مشاهده نمی کنیم که از طریق زنان پیامبر، اسلام گسترش پیدا کرده باشد.

وی گفت: یکی از تفاوت های ازدواج با ارتباط مردان در قالب غیر شرعی آن است که در نوع اول یعنی ازدواج مساله شهوترانی منظور نیست و اگر کسی پیوند ازدواجی برقرار می کند آثار بسیار متعدد الهی آن را در می گیرد و کرامت زنان و یا مسائل گفت: در تاریخ آمده است که پیامبر(ص) خواستگار زیادی داشتند و برخی از زنان هم خود را به پیامبر(ص) هبه می کردند و از این رو تعداد زنان پیامبر(ص) را برخی منابع تا 30 زن هم نقل کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی تصریح کرد: یکی از نکاتی که در تاریخ نیز رد پای آشکاری دارد، آن است که بسیاری از خواستگاری ها با فتنه انگیزی یکی از همسران پیامبر(ص) به جدایی ختم می شد و بسیاری هم در حد عقد باقی می ماند.

این محقق حوزوی بیان کرد: اگر نگاهی دقیقی به تاریخ اسلام داشته باشیم، مشاهده می کنیم که در اسلام تعدد زوجات مساله بدی نیست؛ متأسفانه این فرهنگ از غرب به جامعه ما نفوذ کرده است که تعدد زوجات را امری قبیح می دانیم که مشکلاتی نیز ایجاد کرده است.

همچنین در این جلسه آیت الله نجم الدین طبسی و حجت الاسلام والمسلمین غیب غلامی به ارائه مباحثی پیرامون مساله تعدد زوجات در زمینه های مختلف در تاریخ اسلام پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha