جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
نشست علمی آموزشی

حوزه/مدیر مرکز تخصصی حکمت اسلامی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) گفت: خاستگاه اصلی موضوع تکفیر، علم کلام است، لذا این مرکز بررسی علمی این موضوع را رسالت خود می­ داند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، خانم فهیمه فیضی، مدیر مرکز تخصصی حکمت اسلامی روز یکشنبه عنوان کرد: امروز شاهد گسترش جریان‌های تکفیری در جهان اسلام هستیم که نه تنها جهان اسلام بلکه جامعه بین المللی را با چالش  مواجه کرده است.

مسئله تکفیر و جریان‌های افراطی در دانش‌های مختلف قابل بحث است

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اظهار داشت: مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، ایجاد نهضت علمی فراگیر در مقابله با جریان  تکفیر را از مهم‌ترین وظایف علمای جهان اسلام در عصر حاضر برشمردند، بنابراین ما هم باید رویکرد علمی نسبت به این مسئله داشته باشیم تا به منویات رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) جامه عمل بپوشانیم.

فیضی تصریح کرد: مسئله تکفیر و جریان‌های افراطی در دانش‌های مختلف قابل بحث است، به عنوان مثال از جهت آثار فقهی می‌تواند در علم فقه مورد بحث قرار گیرد و یا از این حیث که چه افرادی جذب تفکرات افراطی و جریان‌های تکفیری می‌شوند، از منظر روانشناختی و جامعه شناختی قابل بحث است .

وی افزود: نقش و تأثیر کشورهای غربی در گسترش جریان‌های تکفیری نیز در دانش علوم سیاسی قابل بحث است، اما ماهیت اصلی بحث تکفیر، کلامی است و یکی از رسالت‌های مرکز تخصصی حکمت اسلامی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) که برگزاری دوره‌های آموزشی رشته فلسفه و کلام را به عهده دارد، این است که نگاهی علمی‌ نسبت به مسئله تکفیر داشته باشد.

برگزاری نشست علمی آموزشی «مبانی افراط‌ گرایی و تکفیر در جهان اسلام و تأثیر عملکرد شیعه در آن»

مدیر مرکز تخصصی حکمت اسلامی با تاکید بر لزوم افزایش آگاهی عموم طلاب و فضلا افزود: همزمان با مقابله عملی با این جریان باید مبارزه علمی را نیز گسترش داد و عملکرد طلاب و علمای شیعه به ویژه مبلیغن می‌تواند باعث کنترل و کاهش این جریان شود.

وی یادآور شد: در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) کمتر به موضوع جریان‌های تکفیری پرداخته شده است و این مسئله انگیزه‌ای برای برگزاری نشست علمی آموزشی «مبانی افراط‌گرایی و تکفیر در جهان اسلام و تأثیر عملکرد شیعه در آن» بود.

فیضی با اشاره به اینکه به منظور کامل تر شدن این نشست، برپایی نمایشگاه و مسابقات مرتبط با این موضوع نیز پیش بینی شده است گفت: برگزاری نشست را حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین دکتر «مهدی فرمانیان»( رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب و پژوهشگر و صاحب نظر در حوزه سلفی‌پژوهی وجریان‌های )، به عهده دارند.

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه دبیر علمی این نشست حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین «حسن ترکاشوند»، معاون آموزشی مرکز تخصصی کلام اسلامی حوزه علمیه قم و عضو گروه علمی آموزشی کلام جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) هستند  افزود: در این نشست، بسته‌های علمی مرتبط با نشست به شرکت‌کنندگان اهدا می‌شود.

فیضی افزود : شرکت در نشست علمی برای عموم اساتید و طلاب مراکز تخصصی و مدارس علمیه آزاد است. وی اظهار داشت: علاقه مندان جهت ثبت نام در نشست علمی آموزشی «مبانی افراط‌گرایی و تکفیر در جهان اسلام و تأثیر عملکرد شیعه در آن» می‌توانند تا تاریخ اول آبان‌ماه به دفتر اساتید «ویژه استادان جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)» و واحد آموزشی «ویژه طلاب» مراجعه کنند.

مدیر مرکز تخصصی حکمت اسلامی عنوان کرد: این نشست روز پنجشنبه، ۴ آبان ماه ساعت ۸ تا ۱۲ در تالار بیداری اسلامی برگزار می‌شود.

ارائه بسته‌های علمی آموزشی «جریان شناسی تکفیر» با ۵۰ درصد تخفیف

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) تصریح کرد: در راستای این نشست علمی، بسته‌های علمی آموزشی شامل مجموعه کتابچه چهار جلدی تحت عنوان «جریان‌شناسی تکفیر» به همراه سی دی آموزشی «جریان شناسی سلفیه معاصر» با مشارکت مؤسسه مطالعات بنیان دینی تهیه شده است.

وی بیان داشت: علاقه مندان می‌توانند قبل از برگزاری نشست، این بسته را با ۵۰ درصد تخفیف از واحد آموزش مرکز تخصصی حکمت اسلامی واقع در زیرزمین ساختمان شهید قدوسی(ره) تهیه کنند تا با آمادگی ذهنی در این نشست حضور یابند.

افتتاح نمایشگاه «آشنایی با سران تکفیر»

فیضی با بیان اینکه همزمان با برگزاری این نشست، نمایشگاهی با عنوان «آشنایی با سران تکفیر» در تالار بیداری اسلامی افتتاح می‌شود، عنوان کرد: در این نمایشگاه، ۳۶ مقاله پوستر با معرفی اجمالی از شخصیت‌های برجسته سلفی‌های تکفیری وهابی و سلفی‌های جهادی تهیه شده است که در روز برگزاری نشست رونمایی می‌شوند.

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha