شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نمایشگاه عکس زندگی پرخطر ماهیگیران فلسطینی در نوار غزه برگزار شد + تصاویر

حوزه/ عکاس فلسطینی نمایشگاه عکسی از چالش‌های پیش روی ماهیگیران را بر روی قایقی در سواحل نوار غزه برگزار کرده و در این نمایشگاه تصاویری از زندگی و سفرهای پرخطر روزمره ماهیگیران فلسطینی را به نمایش گذاشته است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از mondoweiss، یک عکاس فلسطینی در نواره غزه، این هفته نمایشگاه عکسی با موضوع ماهیگیران فلسطینی بر روی یک قایق در سواحل غزه به نمایش گذاشته است. وی هدف خود را به تصویر درآوردن چالش‌های پیش روی این ماهیگیران در منطقه تحت محاصره اسرائیل عنوان کرد.

عکس‌های گرفته شده توسط خالد هاشم ابوالجدیان، زندگی و سفرهای خطرناک روزمره ماهیگیران فلسطینی به دریا برای صید ماهی را به شیوه سنتی در منطقه تحت محاصره رژیم صهیونیستی و خطرهای پیش روی آن‌ها از جانب نظامیان اسرائیلی را به نمایش می‌گذارد.

هنگامی که ماهیگیران فلسطینی صبحگاهان با تورهای ماهیگیری‌شان سوار بر قایق به دریا می‌روند با خطرهایی فرای خطر غرق شدن در دریا یا حمله کوسه‌ها مواجه هستند، خطر پیش روی آن‌ها بیم از دریای خروشان نیست، بلکه آن‌ها هر لحظه از زندگی‌شان را در خطر دستگیری، مصادره قایق، جراحت و یا حتی شهادت به دست نظامیان اسرائیلی به سر می‌برند تا بتوانند با صید ماهی از دریا، شکم خانواده‌هایشان را سیر کنند.

گفتنی است درحالی که نیروی دریایی اسرائیل مرزهای منطقه تحت محاصره نوار غزه را به 3، 6 یا 9 مایل دریایی کاهش داده (که همگی زیر 20 مایل دریایی اعلام شده در موافقت‌نامه‌های 1993 اسلو هستند) حتی قایق‌های ماهیگرانی که در این منطقه فعالیت می‌کنند نیز مورد حمله نیروهای امنیتی اسرائیل قرار می‌گیرند.

طبق آمارها تنها در سال 2016، نظامیان اسرائیلی 126 بار به روی ماهیگرانی فلسطینی آتش گشودند. در سال 2000 ، منطقه نوار غزه 10 هزار ماهیگیر فلسطینی داشت، درحالی که اکنون این تعداد به تقریبا 4 هزار ماهیگیر کاهش یافته که نان آور بیش از 50 هزار نفر هستند. به گزارش بتسلم، حتی این رقم نیز گمراه کننده است زیرا نیمی از ماهیگیران فلسطینی به دلیل ناتوانی برای تعمیر قایق‌های خسارت دیده و نداشتن امکانات کافی برای تعمیر، قادر به رفتن به دریا نیستند و بیکار شده‌اند.

قشر فقیر و کارگر در نواره غزه تحت فشار اقتصادی

ابو الجدیان عکاس این نمایشگاه تاکید کرد: مسئله محدود به ماهیگیران نیست بلکه طبقه فقیر و کارگر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین به ویژه در اردوگاه‌های آوارگان در غزه محاصره شده در وضعیت اقتصادی سختی به سر می‌برند.

وی افزود: نمایشگاه نخست من درباره ماهیگیران بود، اما من در آینده تصمیم دارم روی کارگران و روستاییانی که هر روزه برای سیر کردن شکم فرزندان‌شان در سرزمین‌های اشغالی جا‌ن‌فشانی‌های فراوان می‌کنند تمرکز کنم. ماهیگیران، کشاورزان، فروشندگان خیابانی، کارگران کودک، آوارگان در اردوگاه‌ها و غیره همگی علی‌رغم سرکوب‌های دائمی به کار و زندگی ادامه می‌دهند.

نمایشگاه عکس زندگی پرخطر ماهیگیران فلسطینی

نمایشگاه عکس زندگی پرخطر ماهیگیران فلسطینی

نمایشگاه عکس زندگی پرخطر ماهیگیران فلسطینی

نمایشگاه عکس زندگی پرخطر ماهیگیران فلسطینی

نمایشگاه عکس زندگی پرخطر ماهیگیران فلسطینی

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha