جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سید حسین میرمعزی-معاون پژوهش حوزه های علمیه

حوزه/ معاون پژوهش حوزه های علمیه از راه اندازی کتابخانه فقه مسائل مستحدثه در حوزه خبر داد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین میرمعزی صبح امروز در اولین اجلاسیه فقه مسائل مستحدثه که در سالن همایش مدرسه علمیه معصومیه(س) برگزار شد، اظهار داشت: فقه پس از انقلاب اسلامی ایران وارد عرصه جدیدی شد که علاوه بر پیشرفت های علمی، فناوری و ... در نظامات جدید وجود دارد، مسائل مستحدثه ای نیز به وجود می آید که فقه باید جوابگوی آن باشد.

وی ابراز داشت: پس از دستور مدیر حوزه های علمیه مبنی بر ورود در این مسائل، سطوح مسائل مستحدثه را به چهار سطح «مسائلی که در ابواب سنتی موجود مطرح شده و مستحدثه است»، «موضوعات مستحدثه مشتمل بر مسائل کثیر همانند معاملات بانکی»،  «افزودن کتابهایی همچون فقه نظام اقتصادی، سیاسی، تربیتی و ...» و «مسائل پیرامون فقه همانند فلسفه فقه» تقسیم کردیم.

معاون پژوهش حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: برای چهار سطح مذکور از فقه، برنامه های کوتاه مدت و بلند مدتی را در پیش گرفتیم که در این جلسه به فقه مسائل مستحدثه خواهیم پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی تصریح کرد: فعالیتی در معاونت پژوهش با عنوان نیازسنجی فقهی صورت گرفت که با توجه به ارتباطات با ارگان های گوناگون، نیازها و پرسش های آنان جمع آوری و در قالب نیازسنجی فقهی منتشر شد.

وی بیان داشت: امروز اکثر اساتید دروس خارج در ابوابی همچون طهارت، صلاه، صوم و ... در حال تدریس هستند که مسائل مستحدثه در آن کم است و نیازمند آن هستیم که اساتید عزیز در مسائل جدید ورود نمایند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه اظهار داشت: تأسیس کتابخانه ای در فقه مسائل مستحدثه، ایجاد موسوعه های تخصصی فقه مسائل مستحدثه و ... از برنامه های ماست که در حال انجام می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha