شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
افزایش جمعیت

حوزه/ برگزاری همایش حوزه علمیه و جمعیت می تواند تا حدود زیادی در تقویت فضای گفتمان سازی روحانیت به منظور مطالبه گری از مسئولان و ترغیب مردم به افزایش جمعیت موثر واقع شود.

 خبرگزاری «حوزه»، چند وقتی بیشتر از پایان جنگ تحمیلی 8 ساله نگذشته بود که به تدریج زمزمه هایی مبنی بر لزوم کاهش جمعیت در کشور شنیده می شد و در این میان برخی مسئولان و سیاست گذاران خاصه از نوع دولتی آن، بیش از مردم و نخبگان علمی ، برای اجرا شدن چنین طرح و برنامه ای ، اشتیاق از خود نشان می دادند.

شاید هم شرایط و اقتضائات آن دوران به نوعی ایجاب می کرد که چنین گفتمانی اندک اندک شکل بگیرد ، هر چند که در نهایت شتاب اجرای چنین برنامه ای آن هم به صورت افراط گونه اش باعث شد که سال ها بعد ، مقام معظم رهبری از آن اشتباه سخن به میان آورده و متواضعانه و دردمندانه از خدای متعال بابت این اشتباه ، طلب عفو نمایند.

اینک که دو دهه و اندی از آن سال ها می گذرد و رشد جمعیت به کمترین حد خود رسیده، مسئولان و کارگزاران نظام و در راس آنها رهبر معظم انقلاب بر لزوم جبران آن خطا تاکید می ورزند.

به هر صورت نمی توان کتمان کرد که یکی از تصمیم های ناخوشایند دهه هفتاد که در حال حاضر کشور و نظام، شاهد آثار زیانبار آن است، اجرای سیاستهای کاهش جمعیت به بهانه تنظیم خانواده بوده و در همین راستا مقام معظم رهبری در سال 91 و در جریان سفر به استان خراسان شمالی فرمودند : "من معتقدم که کشور ما با امکاناتی که داریم می تواند صد و پنجاه میلیون نفر جمعیت داشته باشد. من معتقد به کثرت جمعیتم. هر اقدام و تدبیری که می خواهند برای متوقف کردن رشد جمعیت انجام بگیرد، بعد از صد و پنجاه میلیون انجام بگیرد."

از سویی در سال های اخیر با کوچک شدن خانوارها ، متاسفانه باید گفت نهاد خانواده از چنان قوام و استحکامی در مسیر ایجاد و تقویت نشاط و شادی برخوردار نشده است چه آن که به اعتقاد بسیاری از روانشناسان و جامعه شناسان، جدای از بحث تجرد قطعی برخی دختران و پسران، وجود فرزندان لوس، خود محور و خودشیفته ، نتیجه و محصول خانواده های تک فرزند است و این در حالی است که وجود جامعه ای پیر در ایران اسلامی در سال های نه چندان دور خطر مضاعفی است که هویت فرهنگی و اجتماعی ما را به شدت تهدید می کند.

البته باز جای شکرش باقی است که پس از هشدارهای دلسوزانه سکاندار حکیم انقلاب، حرکتی نصفه و نیمه در فضای رسمی و غیر رسمی کشور برای افزایش نرخ رشد جمعیت صورت گرفته و در این میان ، تحرکات فرهنگی و رسانه ای شدت یافته اما به نظر می رسد که برای نهادینه سازی فرهنگ فرزندآوری بیشتر و قبل تر از آن البته ترویج فرهنگ ازدواج آسان و به موقع باید برنامه های جدی تری را در دستور کار قرار داد که خود شامل بخش های متنوع حمایتی ،زیرساختی، قانونی، فرهنگی و نیز رسانه ای می شود.

به هر صورت باید اذعان داشت که برای جامعه اسلامی و شیعی ما قابل قبول نیست که برپایه برخی آمارهای اعلام شده از سوی پژوهشکده های جهانی ، کشور ما در مقایسه نرخ کاهش بارداری در جهان به نوعی در صدر قرار گرفته باشد به طوری که بنابر برخی آمار ، باروری در ایران طی دو ، سه دهه اخیر، اُفت و کاهشی 70 درصدی داشته است!

با توجه به این که یکی از گروه های مرجع در جامعه که سخن و رفتار آن ها تاثیر بسزایی در تحولات اجتماعی و فرهنگی دارد، نهاد حوزه و روحانیت است، به اعتقاد نگارنده برگزاری همایش ها و سمینارهایی در راستای ترغیب جامعه به افزایش جمعیت می تواند در جهت گفتمان سازی این مساله بسیار موثر واقع شود.

از این حیث برگزاری همایش ملی حوزه علمیه و جمعیت با سخنرانی آیت الله العظمی سبحانی، دکتر علی لاریجانی، رییس مجلس و نیز آیت الله اعرافی از سوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه و همکاری دیگر مراکز و نهادهای حوزوی در قم فرصتی بسیار مغتنم و ارزشمند است که بتوان در پرتو آن هم به فرآیند گفتمان سازی برای افزایش جمعیت و کاستن از خطر کاهش آن اهتمام ورزید و هم این که از مسئولان و نخبگان تصمیم ساز و تصمیم گیر کشور برای تحقق این خواسته مهم علما و مراجع تقلید خاصه رهبر معظم انقلاب ، مطالبه ای مستمر داشت و نتایج آن را به طور دقیق رصد کرد.

۳۱۳/۸

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha