جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
خواهران

حوزه/ حجت الاسلام مقصودی گفت: محبتی که انسان در جامعه ارائه می دهد از ایمان به خدا و احساس تکلیف است، اگر انسان ایمان به خدا نداشته باشد و احساس تکلیف نکند، هر کجا که برای او منفعتی داشته باشد، محبت می کند و هر کجا که برای او ضرری داشته باشد از محبت به دیگران امتناع می ورزد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام احمد مقصودی، معاون فرهنگی مدرسه علمیه خاتم الانبیاء(ص) شهرستان داران، صبح امروز در شست اخلاقی که با موضوع «شیوه برخورد طلبه» که با حضور اساتید، کارکنان و طلاب  ، در سالن اجتماعات مدرسه الزهرا(س) فریدن برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مهم ترین رفتارها، خوش اخلاقی است که هم در خانه و جامعه باید باشد و هم در محیط علم اندوزی. البته در جامعه این ویژگی رفتاری نقش بسیاری دارد.

وی، یکی دیگر از راه های برخورد در جامعه را اظهار محبت و پاسخگویی خصوصاً در مسائل دینی دانست و گفت: محبتی که انسان در جامعه ارائه می دهد از ایمان به خدا و احساس تکلیف است، اگر انسان ایمان به خدا نداشته باشد و احساس تکلیف نکند، هر کجا که برای او منفعتی داشته باشد، محبت می کند و هر کجا که برای او ضرری داشته باشد از محبت به دیگران امتناع می ورزد.

معاون فرهنگی مدرسه علمیه خاتم الانبیاء(ص) شهرستان داران با اشاره به اینکه آیه 86 سوره نساء نیز به این مطلب اشاره دارد که اگر کسی به شما محبت کرد پاسخ آن را به طرز بهتر یا حداقل با ادب و مساوی بدهید، تصریح کرد: روش دیگر برخورد در جامعه اظهار شادی در هنگام دیدار دیگران می باشد، یعنی زمانی که به همدیگر می رسیم با جملات اظهار شادی کنیم.

وی، روش های دیگر برخورد طلبه در اجتماع را این گونه توضیح داد: لبخند زدن در هنگام ملاقات با دیگران، البته با رعایت مسائل شرعی. انجام مزاح های شرعی، مزاحی که منجر به تهمت، غیبت و استهزاء نشود از جمله راهکارهای  و آداب خوش اخلاقی در برخورد با دیگران است، یکی از امتیازات مؤمن این است که اهل شوخی باشد، ولی منجر به گناه نشود.، شوخی ها باید در چهارچوب عقل و شرع باشد.

حجت الاسلام مقصودی در ادامه بیان شیوه های دیگر برخورد یک طلبه در اجتماع، اذعان کرد: وفاداری به انجام تعهدات، رعایت انصاف، فروتنی و تواضع، عدم تکبر و غرور، رازداری، صداقت و شفافیت، پذیرفتن عذر دیگران، آگاه ساختن از گرفتاری ها و مشکلات که جزء لاینفک جامعه می باشند از دیگر شیوه های مناسب برخودر مبلغین  و طلاب با آحاد جامعه است.

وی در پایان به این نکته اشاره کرد که رعایت ضوابط در عین صمیمت از دیگر شیوه های برخورد در اجتماع می باشد که انسان عاقل همواره در چارچوب ضوابط اخلاقی و رعایت احکام الهی رفتار می کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha